Jävla John

Dozzi, Eva

| 1905

Uppläsare: Eva DozziÅret är 1963 och Beatles är på sitt första Sverigebesök. På hotellet arbetar Katja, som pluggar musik, extra som hotellstäderska. En kväll blir hon uppkallad på ett av rummen för att städa upp efter en av killarna i bandet. Där möter hon en stupfull John Lennon. Och det blir ett möte ingen av dem kan glömma, och som får konsekvenser för både John och Katja många år framåt. Jävla John är en underbar, tidstrogen berättelse om musik och kärlek, men också om idoldyrkan och kändisskap. Eva Dozzi har tidigare arbetat bl a som musiker och sångerska, som radio- och tv-presentatör och som programproducent på Sveriges Radio. Jävla John är hennes skönlitterära debut.

Elisabeth Svensson

2022-05-11

Nja, kan detta vara sant? Var bara tvungen att läsa ut den för att få reda på mer.

Neo Carrick

2014-10-27

Jag har flera saker att anmärka på; men jag måste samtidigt ge boken mycket beröm. Den är väldigt trovärdigt och otroligt välresearchad. MEN den är trots allt en enda lång fanfiction. Språket är väldigt enkelt men föga imponerande, och jag måste säga att jag, inom just fanfictionvärlden, sett bättre skrivna berättelser (men inte lika välresearchade.) av yngre människor. Katja känns smått Mary Sue-aktig vilket inte höjer betyget. MEN samtidigt är det en väldigt bra bok, den är rolig och lätt att läsa och jag har läst om den ett par gånger sedan dess att jag köpte den. Kvalitén kunde varit bättre på själva skrivandet men på trovärdigheten överlag kan man verkligen inte begära mer - jag är imponerad. Eva Dozzi verkar verkligen veta vad hon skriver om, men jag såg flera fel (inte stavfel.) som verkligen stör mig, och Katja verkade vara näst intill perfekt på ett sätt som kändes näst intill överdrivet på vissa delar. Det känns inte schysst att skriva så, men det är min personliga åsikt och jag skulle fortfarande rekommendera boken.

Izabela Horn

2014-05-21

En annorlunda historia , hur det hade kunnat vara om John Lennon hade träffat en svenska.

Helt otrolig historia, men underhållande o rolig och ett måste för gamla Beatles-fans.

Jenny Åkerblom

2010-06-28

En riktig rövarhistoria, men också en helt trovärdig berättelse om makt och utsatthet kärlek och ojämlikhet. Om John Lennon så man tror att det är sant

Eyez Only

2010-02-10

Men herregud. Kan man verkligen skriva en sån här bok om verkliga personer? Räknas inte det som förtal? Nåja, en bra och intressant bok var det i allafall!

Annelie S

2009-10-14

Håller med Marie till fullo!! :-)

Maria Sohlman

2009-09-20

Fantastiskt fabulerande historia som författaren lyckas med att göra fullständigt trovärdig och till och med gripande. Dessutom rolig. Femstjärnig!