Kärleken till Frank

Horan, Nancy

| 2008

Mamah Cheney och Frank Lloyd Wright, den berömde amerikanske arkitekten, är båda gifta och har barn när de träffas i Chicago 1903 i samband med att Wright ska rita ett hus till familjen Cheney. En omedelbar attraktion uppstår mellan dem. De stimulerar varandra intellektuellt och inleder en hemlig kärleksaffär som fördjupas och slutligen får dem att överge sina familjer och resa till Europa. Chicagosocieteten är chockerad, skandalpressen förföljer dem och frossar i rubriker.         Båda har starka kulturella intressen och de bor i Berlin, Paris, Florens. Mötet med Ellen Key och hennes idéer får en avgörande betydelse för Mamah. Hon besöker Ellen Key på Strand och översätter hennes verk. Efter något år återvänder paret till USA och ett nytt liv tar sin början. Mamah har nu fått skilsmässa och får träffa sina barn, men hon är kluven mellan skuldkänslor...

Maria Myrberg

2015-09-04

Fantastiskt fin relationsroman

Håkan Lindgren

2013-04-05

Bland det tråkigaste jag läst på länge. Inte ens välskriven, det fanns ingenting jag kunde "hänga upp" min läsning på. Både Mamah och Frank verkar ju ha varit oerhört självcentrerade människor och det var svårt att känna sympati med någon av dem.

B Kiddo

2012-04-21

Ok. Men något långtråkig. Berättelsen är ju sann och intresant men ibland är en påhittad historia mer underhållande än en sann.

Klinga

2011-07-24

Det är en mustig relationsberättelse. Dokumentärroman. Intressant. Men kanske lite tråkig i längden. Jag ville inte avsluta läsningen i förtid, men ville ändå att den skulle ta slut. För lång. För detaljerad.

Liselotte Wijkmark

2011-05-13

Den handlar om var ett hem är, vad man kan offra för en familj. Hur stort värde har en kvinnas identitet?

Den har rubricerats som en dokumentärroman och handlar om förhållandet mellan den mer okända Mamah Cheney och den berömde amerikanske arkitekten Frank Lloyd Wrights förhållande i början av 1900-talet. Jag har fått den rekommenderad av flera och visste att det rörde sig om stormig kärlek med ett mycket tragiskt slut. torgbloggen.blogspot.com

Jenny Östensson

2010-08-17

Gripande kärlekshistoria

Anna-Karin Frisk

2010-06-11

Detta är en bok som får dig att tvivla. Både på kärlekens godhet och människans plats här i världen. Kärlekshistorien är mångbottnad och realistisk och huvudpersonen slits mellan att stanna i ett dött äktenskap där hon får behålla sina barn och den brusande passionen med en man som många gånger framstår som ännu barnsligare än hennes egna barn.

Det finns ett vemod och en realism i boken som faktiskt mycket väl fångar det destruktiva i människan och kontrasterar det goda i kärleken till de följder den också kan få.

Dessutom är den ett fantastiskt kvinnoporträtt av en kvinna i en tid då den här typen av val får så mycket mer vittgående konsekvenser än vad motsvarande val skulle behöva ha i dag.

Janita sundblad

2010-05-02

En bra bok som engagerade mig, det som jag tänkte på va hur en handling kan drabba och ändra så många människors liv, utan att det är ens mening . Kärleken är otroligt starkt när det drabbar en, det verkar som vi människor kan drivas väldigt långt i våra handlingar av den

Janita sundblad

2010-05-02

Hanna Andersson

2010-04-12

En kärlekshistoria löst baserad på väldigt lite fakta. Oavsett detta en mycket finstämd och intressant berättelse om den för mig okände tydligen extremt välkände arkitekten och hans älskarinna Mamah. En historia om en kvinna som på 1910-talet förlöper hem, man och barn är spännande bara det. Ett chockerande brutalt slut på denna berättelse gör att man har svårt att sluta tänka på boken.

Hanna Andersson

2010-04-12

Ingrid Selnes

2010-03-23

Nancy Horan: Kärleken till Frank

Boken berättar om kärlekshistorien mellan den berömda arkitekten Frank Lloyd Wright och Mamah Cheney. Tiden är 1910-talet. Båda är gifta och har barn när de träffas i Chicago. Mamah arbetar som bibliotekarie och översättare, bor i medelklassförorten Oak Park med make Edwin och tre små barn. Frank och hans fru är vänner till familjen Cheney. En stark passion mellan Frank och Martha uppstår, och skandalen är ett faktum när de lämnar båda sina familjer och reser till Europa, bl a Tyskland och Italien. Frank arbetar vidare med sina arkitektuppdrag, men skandalen bidrar till att dessa blir färre de kommande åren. Mamah har ett brinnande intresse för den gryende feminismen, och kommer så småningom i kontakt med Ellen Key i Sverige efter att ha läst och översatt några av hennes böcker. Mötet och samtalen med Ellen Key stärker Mamah i sitt sökande efter sin identitet som självständig kvinna, samtidigt som ångesten och samvetet över att hon lämnat sina barn drabbar henne med jämna mellanrum.
Historien om Wright och Cheney skapade stora tidningsrubriker i den tidens USA, och paret var tidvis svårt förföljda av pressen. Paret återvänder efter några år till USA, Mamah har fått skilsmässa beviljat, men inte Frank. De bosätter sig på landsbygden, där Frank ritat och byggt ett nyskapande hus i enlighet med sina estetiska värden.

Nancy Horan har velat göra en dokumentärroman av historien, och däri ligger väl problemet som gör att boken känns lite varken – eller.
Det finns sprängstoff nog i hela denna historia från verkligheten. Stark passion, familjeuppbrott, sorg och saknad, önskan om att leva i frihet och självständighet, inspiration av feminismens framväxt. Men Horan lyckas inte gestalta och ge liv i berättelsen. Som läsare blev jag mer och mer besviken över hur blodlöst och skissartad många av händelserna skildras. Man förstår liksom inte riktigt vad det är som driver Mamah till det stora beslutet att lämna sina älskade barn och vad hennes frihetslängtan egentligen består i. Äktenskapet med Edwin framstår heller inte som någon katastrof, här råder kärlek, gemenskap och ömsesidig respekt.
Naturligtvis är boken läsvärd och intressant; jag kände inte till historien innan. Slutet är oerhört dramatisk och ohyggligt, man läser med spänning till sista sidan. Men helhetsintrycket är ändå en besvikelse. Det kunde ha blivit en mycket mer levande och passionerad berättelse än författaren har åstadkommit.

2010-02-20

En dokumentärroman, ett kvinnoöde från början av förra seklet. Hon lämnade sina barn och sin man för att leva med sin själsfrände den nu världsberömde arkitekten Frank Lloyd Wright. Mycket intressant och gripande. Inte stor litteratur men berikande läsning. Tjuvkika inte på slutet, det är enormt.

Ann-Sofie Carlsson

2009-12-07

Riktigt bra, och vilket slut!!

Elisabeth Karlberg

2009-11-27

Loved it!. Alltid intressant att läsa om verkliga människor

Ela Lovén

2009-09-25

fascinerande historia, platt språk

Maria Falk

2009-09-08

En fantastisk roman, baserad på verkliga händelser, om en mycket speciell och egensinnig kvinna i sekelskiftets USA och om priset hon får betala för att följa sitt hjärta och gå emot konventionerna. Intressanta beskrivningar av kulturlivet i Florens, Paris och Berlin vid 1900-talets början.