Janne min vän

Pohl, Peter

| 1985

Den 31 augusti 1954 kl 18.32 ändrades allting. Då dök den rödhårige och fräknige Janne upp från det okända, och med sin häpnadsväckande cykel prejade han sig in bland grabbarna i gänget på Söders höjder. Janne blev Krilles vän, en högst ovanlig vän som ständigt lämnade nya frågetecken efter sig. Och Krilles liv blev två liv - ett i den traditionstyngda skolan, och ett med Janne. Janne, min vän är Peter Pohls succédebut från 1985. Han har sedan dess skrivit en rad uppmärksammade barn- och ungdomsböcker som berör läsaren in i själen.

Rebecka Nyman

2022-02-13

Jag kan gilla hur en författare leker med språket, men något jag alltid har haft svårt för är när slangspråk tar över en bok och dess berättelse. I denna gör språket mig förvirrad, och då inte för att jag inte förstår slangen utan för att det blir för rörigt. Min läsning blir hackig. Ibland upplever jag också att gestaltande genom agerande även det blir för mycket. Jag tappar intresset. Slutet gör även det mig förvirrad. Det är lite för öppet för jag kan själv inte känna att jag får några ledtrådar. Till det som faktiskt avslöjas får jag ledtrådar, men det avslöjas ju ändå helt tydligt. Jag vill veta mer, få fler svar på mina frågor för att kunna känna att berättelsen är trovärdig.

I can like how an author plays with language, but something I always have had problem with is when slang takes over a book and its story. In this, the language makes me confused, and then not because I do not understand the slang but because it gets too messy. My reading gets choppy. Sometimes I also experience that shaping through action also becomes too much. I'm losing interest. The end also makes me confused. It's a little too open because I can not feel myself getting any clues. To what is revealed, I gets clues, but it is revealed anyway. I want to know more, get more answers to my questions to be able to feel that the story is credible.

Ulla Englund

2021-09-12

12/9 2021

Stark trea, tog sig under andra halvan.

Sandra Karlsson

2014-05-27

Jag råkade mer eller mindre snubbla över denna bok, men när jag började läsa den, jisses så bra den var! En roman som man efteråt länge minns. Jag skulle rentav vilja göra en resa i spåren av de platser som Peter Pohl lämnar efter sig i skildringen från Stockholm. Det här är en gripande bok, fylld med många mysterier. Missa inte den, fungerar både för vuxna och ungdomar.

Lars Willfors

2013-08-01

Stark! Tillhör höjdpunkterna i den svenska ungdomsromanfloran. Ställer intressanta frågor om kön och genus.

Gorazde Slimovic

2012-10-30

Vilken fantastisk Stockholmsskildring och ständigt modern.

Malin H

2012-10-03

Inte överdrivet förtjust alltså! Pohl lyckas fånga känslan av att hitta och ha den där FANTASTISKA vännen och det är ju beundransvärt men alltså hela gåtan med Janne, böir lite för mycket, lite för crazy. För min smak.

Ulla Englund

2012-04-08

Jag tror att jag hade gillat denna bok när jag var yngre - också! Ger mersmak, här ska läsas mera av Peter Pohl, som mina barnbarn också läser.

Kamali 

2012-02-13

Det här måste vara en av världens bästa böcker! Härligt språk, tidstypiska inslag (såsom raketosten), en fin stockholmsskildring och en suverän vänskapsskildring.

Kenneth Olausson

2011-05-24

Tvångsläsning inom ramen för en kurs. Förvånansvärt bra sk ungdomsbok, men med en lätt konstruerat söderslang som stör en aning (tycker i vart fall en gammal man som har sina rötter i den akademiska skånska myllan) och en historia som inte bär hela tiden. Men bra, alltså. Kanske lite svår för en grabb i de yngre tonåren?

Lotta Berling

2011-03-25

Vilken debut! Pohl skriver med säker hand en i det närmaste fulländad berättelse som fängslar och imponerar.

undertecknad

2011-01-07

En av mina absoluta favoritböcker. Har läst den många gånger och fler kommer det bli.

lotten zandzel

2010-07-30

En mycket bra och tänkvärd ungdomsbok. Jag läste den för ca 15 år sedan - men den har etsat sig fast och sitter kvar.

Nikolaj Månsson

2010-05-21

Önskar att den fortfarande var obligatorisk läsning i skolan...

Mäla 4 life

2009-07-24

Den är onekligen våldsamt bra. Min favorit har alltid varit "Vi kallar honom Anna". Kanske passar bättre för något äldre ungdomar?

Sveriges eller kanske hela världens bästa ungdomsbok! Skrev c-uppsats om denna i litteraturvetenskap. Älskar den här boken!