Karriär och köksbesvär

Kinsella, Sophie

| 2008

Det här är berättelsen om en flicka som behöver ta det lugnt. Som behöver finna sig själv. Som behöver bli kär. Och som behöver upptäcka hur man använder ett strykjärn. Samantha är jurist på en stor advokatfirma i London. Hon arbetar dygnet runt, har inget socialt liv och det enda hon vill, är att bli den yngsta delägaren någonsin. En dag begår hon ett misstag, ett misstag som hotar hela hennes karriär. Istället för att stanna och försöka fixa till det lämnar hon desperat kontoret och hoppar på ett tåg utan att ens se vart det går. Hon kliver av vid en okänd station och går på måfå fram till ett av husen. När hon ringer på dörren tror familjen att hon söker jobbet som hembiträde. Utan att veta hur det har gått till har Samantha tackat ja och satt igång med sina nya arbetsuppgifter. Samanthas arbetsgivare anar inte att de har anställt en Cambridgeutbildad advokat med en IQ på 158 och Samantha...

Filippa Strömberg

2017-11-23

Kan vara den mysigaste mest fnissvänliga boken jag läst

Matilda Norberg

2016-09-19

Läste den på svenska. En mysig historia, )men jag undrar varför det, i chick-lit-världen, inte går att kombinera karriär, hem och kärlek, när det så uppenbart går i verkliga livet!

Lite väl simpel för min smak, och köper inte riktigt att Samantha lyckas lura Trish och Eddie att hon är gourmetkock osv. Förvånas över hur korkade personerna i boken framställs av författaren.

John C

2014-06-01

Jag fick den här boken av en slump och hade inga som helst förväntningar, men jag måste säga att jag tyckte att det var en ganska underhållande historia. Kvinnoporträtten kanske kunde nyanseras mer, men i övrigt var det en ganska kul bekantskap..

Anna Hedenstedt

2013-08-15

Inget banbrytande direkt men rätt trevlig underhållning.

Christina Nilsson

2013-07-15

Rätt kul, öppnade riktigt starkt, men blev lite lessen över moralpredikan och hennes jäkla velande i slutet. Tror det är orealistiskt att hon kommer känna sig fulfilleded det hon valde på lång sikt. Detta drar ned betyget.

2013-01-12

En av de bättre böckerna i genren enligt mig. Roligt med alla förvecklingar och lite romantik på det skadar ju inte heller.

jessica hardiman

2012-09-04

Det här var den första boken jag läste av Sophie Kinsella och jag skrattade högt genom hela boken. Kunde inte sluta läsa och sträckläste den.

Nathalie Nilsson

2012-08-23

Första boken jag läste av Kinsella och jag kan fortfarande minnas hur jag skrattade så tårarrna nästan sprutade. Utan tvekan en av de bästa böckerna hon skrivit.

Britta Persson

2012-06-25

En riktig "må bra"-bok med en massa roliga förväxlingar!

Marie Hansson

2012-04-22

Förvånansvärt underhållande med feelgoodkänsla. Fast saknade lite realism ibland. :)

Ellenor Larsson

2012-03-18

Rolig och lättsmält bok. Man vill hela tiden veta hur det går, tyckte inte alls att det var speciellt förutsägbart.

Josefine Ejebjörk

2011-10-17

Som Kinsellas andra böcker är den underhållande och lättläst. En perfekt strand/semester bok.

Martina Hellström

2011-05-03

riktig feelgood bok! att den är lite cheesy hör till dessa lättsmälta tjejböckerna. I like!

Charlotte B

2011-03-01

Rolig, bra och underhållande bok...

Felicia Dahlqvist

2010-07-06

Underhållande, som alltid med Kinsellas böcker! Bjuder på massa skratt!

Caroline J

2010-06-21

jag gillar boken. det är nog det enda jag kan skriva, en liten goodfeeling bok. men väldigt platt och ger ingen wow upplevelse nu efteråt, snarar wow, "jag läste ut hela".

Charlotta Rylander

2010-06-07

Påminner om en gammal svensk pilsnerfilm, och är lika trevlig och med samma moral.

Maria Eliasson

2010-04-26

Hmmm, egentligen är ju hela handlingen osannolik och det är verkligen ingen bok med någon direkt djupare insikt. :) MEN, 4:an jag ger den får den för underhållningen, jag roades av den (fast kanske lite för att jag var så trött?!) och charmig. 3,5 vore kanske mer passande.

Maria Larsson

2010-01-24

Vid sidan av deckare, så finns det ingen genre som är så hånad och utskälld som chicklitt. Men faktum är att ibland har man ett behov av att få läsa någonting som inte utger sig för att vara djup och pretentiös litteratur, som bara är skrivet för att underhålla. Chicklitt är lättläst och man glömmer dem lika fort som man läst ut dem, men under tiden man har boken i handen får man garanterat det man förväntar sig.

Det finns vissa kriterier för att en bok ska få kalla sig chicklitt. De flesta böckerna är stöpta i samma form, med den gemensamma nämnaren att de slutar lyckligt.
Och om vi ska vara ärliga; vad är det för fel med det? Är det inte egentligen just det som är orsaken till att man flyr undan i litteraturens värld? För att undkomma verkligheten en stund?

Jag läste ut min senaste chicklitt-bok på ett flygplan mellan Saigon och Bangkok häromdagen: "Karriär och köksbesvär" av Sophie Kinsella. När jag slog ihop boken tänkte jag på hur jag måste ha sett ut under tiden jag läste den, för jag skrattade högt på vissa ställen. Humorn i dessa böcker har nästan utslutande en varm underton och är inte sällan igenkännande. Ofta tänker man "Åh, jösses! Det där kunde ha varit jag!".

"Karriär och köksbesvär" handlar om den mycket framgångsrika juristen Samantha som står på tur att bli delägare i den stora London-firman. Hon arbetar i stort sett dygnet runt och schemalägger till och med kärleksstunder (som inte får överstiga sex minuter).
En dag gör hon ett katastrofalt misstag, får sparken och genom ett missförstånd blir hon hushållerska hos ett par ute på engelska landsbyggden. Problemet är bara att Samantha inte kunde ha varit mer opassande för denna roll eftersom hon varken vet hur man sätter på ugnen eller fäller upp en strykbräda.

Det är förutsägbart. Man vet vad som kommer att hända. Men det är just det som är charmen med chick-litt. Det ska vara så. Man ska få skratta, man ska få känna igen sig, man ska veta att det slutar lyckligt.
Det här är den bästa av de böcker jag läst av Kinsella hittills. Hennes dialoger är rappa och fyndiga, språket modernt och flytande, personerna beskrivna med humor och kärlek.

Man blir helt enkelt glad av att läsa denna bok. Den rekommenderas varmt till alla som är vintertrötta och behöver lite underhållning. Eller för dem som behöver få skratta över huvud taget.

Maria Larsson

2010-01-24

Humoristisk, varm och lättläst. Någonting för dem som behöver få skratta.

Jillsan B

2009-11-05

Lättsam underhållande bok.

Karin Karlsson

2009-07-10

Riktigt underhållande bok!

Cecilia Johansson

2009-06-14

Den här tyckte jag var jättebra. Rolig och som vanligt i Kinsellas böcker så råkar huvudpersonen trassla in sig i olika missförstånd och förvecklingar.