Jägarens hjärta

Meyer, Deon

| 2009

Tobela Mpaypheli kallades »Tiny« av sina vänner därför att han var så väldigt stor. Nu vill den f d elitsoldaten i ANC:s väpnade gren lämna den tiden bakom sig, en gång för alla. Kriget är över, apartheidsystemet har fallit. Tiny har bytt geväret mot skruvmejseln på en mc-verkstad. Dottern till en av hans närmaste vänner från kampen ringer för att be om hjälp. Hedern kräver att han ställer upp och han tvingas ut på en livsfarlig motorcykelfärd som inte bara tar honom genom dagens Sydafrika utan också genom dess blodiga, nära historia. Den sydafrikanska underrättelsetjänsten som jagar honom vet inte vem han är. Det borde den ha vetat. Jägarens hjärta är den sydafrikanske författaren Deon Meyers andra roman på svenska och läsaren av Död i gryningen kommer att känna igen Tiny Mpaypheli. Den nya romanen gav Meyer det prestigefyllda Deutsche Krimipreis för bästa utländska roman i Tyskland 2006,...

2015-12-14

Spännande, intressant, bra! Annorlunda med deckare i afrikansk miljö (även om jag gärna hade sett en karta över färdvägen). Don Meyer seglar upp som en av favoriterna. Detta är den andra jag läst och med delvis samma huvudfigurer, väldigt bra beskrivna. Och hu, så spännande det blir!

Lotta Karlsson

2013-06-03

Ännu en väldigt spännande bok av Meyer. Jag kommer klart att läsa fler trots att jag var aningen störd över att huvudpersonen är väl så odödlig...

2012-11-12

Jag är frustrerad. Jag vill så gärna tycka om detta, men det är svårt. Riktigt svårt. Det är egentligen inget fel på handlingen eller karaktärerna, men själva utformningen av berättelsen gör mig nästan tokig. Även om historien är spännande och bra så kändes det mest som att Meyer försökt göra ett amerikanskt filmmanus. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2012/11/jagarens-hjarta-av-deon-meyer.html

Stig Tonegran

2012-02-04

Som omväxling var det intressant att läsa inte om de invanda svenska eller anglosaxiska miljöerna och människorna utan något från en helt annan miljö. Det var välskrivet. Och ett klart plus för att människorna inte är platta, inte enbart svarta eller vita (utom kanske rent bokstavligt..:) ) utan har både goda och mindre goda sidor. Men det var ganska svårläst, beroende på en massa faktorer: Man känner sig helt lost i geografin eftersom huvudpersonen färdas genom en stor del av Sydafrika och det bara virvlar namn på orter och vägar som inte säger en någonting. Många personer att hålla reda på och flera har rätt krångliga namn för en svensk läsare. Svår och snårig intrig, beroende bl a på att man inte är särskilt insatt i detaljerna i Sydafrikas historia, och på att böcker om underrättelsetjänster nästan alltid blir krångliga. Efter sista sidan funderar man lite på vad var det egentligen som hände?
Trean i betyg är m a o nästan för generös.

Anna Dybeck

2011-07-13

Han är tokbra den här Deon Meyer!

Lars Sederlin

2011-02-28

Som död i gryningen en blodig våldsam spännande äventyrsroman. Vem är segraren ? Överlevaren.

harriet karlsson

2010-12-11

En deckare i min smak.
Att den utspelar sig i S Afrika är ett pluss. Det är mitt land det.

Ethel Åslund

2010-11-12

Jag hade inte några större förväntningar- actionbok fast i sydafrikansk förklädnad. Men jag fängslades. Mot slutet tappade jag nog tråden, men jag tyckte ändå om slutet.

Charlotta Rylander

2010-08-21

Jag hade höga förväntningar på den här boken, annorlunda miljöer, spänning, politiska intriger. Men det blev rörigt. Styckena gick in i varandra så det var svårt att veta var i handlingen man var eller hur det hänger ihop.

frölund stefan

2010-07-31

ovanligt bra och realistisk skildring från Sydafrika