Journal 64

Adler-Olsen, Jussi

| 2012

Äntligen! Den fjärde boken om Carl Mörck och Avdelning Q! Fram till för bara 40 år sedan skickades missanpassade kvinnor till Kvinnohemmet på ön Sprogø för att glömmas bort. Grymhet, tvång och förnedring tillhörde vardagen på den lilla isolerade ön utanför Danmarks kust. För vissa innebar livet på ön oinskränkt makt, men för de flesta en fruktansvärd misär. Dit kom Nete Hermansen, och hon lyckades även ta sig därifrån. Trodde hon. En dag hinner hennes förflutna ikapp henne och det blir inledningen på en av Avdelning Q:s hittills svåraste utredningar. Vad döljer hennes förflutna? Vad hände egentligen med henne? Vart försvann människorna runt henne? Och vem låg bakom? Manad av sina envisa assistenter, Assad och Rose, börjar Carl Mørck att arbeta med det gamla fallet. Snart går det upp för den lilla gruppen att fallet blott är en liten del av något mycket större. Det handlar om övergrepp...

2021-05-04

Bästa hittills i serien.

Anders S

2019-10-19

Alla böckerna i serien håller hög klass. Inte besviken.

Karin Johansson

2018-10-01

Alla Jussi Adlers böcker om avdelning Q är riktigt bra.

2018-05-19

Spännande och välskrivet, men kanske lite väl spektakulärt. En deckare, som på James Bond-vis klarar ut det mesta, gärna lite utanför kriminalarens befogenheter. Men underhållande är det för stunden.

Mariann Winge

2016-04-23

Helt orealistisk historia! Det gillar jag inte.

Lotta Strandberg

2015-12-06

Älskar Carl, Assad och Rose, och ffa Stefan Sauk som läser så fantastiskt bra. Spännande historia ned twist på slutet, bra!

2015-09-09

Fjärde boken om Avdelning Q och min undran, innan jag började läsa, var om trenden att betyget sjunker med ett halvt steg för varje bok skulle hålla i sig. Serien började ju med en solklar 4,5 så det finns ju lite marginal innan det blir dåligt. Kanske blev jag helt enkelt bara överrumplad av Carl Mørck och gänget i första boken? Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/09/journal-64-av-jussi-adler-olsen.html

Började trögt, pga rörigt med många personer och olika tider, men tog sig mot slutet.

Sandra Gustafsson

2015-07-06

Boken är spännande och bra skriven med en överraskande twist på slutet.

Inger Jonsson

2015-06-07

Grym verklighet men även stundtals små stänk av humor av det mindre formatet.

2015-04-14

Bra driv och ganska spännande i kombination med en ganska skön och bisarr humor. Lite för osannolik dock men en hyfsad avkopplande läsning.

Ursula Stålhandske

2014-10-17

Åh, så bra du skriver, Jussi!

Anna Jensen

2014-08-14

Mycket bra, älskar den här deckarserien! Både spännande, rolig och allvarlig.

Helena Rasmusson

2014-02-18

Adler-Olsen fortsätter på samma spår med en bra

Bernhard H

2014-01-05

Äsch, jag tappade intresset i takt med att allt fler osannolikheter inträffade. Ungefär som Bron på tv, dvs max av allt.

Ann Simonsson

2013-10-16

Spänning o humor en i skön blandning. Precis lika bra som de övriga böckerna i serien.

2013-07-26

Precis lika bra som ”Kvinnan i rummet”, ”Fasanjägarna”, och ”Flaskpost från P”, som är dom tre första böckerna i serien om Avdelning Q.

Mycket härliga personporträtt. Och suverän humor. Väldigt välskriven och spännande.

Ser verkligen fram emot dom följande böckerna i serien. Det finns fem utgivna, och serien är planerad till åtta böcker.

Rekommenderas varmt.

2013-04-27

Så bra!

Björn Math

2013-03-27

Mellanbok

Nettan Holmér

2013-03-13

Den bästa i serien. Gillar att det är så lättläst men språket är bättre än i många andra dussindeckare!

Jan Banan

2013-01-30

Sanslöst bra! En kompetent och stor berättelse som innehåller det mesta man kan önska sig.

Anna Dybeck

2013-01-27

Välskriven som alltid men intrigen? Lite väl långsökt va?!

Anna Dybeck

2013-01-27

Välskriven som alltid men intrigen? Lite väl långsökt va?!

Pia Stendahl

2013-01-04

Boken har en härlig blandning mellan spänning, samhällskritik och humor.

"Journal 64" är en mycket spännande bok som dessutom tar upp en del av historien som det inte talas så ofta om och en del av historien som vi verkligen bör skämmas för.

Boken har en twist på slutet som jag överhuvudtaget inte hade förutsett eller anat. Dessutom är det en genomtänkt och underhållande twist så det var ett utmärkt sätt att avsluta boken på.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Kenneth Olausson

2012-12-28

Storyn är inte bara osannolik. Den är helt världsfrämmande. Trovärdigheten i den är mindre än noll. Då räcker det inte att språket är drivet och uppbyggnaden av romanen med parallella skildringar av händelser i dåtid och nutid som sedan förs samman i det tänkta crescendot i sig är helt OK.

A H

2012-10-22

Den bästa i serien!! Hoppas på fortsättning.

Kickie Boman

2012-10-18

Kanske inte lika bra som de tidigare av hans böcker. Men Stefan Sauks uppläsning är så underbar, så det blir absolut en 4:a ändå!

Jag tycker Jussi-Adler Olsen´s böcker är en lagom sammansättning av spänning, humor och relation. När man dessutom lyssnar på böckerna som jag gör får man den dessutom höra den helt fantastiska Stefan Sauk, det är verkligen pricken över i:et. Sammansättning av persongalleriet är helt perfekt, man skrattar gott åt Assad och hans svenska uttryck. Dessutom är det en intressant och spännade story..Toppen alltså.

2012-07-12

Gillar hans böcker och karaktärerna i dem. Egensinniga Rose, mystiske Assam och ironiske Carl. Detta finns ju kvar men ändå så engagerar den inte, kan inte riktigt peka på vad det är. Inte lika bra som hans övriga som fått 4-5 av mej men ändå mycket bättre än många andra dussindeckare. Därför blir det en svagare 4:a.

Louise A

2012-06-20

En svag fyra denna gång. Olsen når inte riktigt fram på samma sätt som förut, men visst är det spännande...och ironin är på topp som vanligt.

Marita Ryen

2012-05-01

Inte hans bästa men spännande ändå. Lättläst med humor.

Lena L

2012-04-25

Inte alls lika bra som hans tidigare. Rörig, lösa trådar som inte knöts ihop och ett märkligt slut.