Killing your darlings

Matthijs, Lena

| 2011

Ett äldre par försvinner och det dröjer månader innan de saknas av någon. Hasse Nelander-Wein, chef för länskriminalen i Borås, får ärendet på sitt bord och efter ett par dagars sökande med hundar i skogarna i närområdet, växlar polisen fokus, från ett försvinnande till misstanke om brott. Ingen tror längre att paret håller sig undan frivilligt. En ung, vilsen man blir tidigt intressant i polisutredningen och allt ser lätt ut inledningsvis. Dock kommer det som verkar vara den mest självklara sanningen, bara vara det som någon vill att vi ska se. Tillsammans med åklagaren Annie Rohdin sliter Hasse Nelander-Wein hårt för att nå fram till ett åtal, men utan döda kroppar, blir det inget mord.

A H

2019-04-19

Den var riktigt bra

Marina Pedersen

2016-10-15

Nja..

2016-04-24

Inte någon spänningsdeckare precis, mer som en polisutredning förklädd till roman. Mycket tröttande detaljrika utläggningar, slutpläderingar mm. Lockar inte till vidare läsning. Dessutom har jag läst samma spinnande kring intrigen i en deckare, men kan inte komma på vilken. Matthijs skriver inte dåligt, men heller inte särskilt blodfyllt.

2015-07-26

(Den här boken var en av dom tretton böcker som jag läste under mina två semesterveckor i Turkiet. Skriver lite kortare och enklare omdömen på dessa böcker, mot vad jag brukar göra på dom recensionsböckerna som jag vanligtvis läser.)

Tyvärr så gav den här boken inte mig så värst mycket. Helt okej var den, men ingenting som jag kommer att minnas, eller som jag skulle rekommendera.

Tove Skarstedt

2013-03-20

Intressant och trovärdigt om polisarbete. Författaren har jobbat som polis i 28 år. Tyvärr uselt eller inte alls korrläst vilket drar ner betyget. Boken är stel i början men tar sig så småningom och historien är ngt förutsägbar tyvärr. Men den är ändå läsvärd tycker jag. Kan tänka mig att läsa uppföljaren.

Tarja Ahlgrén

2013-02-26

Välskriven start men oj, vad man önskar att Matthijs fått hjälp att ansa lite i resten. Det är kul att läsa en text av någon som verkligen bör veta vad hon talar om, men allt måste inte tas med eller beskrivas i en och samma bok. Ser trots allt framemot fler böcker av samma författare, talang finns - det är uppenbart.