Klockan 21:37

Alfredsson, Karin

| 2009

En båt ligger för ankar i en polsk hamn. Den har extra bevakning men är trots det alldeles nerkladdad av demonstranternas rödfärg. I skydd av mörkret klättrar någon ombord med ett uppdrag. En ung polsk kvinna är gravid, men ett barn nu skulle ödelägga hennes liv. Allt mer desperat provar hon magsårsmedicin och hopp från höga höjder. Hur avslutar man ett oönskat havandeskap i ett land där abort är förbjudet? Hennes bror ser Polens framtid i den katolska tron och familjen. Han finner mening med sitt liv genom att motarbeta moderna värderingar i samhället och han är beredd att ta till allt mer drastiska metoder. Samtidigt stävar skeppet Aurora mot den polska kusten. Ombord finns en holländsk organisation som genomför aborter på internationellt vatten. Det som för en person är enda lösningen i en hopplös sistuation är för en annan en provokation som inte kan tolereras. Kvinnoläkaren Ellen...

2019-11-11

Alfredssons böcker är intressanta men det är ingen större litteratur. Här får man lära sig mycket om abort och katolicismens roll i Polen. Jag blir alltid förtryckt när man inser hur kyrkan förtrycker och manssamhället förtrycker kvinnor. Läsvärt som upplysning men storyn är förutsägbar. Stark 2:a

Susanne Andersson

2018-09-02

Aktuellt fortfarande för många länder där inte fri abort är tillåten. Intressant läsning.

Izabela Horn

2017-12-30

2017-12-17 06:34
En dokumentär roman som tar upp den viktiga frågan rätten till fri abort och kvinnornas situation i Polen. Jag tyckte denna bok är bra eftersom jag har polskt påbrå och tyckte att författaren har lyckats att beskriva situationen och ge en bild av livet i Polen. Hur är det att växa upp i ett modernt men samtidigt konservativt land, där kyrkan har en viktig roll, och där sedan påvens Johanes Paulos död har en rörelse bland ungdomar växt fram som kallar sig JP2 generationen.
I denna miljön utspelar sig handlingen, tredje boken om läkaren Elen Elg .
Lättäst bok, som kunde ha grävt lite djupare

Izabela Horn

2017-12-30

2017-12-17 06:34
I denna miljön utspelar sig handlingen, tredje boken om läkaren Elen Elg .
Lättäst bok, som kunde ha grävt lite djupare

Katarina Nord

2015-03-09

Stark trea för tredje boken om Ellen Elg, boken är inte riktigt lika bra som de två första, jag upplever den lite spretig med många historier samtidigt, men dock vävs de ihop på ett bra sätt. Jag kommer att fortsätta att läsa resten sv böckerna i serien. Starka och viktiga ämen som engagerar!

Anna Jensen

2015-01-22

Alla borde läsa serien om Ellen! De är så jäkla gripande, bra och välskrivna.

Marita Ryen

2013-01-11

Betyg 3,5. Bok nr 3 om läkaren Ellen Elg. Denna bok är inte lika bra som de två tidigare men behandlar ett lika viktigt ämne. Mycket intressant och lärorikt!

Carin Lundberg Papp

2012-11-10

Blir inte besviken denna gången heller. Verkligt aktuellt ämne i många länder!

2012-04-28

I denna tredje del om Ellen Elg så tycker jag att det som jag gillade i den första, 80° från varmvattnet, är tillbaka igen. Trots att jag i början tänkte att jag inte klarar alla dessa olika trådar, det var nog fem-sex stycken, som utspelade sig på olika ställen och tillfällen. Till min stora förvåning var det ändå inte svårt att hänga med. Det var inte alltför många personer inblandade och snart nog började alla trådarna gå ihop. Läs resten på http://bokslut.blogspot.se/2012/04/klockan-2137-av-karin-alfredsson.html

Eva Pettersson

2012-01-05

Som alltid en engagerande, spännande och tankeväckande bok. Karin Alfredsson lyckas verkligen förena sitt engagemang för kvinnors villkor och rättigheter i olika länder med spänning och ett lättläst språk.

Cissi Rosenqvist

2011-10-25

Jag vet inte varför jag gillar Ellen Elg böckerna, kanske för att det är intressanta ämnen och att dom är så lättlästa men denna tyckte jag inte lika mycket om som dom två första. Kommer ändå att läsa nästa del.

lillemor lindqvist

2011-05-23

sååå kass!!!..läste inte ens klart den- har aldrig hänt förut. kääämpade mig igenom....men gav upp

Joanna Björkqvist

2011-04-12

Jag får alltid en lite spretig känsla av böckerna om Ellen Elg, men gillar dem ändå. framför allt för att författaren påpekar att allt viktigt i boken är sant. Dessutom går de väldigt snabbt att läsa och ibland är det skönt.

Anette Marcusson

2011-03-17

Pia Stendahl

2011-02-14

Klockan 21.37 är en gripande bok om angelägna ämnen. Det är en riktigt spännande bok som jag sträckläst. Jag vill verkligen veta hur det går för Ellen Elg, båten Aurora och Agatha.

Boken är uppbyggd av flera spår som Karin Alfredsson väver ihop på en bra sätt. Det är kul att läsa om hur Ellen Elgs privatliv och karriär utvecklar sig. Det finns dock ett sidospår med en man som förföljer Ellen. Vitsen med just detta sidospår förstår jag inte riktigt och jag hade klarat mig bra utan det.

Det är intressant att läsa hur svenska kvinnor på 60-talet åkte till Polen för aborter och nu är förhållandena de omvända. Det är lätt att glömma att det inte alltid har varit abortförbud i det katolska Polen.

Boken är lika engagerande och intressant som Alfredssons Den sjätte gudinnan (som jag läst tidigare). Klockan 21.37 är en bok som jag rekomenderar varmt.

www.bokbrus.se finns fler recensioner.
/Pia

Marianne Strandberg

2011-02-01

Spretigt berättat, annars kunde det ha blivit en fyra. Angeläget ämne.

Maria B Hansson

2010-11-20

Engagerande ämne - abort. Skrämmande om religion som förlamar och håller människor i fångenskap mot allt vett och sunt tänkande. Lite knepiga inslag om "mannen" som förföljer Ellen Elg... ibland får vi veta vad han heter, ibland inte. Förstår inte vitsen riktigt med detta sidospår i berättelsen. Den är bra nog ändå.

Anders Friberg

2010-10-24

intressant upplägg, men inte lika bra som tidigare

Mimmi S

2010-04-11

Ineffektivt berättat med onödiga sidospår.

Eva Bommelin

2010-01-09

Väldigt rörig men hon knöt ihop boken. Väldigt bra och det finns verklighet bakom och det känns bra.

Patricia B

2009-11-09

Segt, rörigt och inte särskilt engagerande.