Jag finns

Johanna går i åttan. Hon bor med sin mamma och lillebror i en medelstor stad, någonstans i Sverige. Allting borde vara bra. Hon borde ha kompisar, trivas i skolan, göra det som andra 14-åringar gör. Men hennes tillvaro är inte som andras. Hennes kännetecknas av kaos och ångest. I skolan blir hon fysiskt och psykiskt misshandlad av två pojkar. Hemma blir hon det av sin mamma. Jag finns är Johannas berättelse, en berättelse om överlevnad mot alla odds. Men det är också en berättelse om mod och kraften att bryta sig loss, och en svidande kritik av det skolväsende som vände henne ryggen, och om hur vuxna kan svika genom att välja att inte se, inte förstå, inte ta sitt ansvar. En ohyggligt stark berättelse som inte lämnar någon oberörd.

Rebecka Nyman

2021-03-31

I början har jag väldigt svårt att komma in i boken. Språket varierar och upplevs av mig aningen poetiskt. Jag tycker att det i början är lite för hackigt och att texten bryts av för mycket, men dessa hopp försvinner och det är bättre uppdelat mellan tankar, handlingar och skrivbok ju mer in i berättelsen jag kommer. Den är hemsk och vissa saker kan jag mycket väl relatera till. Vissa andra är så grova att det är fruktansvärt att tänka på hur lite de vuxna ibland hjälper till. En viktig bok att läsa både för barn och vuxna inom skolan, för vart ska du som ung ta vägen om inte en endaste vuxen lyssnar? När det inte finns någon vuxen att lita på?

Kajsa Svantesson

2020-03-26

Gråter mig alltid igenom den här.

Sanna

2012-08-22

När jag började läsa Jag finns förstod jag att den skulle vara sorglig och hemsk men den var sorgligare och hemskare än jag trodde. Hela boken var så mörk, det hände liksom inget som var bra, det var bara synd om henne.

Jag fick lite hopp när den nya tjejen började, "Stink-Anita ville att jag skulle bli Louises kontakt och visa henne runt, vilket futtigt försök att hjälpa mig få vänner och bli som alla andra". Men det blev inget tyvärr, hade mina hopp också när hon dansade med en kille men då förstörde Vedin allt. Den j*veln!

Maria Palm

2012-01-17

Sann historia om Johanna som blir konstant kränkt och misshandlad. Blev så arg på de vuxnas flathet och feghet. Sträckläste.

Denna bok var en stark / sorlig och hemsk bok.
Har man öppnat denna bok så kan man inte släppa den ifrån sig just för att man vill veta hur det kommer att gå för Johanna.
Men jag blir mest av allt så lack på hur hon har det både i skolan och i sitt så kallade trygga hem (som skulle ha varit tryggt) om i fall det var en normal mamma.

Maria Gustavsson

2011-08-03

Den här boken är precis så rörande som alla andra säger. När jag hade läst den gick jag och letade fram min vaniljparfym och luktade länge på den och en känsla av Johannas sorg fyllde mig. Eller, Maja-Marias sorg, borde jag säga. Otroligt hur många känslor som kan finnas på bara 175 sidor.

Maxine Mellian

2010-05-07

hemska päron.

Eyez Only

2010-05-07

Stackars, stackars Johanna!

Maria Stensson

2010-04-28

Av en författare med en hemsk barndom. Synd att man inte får veta hur hennes och mammans relation är idag.

Carina Karlsson

2010-04-20

Nästan outhärlig läsning. Författaren sätter ord på det outalbara. Viktig bok!

Susanna A

2010-03-18

Jag finns! är en bok som kan rekommenderas både för ungdomar och vuxna.

Kristina Simar

2010-02-25

En sorglig och tragisk bok om 14-åriga Johanna som blir mobbad både i skolan av klasskompisar och hemma av sin mamma.