Kolbarnet

Kristensen, Monica

| 2015

"Hon har något speciellt att berätta i en väldigt utsatt miljö, man vill läsa mer." - Magnus Utvik, Gomorron Sverige SVT Vad händer i ett slutet samhälle där alla känner alla, när ett barn försvinner? Isande norsk spänning i succéserie av polarforskaren Monica Kristensen. Femåriga Ella förvinner spårlöst från förskolan Kolbarnet och först tror man att det är flickans alkoholiserade pappa som har tagit henne med sig för att hämnas på mamman. Men när tiden går och varken far eller dotter dyker upp börjar byns invånare att befara det värsta. Det djupa polarmörkret och en extrem kyla har lagt sig tungt över Svalbard och en liten flicka har mycket små chanser att klara sig på egen hand. När man hittar pappan, som visar sig ha omkommit i en bilolycka under mystiska omständigheter, inser polisen att kampen att rädda Ellas liv är en kamp mot klockan. I kriminalromanen Kolbarnet...

janne lindh

2017-06-18

En inte speciellt märkvärdig historia. Men Kristensen har ett sympatiskt sätt att skriva och den ovanliga miljön (Svalbard) är intressant skildrad.

Karin Granander

2016-07-15

Det enda som var bra var beskrivningarna om livet på Svalbard och gruvdriften.

Liza Bolin

2016-06-30

spännande och otäck, lämnar lite att önska dock: kunde vi inte slippa de övernaturliga vibbarna från gubben i gruvan? Det hade varit SÅ mycket coolare om det bara hade varit en slarvig pappa som "råkat" kidnappa sin unge, och resten bara var Svalbards otäcka midnattsatmosfär.

Inger Jonsson

2016-04-01

En bok som duger att slå ihjäl tiden med, men inte mycket mera. Miljön är dock intressant.

2016-02-20

Jag blev otroligt sugen på den här boken när jag hittade den i augustis utgivning. Jag menar; Svalbard. För mig är det exotiskt på riktigt. Och när den dessutom beskrivs som isande spänning, då är det inte mycket som kan stoppa mig. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/02/kolbarnet-av-monica-kristensen.html

Va helt okej

2016-02-10

Jag har verkligen försökt ta mig till innehållet. Jag vill ju så gärna tycka om den. De rätta elementen finns där. Boken är säkerligen välskriven, fylld med naturskildringar från Svalbard. Och Angela Kovacs är en utmärkt uppläsare. Men nej! Boken är rörig, persongalleriet får jag ingen som helst koll på, och slutligen går ena meningen efter den andra in genom mitt ena öra och ut genom det andra. Svag 2:a! Inget som åtminstone jag kan rekommendera!

När jag började lyssna på boken tyckte jag det var oerhört snurrigt och hoppigt och min hjärna gick på högvarv för att hålla reda på alla personer. Men samtidigt fascinerades jag av själva historien så jag lyssnade vidare. Det är en riktigt bra och annorlunda deckare som utspelar sig på ett ställe som är minst sagt annorlunda också