Jag kommer att hitta nyckeln

Ahndoril, Alex

| 2023

"Jag kommer att hitta nyckeln" är första delen i en serie pusseldeckare av författarduon bakom Lars Kepler.Privatdetektiv Julia Stark får ett oväntat besök på kontoret av en man. Han är en av ägarna till ett framgångsrikt familjeföretag. Dagen innan hade de haft bolagsstämma och middag på godset i Västernorrland. På morgonen hittade han ett fotografi i sin telefon på en bunden, blodig man med en säck över huvudet.På grund av alkoholrelaterad minnesförlust har han ingen aning om var bilden kommer ifrån och vill därför anlita Stark detektivbyrå för att ta reda på om det är han som är förövaren innan polisen kopplas in.Julia ber sin exman Sidney Mendelson att ta ledigt från Norrmalmspolisen och följa med henne till skogarna. Hon vet att hon kommer att behöva hans hjälp och drömmer samtidigt om att på något sätt vinna tillbaka hans kärlek.Julia och Sidney tas emot som gäster...

Ok bok men inget bestående minne. Mycket detaljer kring vad man äter och dricker.

Sofie Johansson

2024-02-27

"Jag kommer att hitta nyckeln" av Alex Ahndoril är en bok som har rört om i den litterära grytan, och efter att ha dykt ned i dess sidor, är det tydligt att den inte förtjänar all den kritik som vissa recensenter har hällt över den. Visst, berättelsen har sina brister, men dess kärna och det budskap som Ahndoril försöker förmedla är både tankeväckande och engagerande.

Först och främst, låt oss adressera elefanten i rummet: gestaltningen. Kritiker har inte haft fel i att peka ut att berättelsen ibland känns seg, och mycket av detta kan tillskrivas den överdrivna gestaltningen som Ahndoril tycks ha en förkärlek för. Det är sant att jag inte behöver veta varje litet sus av däcken mot asfalten, särskilt när dessa detaljer inte bidrar till berättelsens framåtrörelse eller djupare förståelse. Denna typ av överdriven gestaltning kan ibland kännas som en sjukdom i modern litteratur, där kvaliteten på en berättelse mäts i dess förmåga att överösa läsaren med detaljer, snarare än dess förmåga att röra vid hjärtat eller väcka tankar.

Trots detta, är det viktigt att erkänna att "Jag kommer att hitta nyckeln" har en solid berättelse som definitivt förtjänar uppmärksamhet. Ahndoril har vävt samman en komplex och fängslande historia som håller läsaren engagerad genom hela boken. Det finns stunder av briljans i deras skrivande, där den rika beskrivningen faktiskt lyckas framkalla starka bilder och känslor. Det är i dessa ögonblick som Ahndorils talang som författare verkligen lyser igenom.

Sammanfattningsvis, "Jag kommer att hitta nyckeln" är inte det mästerverk som vissa kanske hade hoppats på, men den är heller inte den litterära katastrof som vissa recensenter har utmålat den som. Medelbetyget är en rättvis bedömning, som erkänner både dess styrkor och svagheter. För läsare som är villiga att se förbi den ibland tröttsamma detaljrikedomen, finns det en gripande berättelse att upptäcka.

Katarina Nord

2023-12-10

Njaeee. En modern Agatha Cristie deckrgåta med mycket alkohol. Lättläst!