Kritikern

Koontz, Dean

| 2012

Litteraturkritikern Shearman Waxx vet hur man dödar en bok med ett par väl valda och syrliga ord. Och snart kommer en olycklig författare upptäcka att det inte är det enda han är kapabel att döda Den bästsäljande författaren Cubby Greenwich har allt han kan önska sig; en framgångsrik karriär och en underbar familj bestående av frun Penny, barnboksförfattare och illustratör, sonen Milo samt hunden Lassie. Cubby vet att han inte borde bry sig om en dålig recension av en annars väldigt hyllad bok trots att den är publicerad i landets största tidning samt skriven av den fruktade och tillbakadragna kritikern Shearman Waxx.Cubby beslutar sig således för att ignorera Waxx. Men så en dag råkar han stöta på honom på en restaurang när han äter lunch. Det som börjar som ett oskyldigt sammanträffande eskalerar snart till en fruktansvärd mardröm där Cubby och hans familjs liv är i fara.Spänningsmästaren...

Calle Lindström

2016-07-23

Underhållande och spännande fram till slutet som var både löjligt och otillfredsställande.

Anna Jensen

2014-04-25

Jättebra! Udda som tusan, dock :-)

2013-01-29

Under ungefär drygt tio års tid, hela 90-talet och lite till, slukade jag i stort sett allt som fanns av Dean Koontz. Hans böcker var så där härligt nervpirrande och manade till sträckläsning. Sedan vet jag inte vad som hände, antingen började Koontz skriva sämre eller så krävde jag mer av läsningen. Kritikern är ett litet steg tillbaka till den där kittlande tvångsläsningen. Det är kanske inte "bra" litteratur och inte heller speciellt sannolikt, men jösses vad spännande. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/01/kritikern-av-dean-koontz.html

Marita Ryen

2013-01-21

Betyg 3,5. Spännande bok som alltid när Koontz skrivit den. Jag blev besviken över historien som kändes sådär, därav ingen 4.a i betyg

2012-06-05

I trettio år nu har jag läst och tyckt om Dean Koontz böcker. Det här var bok nummer fyrtiotre som jag läste av honom.

Och som jag har skrivit i tidigare recensioner, så har jag tyckt mycket om hans böcker oavsett genre och handling. I början så skrev han mest skräckböcker och om övernaturliga ämnen. Men på senare år så är hans böcker mer som kriminalromaner eller thrillers, men med mycket, mycket humor i.

Jag tyckte mycket om den här boken, precis som tidigare. Den var spännande, våldsam, rolig, lättläst, oförutsägbar, gripande, och otäck. Kan helt klart rekommenderas.