Kongospår

Unge, Christian

| 2014

Kamina, Kongo, 1964. Plötsligt hördes ett öronbedövande smatter. Dörrarna föll inåt och Laurent kunde se ut i fria luften. Människor försökte ta sig förbi elds?ammorna men slungades tillbaka in i kyrkan av skotten som kom utifrån. Röster på andra sidan dörren skrek: ?Skjut! För i helvete, skjut! Ingen får komma ut.?Under en jour på Karolinska sjukhuset träffar kirurgen Martin Roeykens en märklig patient. Mannen är döende och påstår sig veta saker om Martins familjs förflutna. Han berättar om övergrepp som ska ha begåtts femtio år tidigare i Kongo. Kan historierna verkligen stämma, och vilken roll hade Martins farfar?Martins sökande efter svar leder till brutalt våld och välbevarade hemligheter. Jakten på pusselbitar går via Belgien, Burundi, Kongo, Dalarna, och Martin slungas in i en härva med storföretag, mördare och politiker.Gradvis inser han sanningen om sin släkts mörka förflutna. Frågan...

2020-09-12

Bra uppföljare till Turkanarapporten men inte riktigt lika bra. Känns lite mer krystad handling. Bra driv och spännande.

Pernilla Nilsson

2016-08-08

Mycket bra, och jag såg den som en film framför mig medan jag lyssnade på den. Hoppas verkligen att den kommer komma som film, det skulle den passa som. Spännande bok och Stefan Sauk som uppläsare gör ju inte saken sämre!

Y

Yngve Samuelsson

2016-06-04

Christian Unge tar oss med på en resa i tid och rum. Mellan 50-tal och nutid i Stockholm, Dalarna och Afrika. Huvudfiguren i handlingen, doktor Martin Roykens, möter en äldre cancersjuk patient på intagningsavdelningen där han arbetar. Martin får reda på saker om sin familj som väcker en hel del frågor. Men när han konfronterar sin far så vägrar denne att svara på några av dessa. Det gör inte saken bättre att patienten dör på avdelningen under mystiska omständigheter, och misstankarna riktas mot Martin. Så Martin börjar gräva i historien och får fram fasansfulla uppgifter om sin familj. Under sitt sökande besöker han sin farbror i Belgien. Ett möte som slutar olyckligt och Martin blir tvungen att fly för sitt liv. Förföljarna är kallblodiga och har tidigare i handlingen åsamkat Martin en personlig tragedi. Handlingen i boken skulle lätt gå att filmatisera. Så nu får Filminstitutet i uppgift att göra detta.

Y

Yngve Samuelsson

2016-06-01

Erika Johansson

2015-10-25

Christian Unge lyckas skickligt fånga mig även denna gång, precis som han gjorde med Turkanarapporten. Sträckläsningsläget är ett faktum. Det är spännande läsning rakt igenom. Extra plus är att Christian Unge får mig att vilja googla och kolla upp ett och annat både vad gäller politik och Sveriges historia. Jag gillar skarpt när min nyfikenhet väcks. Ytterligare något som jag definitivt uppskattar är Christian Unges förmåga att porträttera Martin Roeykens, ena stunden är jag på hans sida för att i nästa bli riktigt förbannad på hans agerande, för att i nästa stund vara helt på hans linje igen. Som tur är finns Nadine, Martins före detta fru, och hans barn Gabriella och Tom i hans närhet som stöd och hjälp. Något jag också fastnat för och gillar är att Martin Roeykens inte framställs som någon övernaturlig hjälte även om han väljer sina egna vägar och tänjer på sina gränser så känns det äkta.

Michelle Bornestad

2014-11-22

Unge har levererat ytterligare en tät och intensiv roman i serien om dr Roeykens, som är mycket svår att lägga ifrån sig. Med sina sammansatta karaktärer och intelligenta intriger skapar han en värld som man som läsare dras in i fullständigt.

Andreas Norrefjord

2014-11-06

Spänning på toppnivå!

gunnar unge

2014-11-05

Riktigt bra

Ingela Lundskog

2014-11-03

Mycket spännande och bra. Jag hade svårt att lägga ifrån mig den här boken och kände att jag ville veta mer om huvudpersonerna. Extra plus för att vi läsaren får stifta bekantskap med Martins barn.
Grät en skätt på slutet, bra betyg för att komma från mig :-)

Jag sträckläste Kongospår. Jag gillar de olika miljöerna som utspelar sig i boken och de säregna karaktärerna. Framförallt tycker jag boken har ett bra läsflyt. En bra deckare med spänning, kärlek och ond bråd död.

Mycket bra, intressant & spännande!

Fredrik Henriksson

2014-11-02

Grymt spännande!!!

Maja Louise

2014-10-30

Jag läste första delen i den här trilogin förra året och nu har jag läst uppföljaren Kongospår, som jag tycker är ännu bättre. Särskilt sjukhusmiljöerna och hjälten som läkare känns väldigt trovärdigt. Ser verkligen fram emot att läsa del tre när den kommer!

Jens Pettersson

2014-10-30

Full fart redan från start. Bladvändare.

Susanne Ramel

2014-10-29

Otroligt spännande och precis som den tidigare boken, Turkanarapporten, en riktig bladvändare. Kan starkt rekommenderas!

Mira Tholin

2014-10-28

En mycket spännande bok som inte gick att lägga ifrån sig. Den är annorlunda från andra svenska deckare då den utspelar sig i många internationella miljöer. Jag väntar med spänning på uppföljaren!

Lisa Herin Holmberg

2014-10-28

Har precis avslutat Kongospår som jag varmt vill rekommendera. Grymt spännande intrig. Kunde inte sluta läsa!

Ebba Ramel

2014-10-28

Superbra och spännande bok! Kan varmt rekommenderas. Överträffade mina förväntningar och bra uppföljning på Turkanarapporten!

Mattias Haak

2014-10-28

Jag kan verkligen rekommendera Kongospår, grymt bra och mycket underhållande läsning!

Jag läste för ett tag sedan Turkanarapporten som jag gillade, så nu skruvade jag upp förväntningarna lite inför Kongospår. Tack och lov infriades de med råge och Kongospår var dessutom mycket lättare att komma in i. När jag läser vill jag bli underhållen och här var det fart och fläkt från sida 1. Huvudpersonen Martin som är läkare hör väl inte till den mest sympatiska människor, nej han skulle absolut behöva gå en charmkurs. Dock upplever jag honom lättare att tycka om i denna bok, kanske för han visar lite mer känslor. Jag är svag för "läkardeckare" och denna hade ett bra driv, en riktigt sträckläsningsbok. När kommer fortsättningen?

2014-10-25

Andra delen om den osympatiske läkaren Martin Roeykens såg jag verkligen fram emot att läsa. Första delen var ju spännande, men också lite väl detaljerad och därför också lite seg emellanåt. Den här boken börjar ungefär tio år efter vi lämnat Turkanarapporten. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/10/kongospar-av-christian-unge.html

Ronden Podcast

2014-10-14

Otroligt spännande. Bladvändare. Ser fram emot trean!

Mathilda Wikholm

2014-10-14

Äntligen! Spännande och välskriven! Missa inte heller den första boken Turkanarapporten