Katedralen vid havet

av Falcones, Ildefonso
Flag from sv Svenska
Sätt ditt betyg:
starstarstarstarstar
1300-TALETS BARCELONA är en stad i förändring. Pesten skördar offer, kriget närmar sig och inkvisitionens straff väntar alla kättare. Samtidigt pågår byggandet av folkets katedral: Santa Maria. Katedralen...
Visa hela texten

Om boken

Nyheter

28 okt 2014 kl. 21:26
Andreas Bartley satte betyget 4 på Katedralen vid havet.
25 okt 2014 kl. 22:34
Maria Starborg satte betyget 4 på Katedralen vid havet.

Det finns inga platser inlagda för denna bok.

Diskussioner om den här boken

» Eva Jacobson
27 sep 2014 kl. 04:36
Evas betyg:
starstarstarstarstar

Saga för vuxna. Började ok. Efter ca halva ointressant och ännu mer saga.

» Maria Jacobsson
19 sep 2014 kl. 20:41
Marias betyg:
starstarstarstarstar

Intressant men mycket ojämn bok. Den tappar fart med en massa långa beskrivningar och vid några tillfällen har jag lust att ge upp den här boken. Tyvärr läste jag den som ljudbok, i en vanlig bok hade jag ju bara kunnat hoppa över några sidor

» Susanne Rydvald
17 jul 2014 kl. 15:44
Susannes betyg:
starstarstarstarstar

En historia svart vit som dag och natt - man hoppar gäspande över 100 tals sidor fyllda av gatunamn etc och annat man inte minns på nästa sida eller så vrider man sig genomi de överdrivna teater karaktärernas mardrömmar ... vad
är det för en löjligt bok som skriver tex om garvare i medeltiden som glädjande tillverkar skinnkondomer åt sig själva ... slutsats - en författare som allt för ofta försöker fläta dagens norm och händelser i en annan tid ... otrovärt och tråkig

» Maud Ekblad

26 dec 2011 kl. 22:32
Uppdaterad: 26 dec 2011 kl. 22:32
Mauds betyg:

Katedralen vid havet

En bok att befinna sig i!

Ildefonso Falcones skildrar medeltiden på ett sätt, så att man faktiskt tror att det var så det var. Att få ta del av huvudpersonen, Arnau Estanyols familj, uppväxt - samtidigt som kyrkan till ära för den heliga modern, Santa Maria kyrka byggs, sten för sten - är en upplevelse! Arnau Estanyol är en bastaixos, vilket innebär att han forslar sten gratis till Santa Maria kyrkan. Santa Maria är folkets kyrka.

När man läser boken, ligger hela Barcelona där för ens fötter. Man kan följa med på kartan och se var gatorna, klostren ligger och inte minst hamnen. Katedraler byggs på den här tiden och en byggs i Barcelona, men det är ändå folkets kyrka som blir huvudpersonens hemvist. Katedralerna har kallats de fattigas bibel och då menar man den bibliska historia som finns berättad i bilder och skulpturer. Men, i Santa Maria kyrka var det ljuset som var unikt!

I boken får vi följa Arnaus relationer med olika kvinnor. Han står många gånger inför svåra val. Det är intressant att läsa hur han bemöter dem. Det viktigaste av allt i boken är nog den nära vänskap Arnau har till olika personer - till utsatta inte minst. Hög som låg, spelar ingen roll. Arnau lever ett liv, där ordspråket leva som man lär, passar in. Feodalväsendet, slaveriet har han åsikter om. Och han försöker göra något åt det - på sitt sätt.

En biljett till 1300-talet och en till Barcelona, föreslår jag!
» Sofia Åkerberg

9 sep 2009 kl. 17:46
Sofias betyg:
starstarstarstarstar

Mitt omedelbara intryck är att boken är väldigt ojämn -- ibland lyckas Falcones skapa intresse för sina karaktärer och skriva medryckande men inte sällan tappar han totalt. Han lyckas inte väva samman den stora historien om kungar och drottningar med Arnaus personliga historia. När berättelsen rör sig bort från Arnau blir den genast mer föreläsande och känns på det hela taget mest som en onödig utvikning. Inte heller försöken att få in lite idéhistoria i det hela fungerar särskilt väl utan känns ganska påklistrat.

Vad gäller genus-o-metern blir det i princip bottennapp -- alla kvinnor är antingen horor, häxor eller madonnor. Även i beskrivningen av klass finns en hel del övrigt att önska -- i stort sett alla adelsmän och rika personer (utom de som från början var fattiga och judarna) är elaka, småsinta och grymma.

Dessutom ställer jag mig lite frågande till titeln (kan förstås bero på översättningen). Santa Maria spelar enligt min åsikt inte en så pass central roll i handlingen att titeln känns motiverad. Den är förvisso viktigt i Arnaus liv men känns inte som det nav kring vilken hela berättelsen rör sig.
» Mrs Gedal

23 maj 2009 kl. 16:49
Uppdaterad: 23 maj 2009 kl. 16:49
Mrs betyg:
starstarstarstarstar

Historia och berättelse i ett

Katedralen vid havet utspelar sig i 1300-talets Barcelona där vi får följa Arnaus levnadsöde parallellt med spännande fakta om dåtidens seder och bruk. Det är intressant, medryckande och blir aldrig tråkigt. Men trots sina 657 sidor kompakt text blir språket och berättelsen något korthuggen. Det är mycket som avverkas på dessa dryga 600 sidor och ibland blir språket lite avhugget. Det är som om författaren velat ha med precis allt och inte förmått sig att sålla lite, vilket boken hade vunnit på. Det finns också ett och annat uttryck som känns något slitet och kliché-artat. Uttryck som "...försökte hon säga på ett språk som bara två kvinnor kan förstå." känns som det också hör hemma i 1300-talet. Men om man kan se förbi detta är boken absolut läsvärd och underhållande.