Katten Cleo

Brown, Helen

| 2015

Helen Brown var verkligen inte en kattmänniska, men det var hennes nioårige son Sam. När hon såg den lycklige Sam hålla upp en nyfödd svart kattunge kunde hon inte längre stå emot. Familjen bestämde att katten skulle levereras så snart den var gammal nog. Bara en vecka senare är sonen Sam borta. Död efter en tragisk bilolycka. Och ytterligare några dagar senare anländer en liten låda med den svarta kattungen. Helen är förlamad av sorg och vill skicka tillbaka katten, men hennes yngre son, Rob, förknippar katten med storebrodern. När Helen ser Rob le för första gången sedan Sams död är det inget snack om saken - katten får stanna. Cleo, som katten får heta, lär familjen att leva och skratta igen, och blir så småningom både en beskyddare, en tröstare och en vän. Katten Cleo är en enastående berättelse om katters läkande kraft som tar vid där Sjukhuskatten Oscar lämnade oss.

Rosita Söderström

2020-07-19

Katten Cleo är en ljuvlig berättelse med en oemotståndlig svart gudinna till katt, vars namn var detsamma som just älskade CleoLoves (vår - sedan i höstas - änglakatt), vem tillför familjen så mycket kärlek och läkning genom åren. Vilket också älskade CleoLove gjorde här hemma.

Jag kan inte låta bli att dra paralleller ibland, då hela bokens röda tråd eller mera passligt - bokens morrhår och beskyddande tassavtryck - spinner tillit och påminnelse om, vilken lycka det är att leva och andas, mitt i ett smärtsamt sorgearbete till trots.

Vi får följa familjens yngste son Rob, vem bevittnar sin äldre bror Sams tragiska död. Flera abrupta uppbrott och förflyttningar för familjen - som både mister och vinner gamla respektive nya medlemmar - till, för dem, kända platser och världsdelar.

Jag fascineras utav kampandan; att komma igen och jag får flera igenkänningar
i de djupare reflektionerna.

⦁ "Alla sörjer på olika sätt, men det är bara de som haft sorg som förstår hur det är."
⦁ "En katt iaktar alltid men är klok nog att inte dela med sig av sina åsikter."
⦁ "Hur kommer det sig att det finns få kärleksdikter om den älskades doft?"
⦁ "Gräs och träd tar till sig människors oro och hjälper dem att få perspektiv på problemen."
⦁ "Tiden läker inte alla sår, men den ger perspektiv."

Katten Cleo - Hur en kaxig katt hjälpte en familj att läkas, ger jag 5 dubbeltassar av 5 möjliga samt en uppåtsträckt svans med böj på toppen.

Denna bok var helt okej

Pernilla Nilsson

2015-07-05

En fin historia. Ingen waow, men en feelgood sådär lagomt!

Monika Alm

2015-06-25

Ännu ett bevis på att djur kan hjälpa oss människor i livet. Alla har vi våra svåra perioder och djuren kan känna in det. Intressant också det författaren skrev om sonen som var synsk och som hade en speciell kontakt med katten Cleo.

Mia Swedberg

2015-06-17

Bokens innehåll är värd tre stjärnor, som för mig betyder "ok". Om jag däremot ska bedöma den som ljudbok blir det bara två stjärnor. Det är Madeleine Bockarovski som läser boken och det var svårt att lyssna på henne eftersom hon helt saknar inlevelse. Den här boken hade kunnat bli så mycket bättre med en bra uppläsare.

När det gäller innehållet så blir det ibland överdrivet när människan och katten jämförs. Dessutom har jag lite svårt att tro att allt är sant, det känns efterhandskonstruerat flera gånger. Men det är en rar berättelse med en del livsvisdom.

Kim M. Kimselius

2015-03-07

En underbar bok som fick mig att gråta och skratta på samma gång.

Boken börjar med Sam som önskar sig en katt i födelsedagspresent. Han väljer ut den nyfödda Cleo, en svart liten katt.

Strax efteråt dör Sam.

En dag kommer kvinnan med Cleo, kattungen som familjen först inte vill ha. Det var ju Sams katt och Sam finns inte längre. Den lilla kattungen är vild och ställer till en massa elände för familjen, men den får dem också att skratta igen och hjälper dem genom sorgearbetet.

En bok som nyper till i hjärttrakten och får ögonen att tåras, en bok jag hoppas du kommer att läsa och bära inom dig länge.

Kim M. Kimselius

2015-03-07

En underbar bok som fick mig att gråta och skratta på samma gång.

Strax efteråt dör Sam.