Jordens Barn

Brytting, Sippan

| 2015

En spirituell roman där handlingen kretsar kring ett allt förenande svampväsen vars underliga medvetande sprider sig genom världen.Vi följer upplevelsen genom ögonen på en vandrande gatuprofet, en cynisk konspirationsteoretiker, en holistisk rörmokare, en medelålderskrisande familjefar, en bortsprungen nioåring, en hemlös teolog och en förtvivlad svampfobiker

Elin Gawell

2016-03-28

En läsvärd historia i en intressant form. Rekommenderas!

Efter en lite seg start (innan alla huvudpersoner introducerats och förekommit minst två gånger hade jag lite svårt med läsmotivationen) så utvecklades boken till en spännande historia där jag inte kunde sluta läsa. Utan att avslöja för mycket kan jag säga att slutet var intressant.

Boken hade vunnit på att ha en baksidestext, för hade jag bara av en slump hittat den på biblioteket och inte vetat nåt om den så hade jag tyvärr aldrig lånat den. Nu visste jag redan innan att den på nåt sätt handlade om civilisationens, eller kanske planetens, undergång och att det hade med svampar att göra (och då förstår ni ju alla att den är intressant). Hade jag inte haft den förförståelsen (eller känt till författaren) så hade boken haft svårare att väcka mitt intresse.
Jag funderade en del innan på vilka brister en egenutgiven bok eventuellt kan ha. Jag gissar att redaktörer ofta har synpunkter på författares språk och historiens tempo och under bokens första ca 20 sidor var jag lite skeptisk, men sen började jag uppskatta språket och tycka att formen var genomarbetad och spännande. Dessutom gillade jag att bokens olika berättare hade olika sätt att uttrycka sig, det blev liksom en del av utmaningen att fundera över vem det var som berättade (och det gjorde också bokens slut intressantare).
Ett annat problem var att den var svår att hitta på biblioteket där jag lånade den. Den stod på tonårshyllan (som inte var speciellt tydligt markerad) och hade ingen text på ryggen, men med hjälp av en bibliotekarie fann jag den. Jag skulle inte klassificera boken som en bok som nödvändigtvis vänder sig till tonåringar, utan tänker mig att det är en bok som passar från ca 15 år och uppåt. Eftersom jag tycker att boken är spännande, intressant och läsvärd och eftersom jag gissar att det är främst genom rekommendationer som folk kommer hitta den så vill jag varmt rekommendera den vidare.