Känslan av död

Griffiths, Elly

| 2012

Mord på museum ? rättsarkeolog Ruth Galloway och kommissarie Nelson löser sitt fjärde fall Det är halloweenkväll i Norfolk. På Smiths museum förbereder man ett ovanligt evenemang. Inför en handfull speciellt utvalda gäster ska en medeltida kista öppnas. Den väntas innehålla kvarlevorna av en biskop som levde på 1300-talet.Arkeolog Ruth Galloway kommer i god tid för att övervaka öppnandet. Men museet verkar märkligt tomt och tyst. Efter en stund hittar hon intendenten livlös bredvid kistan, mördad, blödande från näsa och mun. Ett fönster står öppet och en död orm ligger inglasad i ett hörn av rummet.Kommissarie Nelson får hand om fallet. Det framkommer att intendenten nyligen mottagit hotbrev från en grupp aktivister som vill att museets samling med aboriginska kranier ska återlämnas. Men är detta verkligen motivet? Museet ägs av lord Smith och vid besöket på familjen Smiths lantegendom...

A H

2020-04-30

Bra och läsvärd serie.

2020-03-27

Jag gillar Griffiths bäcker om Ruth Galloway även om denna var den hittills sämsta i serien. Betyg 2,5

Karin Axell

2017-04-29

Jajamensan, där satt den igen! Andra boken av denna författare jag läser och jag är inte besviken. Älskar den torra brittiska touchen och hur allt vävs samman till rafflande slut med oväntade utvecklingar/invecklingar! Gillar huvudpersonernas karaktärer och hur deras liv flätas ihop titt som tätt. Personligen skulle jag helt klart kunna tänka mig att bo granne med Ruth där ute på saltängarna...

Nette S

2016-08-20

Tyvärr en besvikelse då jag brukar älska brittiska deckare. Dålig svenska och stavfel gjorde att jag mest irriterade mig på detta.

Josefine Ejebjörk

2016-06-30

Ruth Galloway är tillbaka med fler mysterier från Saltmarshes. Hennes privatliv blir mer komplicerad.

Anna Jensen

2015-03-21

Sträckläste alla sex böckerna, kunde verkligen inte lägga ifrån mig dem. Den ena bättre än den andra, grymt bra serie! Älskar handlingen, spänningen och sättet hon skriver på. Hoppas verkligen att det kommer fler delar, annats kreverar jag!

2015-02-17

Tja, lättläst, småtrevlig. Men man frestas hoppa över en hel del text. Bra att växla om med när man läst Bolton. Bauer eller Rankin.

Kim M. Kimselius

2015-01-19

Elly Griffiths böcker om Ruth Galloway och kommissarie Nelson är en frisk fläkt i deckarvärlden. Här ligger det mesta dolt i det förflutna. Intrigerna är skickligt sammanvävda. Det är som en pusseldeckare där läsaren försöker lista ut mördaren med hjälp av ledtrådar, utan att för den skull lyckas. Lite av Agatha Christies stil. När en av huvudpersonerna drabbas blir det många nervkittlande kapitel innan boken får sin upplösning.

En bok jag varmt rekommenderar.

Kim M. Kimselius

2015-01-19

En bok jag varmt rekommenderar.

Helena Rasmusson

2014-11-09

Lagom mysig deckare, typisk brittisk! Lite långsam. Gillar karaktärerna i boken!

En bok man tycker om är svårare att skriva om tycker jag, hittar inte riktigt orden. Ska dock göra ett försök;
Jag gillar Ruth, hon känns mer vanlig och verkar sympatisk och open minded. Inte många hade tagit Cathbad idéer med sådant lugn, har inte ens en drömfångare hemma.
Jag gillar karaktärerna i boken fast däremot har jag inte bestämt mig för vad jag ska tycka om Max. Deckarhistorien är rak inte massa sidospår som är så vanligt nu.Tack och lov fick jag del 5 i födelsepresent.

Lisa S

2013-08-13

Boken börjar som vilken deckare som helst men tar ändå lite oväntade turer. Lättläst utan att ha ett simpelt språk. Jag velar mellan 3 och 4 i betyg men då jag inte kan lösa gåtan på egen hand innan den uppdagas får boken ändå det högre betyget.

Maria Larsson

2013-07-05

Efter att ha tillbringat mycket tid med den brutale Harry Hole var det skönt att få återstifta bekantskapen med arkeologen Ruth Galloway igen.

"Känslan av död" är Elly Griffiths fjärde bok om Ruth. På det historiska museet i idylliska Norfolk ska kvarlevorna efter en medeltida biskop utforskas. När Ruth anländer hittar hon istället museiintendenten livlös bredvid kistan.

Precis som de tre tidigare böckerna är detta lågmäld spänning, kluriga små intriger som kryddas av Ruths oerhört invecklande förhållande till kommissarie Nelson. Griffiths främsta styrka är miljöbeskrivningarna. Man får en önskan att besöka Norfolk och med egna ögon beskåda omgivningarna.

Egentligen är "Känslan av död" den hittills svagaste i serien men jag tycker ändå att den är läsvärd. Den har en "feel-good"-känsla över sig på samma sätt som "Morden i Midsomer".

För oss som är svaga för brittiska kriminalromaner är Elly Griffiths en självklarhet. Jag har redan börjat på bok nummer fem.

Maria Larsson

2013-07-05

Jag vill ge boken 2,5. Orsaken till den snåla betyget är att de tidigare böckerna faktiskt var bättre. Men "Känslan av död" är ändå läsvärd - speciellt av oss som är svaga för brittiska kriminalromaner.

2013-04-17

Det enda som egentligen kan sammanfatta allt jag tänker skriva här är: Mer Ruth åt folket! Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/04/kanslan-av-dod-av-elly-griffiths.html