Kaninhjärta

Christin Ljunqvists debut är en gripande skildring av en hjärtskärande syskonrelation, och en gastkramande hälsning från andra sidan. Om livet och döden, och skiktet där emellan. Mary och Anne är enäggstvillingar, och det är svårt att veta var den ena börjar och den andra slutar. De ser sig båda som den starka, den som bär den andra, den som har ansvaret. Sedan de var små har de sett sådant som andra inte ser, känt sådant som andra inte känner. Anne ser andar, och Mary känner dem inta hennes kropp. Tillsammans utgör de ett medium. Av vad som tycks vara en slump kommer de i kontakt med en medial grupp, som söker efter en liten flicka. Hon försvann för nio månader sen, och förmodas vara bortrövad och kanske mördad. Polisen har inga misstankar om vem gärningsmannen är, men med gruppens hjälp närmar sig Mary och Anne ett svar. De är tvillingar och nästan som ett, och samtidigt så skrämmande...

🙄🤔👎 Nääää INGET för mig. NEJ TACK.

nellie rasmussen

2014-06-22

Underbart språk och spännande historia. En riktig bladvändare för alla!

Veronika Mellqvist

2013-12-06

Språket är vackert och jag gillar sättet Christin skriver på. Karaktärerna är intressanta och man får en bra känsla om hur de är. Det finns både spänning och övernaturliga inslag vilket intresserar mig men trots det så fastnar inte boken riktigt på mig... Systrarnas relation och språket är det som håller mig kvar till slutet, vilket också är det bästa i hela boken.

Heidi T

2013-09-01

Ångestframkallande, alla dessa antydningar om att något hemskt kommer att hända ger mig bara olust, inte min typ av bok!

Fanny Gunnarsson

2013-07-26

Gränsar näst intill till en femma. En debut med säker litterär ton utöver det vanliga. Läs mer: http://litteraturkvalster.wordpress.com/2013/07/26/kaninhjarta-av-christin-ljungqvist/

Frida Persson

2013-07-08

En stark trea. Men blev lite besviken eftersom jag hade skyhöga förväntningar efter att ha läst Fågelbarn.

Alekzandra K.

2013-06-19

En av de bästa ungdomsromaner jag läst! De sista kapitlen blev så känslomässigt laddade att jag var tvungen att fortsätt tills det tog slut. Underbart språk. Hemsk, sorglig men fin story. Riktigt bra!

Linda Åslund

2013-06-06

Det är relationen mellan systrarna och hur den beskrivs som gör att jag tycker att den här boken förtjänar högsta betyg. Det känns nervigt, äkta.

Lotta Karlsson

2013-05-11

En välskriven riktigt bra bok, tangerar helt klart 4. Den är lättläst trots att den är så svart och helt ok handling även för mig som inte alls är intresserad av det övernaturliga.

Anna Hedenstedt

2013-05-04

Inte så spännande som jag trott. Men ok!

Carolina E

2013-03-18

Jag vet inte vad jag ska skriva om den här boken - den är för bra. Enda anledningen till att den inte får full pott är den lite banala handlingen med spöken och försvunna barn, jag är inte mycket för det övernaturliga. Men egentligen är den "Storyn" bara en bihandling.. Fantastisk debut kort och gott!

2013-02-12

Det här inlägget har jag skjutit upp länge nu, det har helt enkelt inte velat skrivas. Och det är inte för att boken var dålig, utan mer för att jag har ingen aning om vad jag ska skriva om denna dystra, mörka, becksvarta och deprimerande bok. Det var väldigt obehaglig läsning. Men bra. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/02/kaninhjarta-av-christin-ljungqvist.html

Madelene Helgesson

2012-11-06

En bra bok med vackert språk och intressanta karaktärer. Ser fram emot att se mer av den här författaren.

2012-08-17

Stark och gripande. En fin och lättläst bok. Märks att författarinnan förstår det okända.

Lotta Berling

2012-08-05

I början av boken tyckte jag det fanns något i sättet att berätta och beskriva systrarna som skvallrade om att författaren var debutant, men sedan försvann den känslan. Karaktärerna växte sig intressanta och komplexa, och de mediala inslagen hade något eget. Riktigt spännande mot slutet.

Elina Östh

2012-06-28

Välskriven och fin, stundtals sorglig och otäck, bok.

Marianne Skoglund

2012-06-21

En obehaglig, otäck, sorglig och oerhört välskriven bok, som med fördel kan läsas av vuxna. Christin Ljungqvist skriver lite som en av mina favoriter, Vita Andersen, men ett språk som liksom rinner stötvis över sidorna och gör att man måste läsa en sida till, och en till...

2012-04-23

Den här boken tillhör kategorin Ungdomsböcker och riktar sig till ”Tonår” eller ”15+”.

Men jag tyckte nog att den kändes som en ”vuxenbok”, även om den i och för sig handlar om två tvillingsystrar som är sjutton år.

Boken har verkligen många olika sidor. Den var gripande, spännande, välskriven, skrämmande, och lättläst. Den känns både som ett relationsdrama, en kriminalhistoria, och en skräckroman.

Jag kan verkligen rekommendera boken till alla, oavsett ålder. Och jag ser fram emot att få läsa fler böcker av den debuterande författaren.

Denise L

2012-04-22

En bladvändarbok, även för vuxna!

Sofies bokblogg

2012-04-14

Övernaturlig berättelse som kryper under mitt sunda förnuft.