Kalldrag

Sköld, Markus

| 2016

För drygt sextio år sedan sprängdegruvarbetaren Pär Klang sig in i en grottaunder Lyktberget. En kraft som ingenkunnat föreställa sig släpptes lös medfasansfulla följder.Bara en bit från det nedlagda gruvhålet vidfoten av berget flyttar Therese och Johnin i direktörsvillan med sin lilla dotter.John har fått chansen att bli vd för bruksortenGränshammars stålindustri och Therese,som tröttnat på sitt jobb som ekonom, ser enmöjlighet att byta riktning i livet.Men medan Therese blir alltmer ensam ochvilsen i sin relation till John och i sitt försökatt hitta sig själv, börjar märkliga saker händai huset. Samtidigt dras Therese till mystikenkring gruvan och det blir alltmer tydligt förhenne att hon måste söka svaren i historien.Innan den upprepar sig.Kalldrag är en ryslig historia om utanförskap,besatthet och om krafter som aldrig bordesläppts lösa.

Håkan Carlsson

2022-10-31

I Markus Skölds bok Kalldrag utgiven av Hoi Förlag flyttar en familj från Stockholm till ett litet samhälle i Bergslagen. Mannen i familjen har blivit anställd av ett stålindustri för att ekonomiskt sett få det på fötter igen. Något hemskt döljer sig dock i gruvans historia och det hus de flyttar in i.

Språket i boken är rakt och klart och flyter på riktigt bra utan att krångla till det. Karaktärerna är bra beskrivna och samhället känns levande.

Det är väldigt svårt att få till en skrämmande känsla när det kommer till att bokform, på film är det enklare att måla upp skrämmande scener med hjälp av t.ex musik, mörker, monster och jump-scare. Men de bitar av boken som skall vara skrämmande lyckas riktigt bra och får ens fantasi att springa iväg och ens hjärta att slå lite snabbare.

Förutom det skrämmande delarna så tar boken upp bra om känslan att komma till ett nytt ställe och att känna utanförskap, speciellt ett litet samhälle som är så starkt sammanknutet och personerna känner främlingsfientlighet, framför allt mot främlingar som kommer för att säga till om hur saker skall vara.

Kan varmt rekommendera denna bok till alla som gillar skräck.

Anders Doms

2021-08-05

Om du vill ha ett avbräck mot krim och deckare, så är detta en fin liten bladvändare.
Korta kapitell ger en serietidningseffekt där man ogärna lägger den ifrån sig. Bara ett kapitell till.
Var går gränsen mellan verklighet som man kan känna själv och vad som är övernaturligt.
Kalldrag är en spännande skildring om att leva med otäck kunskap som omgivningen förnekar.
Det blir till att läsa fler böcker av Sköld!

Detta är en utmärkt bok att läsa om man vill bli ordentligt uppskrämd. Vilket passar mig utmärkt. Det jag inte tänkte på var att jag var ensam hemma när jag sent på kvällen/natten låg och läste denna. Jag vågade knappt gå upp och gå på toa sedan.......Boken har allt man kan önska sig av gengångare och ondska, men det handlar också om att komma ny till en plats och försöka smälta in och bli med i gemenskapen. Jag rekommenderar varmt boken till alla skräckälskare, är man lite rädd av sig kanske man ska läsa i dagsljus.

Eftersom jag gillar skräckböcker som har allt, vilket denna hade, så ger jag boken mitt högsta betyg 5 av 5

2016-11-05

För den som följer min blogg kommer det väl inte direkt som någon överraskning att jag gillar skräck. Den där som är smygande och ger obehagskänslor. Kalldrag fick jag redan i augusti, men eftersom skräck passar allra bäst på hösten, när det börjar bli mörkt på kvällarna, så sparade jag den till nu. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/11/kalldrag-av-markus-skold.html

Marc Moore

2016-10-11

Okey tidsfördriv men jag saknar någon typ av krypande obehag och atmosfär, här är de ganska rätt på. Dessutom tycker jag att det bara är Therese karaktär som utvecklas något, dom andra är väldigt anonyma och endimensionella.
En del av personernas reaktioner är inte särskilt trovärdiga.

Isande läskig, gripande & fängslande!