Kungarnas krig

Den natt drakarna föds brer kometens svans ut sig över gryningen, röd som blod och eld, praktfull och skrämmande på en och samma gång. Likt ett nysmitt svärd med glödhet klinga river kometen upp ett sår på himlen och förebådar en ny tidsålder.      Sedan kung Robert dött betraktar sig hans bror Stannis som arvtagare till järntronen. Men han är inte ensam om sina anspråk. Det råder kaos i de sju konungarikena och de olika släkterna är beredda att slåss om makten. Det pågår ett krig där man inte kan lita på någon. Brodermord, blodskam och svartkonst, en prinsessa förklädd till tiggarpojke, en livmedikus som besitter ett dödligt gift och stråtrövare som lämnar bergen för att hemsöka dalen. Ett krig där segern går till den som äger det vassaste stålet och det hårdaste hjärtat och där döden vandrar i natten. När kung slåss emot kung darrar landet i fasa.Kungarnas krig är även utgiven i...

Nicklas Johansson

2022-07-08

Fantastiskt bra uppföljare. Ja, det är många karaktärer att hålla ordning på, men tycker inte det stör. En av de bästa bokserier som skrivits inom fantasy.

Jens Friberg

2021-06-12

Jag tycker att denna hade en lite seg start. Det blir ganska mycket transportsträcka innan handlingen verkligen startar. Men sedan är det full fart.

Izabela Horn

2019-04-22

Andra boken i serien Game of thrones, är ett mästerverk. Handlingen innehåller mer politik och mer krig än i första boken. Nu har det bildats fyra kungar som slåss om Järntronen. Joffrey Lannister som sitter på järntronen, Nordens kung Robb Stark och de två brödrar till den avlidne kungen Renley och Stannis Baratheon.

I boken får vi läsa lite om deras bakgrund, vilket gör att även om tv serien följer böckerna ovanligt nogrant så går man mer in på djupet i böckerna.

Martin Lind

2018-06-01

Uppföljaren till Kampen om Järntronen är intressant djupdykning i George RR Martins visuella värld om Westeros. Själva historien i sig är det inget fel på men den kan bli lite långtråkig och långdragen i vissa kapitel. Men rätt som det är händer något som gör att man inte kan sluta läsa. Slutet är riktigt bra och trots att boken har fler än 700 sidor och extremt mycket information vill man inte att den ska ta slut.

Erik Horizon

2018-01-02

Bra historia med många intressanta karaktärer, men kanske lite för många olika hus och namn att hålla reda på i denna

Erica S

2017-05-29

åh vilken härlig historia. love it

Ethel Åslund

2016-09-14

Nej, jag förstår inte vad folk ser I den här bokserien. Jag gjorde ett nytt forsook; ljudbok på svenska den här gången. Men det är bara en massa blod och död och elände, och de färdas hit och dit och blir tillfångatagna och rymmer...inte kan jag hålla reda på allt; inte vill jag heller. Tråkigt så klockorna stannar. Inte en enda person att tycka om.

Andreas Svensson

2015-02-17

Lite för långdraget emellanåt. Jag tycker att tempot dras ner lite väl mycket i vissa delar för att sedan trissas upp ordentligt igen. Det bidrar dessvärre till en lite sönderryckt läsning för min del. Dock lämnar den en smak för mer!

G.R.R Martins böcker kryllar av våldsbeskrivningar (gud vad han gottar sig i dem), kvinnoförakt och -förnedring (kvinnorna beskrivs likt husdjur som klappas och får uppmuntran eller slag, och de beskrivs ALLTID främst utifrån utseende och inte från handlingar), miljontals karaktärer (hälften hade varit nog) och berättelsen byter huvudrollsinnehavare som jag byter.. ptja, inandningsluft.

Berättelsen är enorm och tusentals grejer pågår på samma gång i olika delar av den påhittade världen - problemet är bara att jag inte finner något intresse i att få reda på hur det går. För någon. Någonstans. Vi hoppar runt mellan karaktärer och platser så ofta att ingen av dem vi besöker sätter några spår. Ingen hinner bli intressant innan vi ska förflytta oss någon annanstans. Och eftersom det är så många konflikter finns det liksom inget huvudmål, ingenstans dit den här historien kan ta vägen. För oftast finns det ju i sagor av den här sorten ett slut. Frodo är på väg för att kasta ringen i Domedagsklyftan, Rand är The Dragon Reborn och ska återställa landet, Harry Potter måste döda Voldemort. Men i Sagan om Is och Eld finns det inget mål. Det kan sluta hur som helst och... jag bryr mig liksom inte. Det är bara massa krig och död och kvinnohat om vartannat så jag blir alldeles matt.

