Kung Lear

»Kung Lear är ett hejdlöst panorama över vårt människoliv. ?This great stage of Fools?. Detta magiska drama som i nästan varje enskildhet framvisar osannolika och besynnerliga komponenter äger som helhet förkrossande insikt och tydlighet. Våra absurditeter av nyare och äldre datum bleknar till blodlösa eftersägare inför ljuset över klipporna vid Dover eller det surnade hatet vid rättegången i kojan på heden.« Ingmar Bergman om Kung Lear Britt G. Hallqvists moderna tolkning gjordes för Bergmans Dramatenuppsättning 1984. Översättning av Britt G. Hallqvist Omslag av Christer Hellmark Omslagsillustration av Per Åhlin

Benjamin Elfors

2015-10-05

Inte fullt lika bra som Hamlet, men har många lysande partier.

Inte alls bra, hade mycket högre förväntningar. Ett under att jag orkade läsa färdigt!

Lars B.

2012-02-26

Folk klär ut sig och blir inte ens igenkända av sina närmaste och till sist dör allesammans. Men ett fantastiskt rikt språk ägde den gamle Shakespeare, och rik litteratur tål att läsas om och om igen.

Lina Forss

2011-03-02

Ingenting har förändrat sig sen dess, suck!

Anders Wik

2010-08-18

Första boken jag har läst om direkt efter att jag hade läst ut den. Det har inte hänt förut. Den här boken kommer jag att komma tillbaka till och läsa flera gånger.

Nils Thor

2010-05-27

Kung Lear

2010-03-03

Länge sedan var det... Då läste jag iallafall boken och såg den filmatisering som gjordes med Laurence Olivier (visades på svt i början på 80-talet).