Kunskapens frukt

Strömquist, Liv

| 2014

Lysande tecknad, smart researchad och djupt rolig. Times Literary SupplementDet är inget mindre än ett sexologiskt paradigmskifte, fört till allas vår uppmärksamhet av Sveriges främsta feministiska folkbildare. Amanda Svensson, ExpressenSexualupplysarenm idéhistorikern, normkritikern och folkbildaren Liv Strömquist har skrivit den enda biologibok du behöver läsa. Gebialisk, befriande och helt utan nåd. Anna Jörgensdotter, ArbetarbladetStrömquists absolut största styrka ligger dock varken i hennes akademiska och historiska kunskap eller sättet att sylvasst skärskåda vår samtidskultur. Det är hennes befriande humor och förmåga att skapa visioner som verkligen får mig att jubla. Elin Grelsson, Göteborgs-Posten Liv Strömquists nya seriealbum Kunskapens frukt handlar om det som brukar kallas för det kvinnliga könsorganet . Vad är det för något? Och varför har mänskligheten...

Maddox

2020-04-28

En så väldigt viktig bok om ett så väldigt viktigt ämne, herregud att vi liksom låter denna sjuka bild av kvinnor, mens och liknande leva kvar? Jag blir alldeles bindgalen och matt på samma gång. För samtidigt som boken är en ögonöppnare tydliggör den ju också att vi inte kommit NÅGON vart de senaste 500 åren i princip. Enda anledningen till att jag inte känner för att ge det här mästerverket en femma är pga tycker inte den är rolig, stör mig på de flesta delarna som ska vara kul. Men rent faktamässigt och bildmässigt osv är den genial. Alla borde läsa.

Lovisa Ståtenhag

2017-03-06

Ett mensterverk!
Liv Strömquist skriver humoristiskt om bl.a. hur mäns slutsatser om kvinnor och deras kroppar orsakat mycket onödigt lidande genom historien, såsom häxprocesser och näsoperation(!) mot mensvärk! Strömquist har hämtat inspiration och granskat allt från Bibeln och Freud till dagens läroböcker i biologi och funderingar på Familjeliv.se. Mycket underhållande, kan dock tycka att formuleringar som att kristendomen är en patriarkal religion saknar perspektivet att patriarkatet inte nödvändigtvis är Guds vilja, utan snarare kan vara en konsekvens av syndafallet (där BÅDE mannen och kvinnan syndade, inte bara kvinnan, som det ibland framställs som). Kan också tycka att det är fascinerande hur Strömquist kan hitta fel i så många biologi- och sexualundervisningsböcker, men inga fel på umo.se eller i RFSU:s texter. Det tycker jag hade lyft boken och gett den mer nyans i vår samtid. Men fortfarande en bra bok som inte lämnar någon oberörd! Den har många viktiga budskap. Man* bör läsa den!

Magdalena Hanell

2016-07-09

Allmänbildande med humor. Kan det bli bättre?!

Christian Rydberg

2016-01-14

Folkbildning av högsta klass! Oerhört roligt och fördärvligt på samma gång. Om synen på det första könet.

Camilla Nilsson

2015-06-07

Uppenbarligen väldigt tematiskt (det kvinnliga underlivet) vilket är både intressant och upplysande, men inte lika skrattframkallande som tidigare serier jag har läst av samma tecknare. Även om jag lämnas med en väldigt bitter smak i munnen (pga. vårt samhälles och kulturs omfattande mysogyni) känner jag mig också ovanligt stärkt av att veta att myterna lyfts fram och totaldemoleras av Strömqvist. Så bravo, bravo indeed.

Lars Willfors

2015-04-26

Inte hennes bästa, men självklart obligatorisk läsning!

Jenny Cahier

2015-04-13

Mycket vetenskaplig om ett ämne som sällan diskuteras.

Anja Å

2015-04-07

Strömquist är upplysande och skarp som vanligt. Hon är rakt på, saklig och sprutar ut anekdoter och historik kring hanterandet och icke-hanterandet av fittan. Mycket läsvärd och underhållande.

Ellinor

2015-03-13

Om jag endast skulle få läsa en enda bok om och om igen för resten av mitt liv skulle jag välja denna.

Amanda Boustedt

2015-02-07

LÄS!!

Karin Stenman

2015-01-13

Genial som det mesta Liv producerar.

Ulrika Håkansson

2015-01-06

Ja, jättebra! Jag var inte förtjust i "Prins Charles..." vilket retade mig, jag VILLE ju gilla. Men den här, den är information och underhållning i perfekt matchning. Härligt!

Som någon tidigare skrev: Obligatorisk kurslitteratur i gymnasiet.

Sandra Björn

2014-10-30

<3<3<3<3<3<3<3<3 HJÄRTA

Sara Urger

2014-10-22

Fantastiskt bra! Roligt, faktaspäckat, irriterande och peppande på samma gång. Inför som kurslitteratur i gymnasiet NU!

En bok jag vill ge till alla jag känner. Bara så att den finns i alla bokhyllor.

Vedrana Sivac

2014-09-16