Det är helt enkelt så förbannat mycket som händer att det blir tröttsamt och ointressant.

Robin Mabellini

2014-03-22

Även denna del var super bra tycker jag en av mina favo i dessa böcker är Ayra =)

Kamali 

2013-10-19

Om den första boken var seg och jobbig att ta sig igenom var denna desto mer spännande. Man börjar ha koll på de flesta karaktärerna utan att bläddra fram och tillbaka för att hänga med och man kan istället njuta av den spännande intrigen. Nästa!

Lotta Karlsson

2013-10-02

alltjämt många namn men nu blir det nästa bok...

Olof Bergvall

2013-07-31

Bra för att vara fantasy, inte lika långdraget och förutsägbart

Hanna Bragberg

2013-02-25

Ja det är svårt att sluta läsa när varje kapitel blir en cliffhanger och så måste man läsa en massa kapitel för att komma tillbaka till rätt person...! Gott om sammanhängande tid rekommenderas. Underhållande hela vägen, men själva stridsbeskrivningarna och familjepolitiken tycker jag är förfärligt långtråkiga. Inte imponerad av människosyn eller stilistik, vilket dock inte hindrar mig från att sträckläsa, haha. Nu är det nästa del "Storm of swords" som är påbörjad på Kindlen.

Charlotta CG

2013-02-09

Hade hoppats att tvåan skulle imponera mer än ettan men nej. Det är fortfarande en fängslande serie och visst vill jag veta hur det går men här var det väldigt många transportsträckor mellan slag och ökenmiljöer och en väldans massa vargdrömmar, vandringar och seglingar...Nåväl, to be continued.

Lukas Foughman

2012-12-24

Inte lika bra som första men en riktigt bra bok. Lite väl lång startsträcka.

Mathilda Flood

2012-11-05

Lite tråkigt att jag sett serien först. Men boken är väldigt läsvärd! Nu ska det skyndas vidare till nästa bok!

Jonas Eklundh

2012-11-02

Mycket mycket bra!

Ethel Åslund

2012-07-20

Krig och ond bråd död. Blodet flyter. Jag har lite svårt att uppamma ett intresse. Frågan om Sansa kommer att växa upp och sluta ta skit kvarstår - men det finns hopp, svaga tecken. Och jag får fortsätta läsa för att se om Daenarys och Tyrion gifter sig, eller får ihop det på något vis. Det är välskrivet, så det är uthärdligt.

Matilda Krig

2012-07-06

Fantastisk! Rätt mycket olikheter från serien, spännande. Måste läsa nästa bok NU!

Karin Söder

2012-06-11

Vad kan jag säga? Älskade första boken och höll tummarna för att denna åtminstone skulle vara hälften så bra. Jag hade fel, den är bättre! Längtar efter att få sätta tänderna i nästa!

Victoria Antonsson

2012-05-15

Inte lika spännande som första boken, vissa delar känns som transportsträckor. Men helt klart läsvärd och intressant.

Freddy K

2012-05-11

Expanderar universumet explosionsartat, även om det kanske inte är den mest händelserika boken i serien.

Tove Skarstedt

2012-05-04

Kan inget annat än kapitulera. Tänkte när jag läste ettan att jag måste nog läsa tvåan också bara för att se om det håller. Nu blir jag nog tvungen att läsa allt - ja vad gör man inte för kärlek ;)

Natasha Illyés

2011-12-12

Tyckte de 500 första sidorna var långsamma, förväntade mig mer med avslutet från del ett i åtanke. Tog sig dock i slutet

Sandra Katby

2011-12-02

Fortsättningen på serien är lika bra som den första boken. Rekommenderas varmt

Fredrik Fornänger

2011-11-27

Börjar lite travande, men sen bär det av på en svindlande resa genom Vesteros och dess nya kungar! Nya karaktärer träder fram och vissa försvinner. Spänning och drama när det är som bäst :)

Elisabeth E

2011-10-30

Nästan lika bra som första boken.

Nenne No

2011-09-28

Stort nerköp jämfört med första boken. Efter att ha etablerat en värld med enbart magi i gränsland och som något nästan mytiskt, exploderar den plötsligt här i andra boken och förändrar den fullständigt som en gud ur maskinen. Det gör att lösningarna magin medför känns billiga och ploten dåligt skriven. Därimellan är det dock riktigt bra, även om vissa karaktärsspår är mer intressanta än andra. Händer inte lika mycket som i första boken heller.

Mats Forsman

2009-07-20

Knappast sämre än A Game of Thrones, men jag anser dock att föregångaren är aningen bättre. A Clash of Kings är å andra sidan mycket mörkare. Inledningen sätter verkligen tonen för resten av boken.