Janis den magnifika

Nilsson, Johanna

| 2009

Jag heter Janis och du kanske tycker att jag är galen som gör allt det här, men det är jag inte, jag är bara ledsen, så ledsen man kan vara som människa, och så är jag arg på Emelie, för att hon gjorde det där hemska, för att hon svek. Fast jag tänker ibland att det var jag som svek henne. Är det därför hon spökar för mig? Nu har jag stulit min brorsas bil. Jag är sjutton år och har inget körkort, men det struntar jag i, för jag måste norrut, bara norrut, för att hitta det ultimata som jag och Emelie sa att vi skulle hitta tillsammans. Och så ska jag sörja tills ingen sorg finns kvar och det vill jag göra ifred! Den prisbelönta författaren Johanna Nilsson tar oss med på en hisnande resa kantad av katastrofer och glimtar av lycka.

Nenne No

2016-03-17

Utvecklar sig tyvärr till en riktig skitbok. Skräpkaraktärer och en historia som inte kan bestämma sig om den vill säga något om att vara ung eller om den vill bli hollywoodfilm. Väldigt besviken.

Carolina E

2012-05-08

Janis och hennes bästa kompis Emelie
skulle ha begett sig ut för att se världen,
för att finna det ultimata,
för att skriva en rapport från friheten.

Sedan händer något hemskt och Emelie dör.
Janis känner sig sviken
eller var det hon som svek?
Hon vet inte.

Hon vet bara att hon måste ut på den där resan,
så ensam och utan körkort
snor hon sin brors bil och börjar köra.
En resa bli det allt, både inuti och utanpå.

En ungdomsbok i rappt tempo
med bra språk och ärliga karaktärer.

Det gör inget att den är lite overklig
för den känns ändå
och det är väl ändå det viktiga.

Däremot är det inte toppklass,
som jag vet att Johanna Nilsson kan skriva.

Rebecka Angelin

2011-11-14

Janis har precis förlorat sin bästa vän. Hon tog självmord men innan han sköt sig själv berövade hon 7 andra ungdomar deras liv och Janis känner en stor skuld, hon känner en skuld att hon såg men gjorde inget. Hon såg hur dåligt Emelie mådde men sa inget eller gjorde inget för att hjälpa henne.
Janis ger sig ut på en resa för att hitta de ultimata, de som Emelie och hon hade besämt att hitta tillsammans, men nu sitter hon där ensam och söker, söker efter ljuset som ska hjälpa henne mot hennes skuldkänslor.

Rebecka Angelin

2011-11-14

Majja Star

2011-03-21

Jag tyckte det var en fin bok om vänskap, svek, drömmar, kärlek. Man får väl ha i tanken att det är en ungdomsbok också. Gillar att hon är på en resa.

Sofies bokblogg

2010-12-30

Jag gillar den!

Ida Ylitervo

2009-09-23

Den här boken var mycket sämre än vad jag hade väntat mig! Om man bortser från "Jag är leopardpojkens dotter" så är det den sämsta boken någonsin av Johanna Nilsson.

Maria Schedvin

2009-06-11

Den var dock helt klart bättre än jag hade förväntat mig!