Jag är Zlatan: Zlatans egen berättelse

Ibrahimovic, Zlatan

| 2011

"Varför kom hon inte? Tyckte hon inte om mig längre? Det gick en minut, två, tre, tio minuter, och till slut pallade jag inte längre. Det var värsta förnedringen. Hon har säkert blåst mig, tänkte jag. Vem skulle vilja ha en date med mig? Och så drog jag därifrån. Jag skiter väl i henne, typ. Jag ska ändå bli fotbollstjärna. Men alltså, det var dummaste grejen. Tjejens buss hade bara varit lite försenad. Det var chaffisen som velat ta en cigg eller nåt, och hon kom dit precis efteråt och blev lika ledsen som jag. " I Jag är Zlatan Ibrahimovic ger han en helt ny och skakande bild av uppväxten i Rosengård. Med sina egna ord berättar han om papporna från den fina sidan av stan som försöker få honom utslängd från Malmö FF. Han berättar om kampen och striderna i Ajax, om köpet till Juventus, succén i Italien och spelskandalen som höll på att förstöra hans karriär. Han berättar om Inter och...

Emil Berglund

2023-09-07

"Jag är Zlatan" really opened up the world of books for so many. This was groundbreaking when it came, because it was a super star that everyone wanted to know more about. So what do we get to know about Zlatan in this book? Quite a lot actually, and maybe the gaps that isn't talked about tells us something about him too.
As a swede Zlatan have always been part of your life if you watched football for the last 25 years. If you're a fan on a little more deeper level, you also know about the majority of stories that he talks about in the book. But then you also know what's not in there, or which side of a story he just passes through in fast pace or put a whole paragraph about. Even if Zlatan feels honest and open about his own story, it's also disapointing that he doesn't talk greater about his failures in life. He describes goals and successes in details, but when we as fans knows that he failed, we want to know more about that part too. How did he think when he missed the penalty against Netherlands in Euro 2004? How did that make him feel? There's multiple parts that we wanted to know about, instead he prefer to focus on highlights to elevate himself, and brag about his successes.
The honesty in the book also crack the picture of him in some way. You kind of looked at him as a strong leader in the national team and his clubs, but instead he reveals himself of being very unsure about a lot of things, and a pretty bad listener. Does it make him human? Sure, but not the human he portrays himself as. So you kind of ending up feeling he's been a false prophet his whole life.
On a technical level, the book contains some spelling and grammatical errors in the Swedish version, which feels weird. It's also a little too heavy, when it in the end feels like he has to just get through some of the seasons even if there isn't that much to tell.

Nytorpsskolan 4

2021-12-07

DENNA BOK ÄR GRYYYM. I denna bok berättar zlatan om sitt liv. En liten histora han berättar är tex när han spelade i inter och hans första son hade fötts, Maximillian. Då hissade publiken ner en stor flaga där det stog "benvenuto Maximillian" typ välkommen Maximillian fast på Italienska.
En annan historia när han berättar om att han skulle få en ny säng, men inte hade råd med sängtransport, då tog hans pappa den stora sängen på ryggen.
Ända från butikentil hemmet. Het sjukt.

Men det finns massa såna här olika historier, och tillsammans blir alla dessa små historier till en stor historia om hans liv. Detta är nog den bästa boken jag någonsin har läst.

Hannaskolanklass4

2021-12-03

Vill ha en enklare bok om Zlatan.

Fjord Roder

2021-11-17

den var rolig

mimerfyran

2021-10-04

Rekomederar till folk som älskar fotboll och Zlatan.

Fjord Roder

2021-09-27

Den var jättebra! Man får reda på mycket om hans liv i skolan och om fotboll.

Josefine Malmer

2021-08-24

Man kan inte låta bli att älska Zlatan. Kul att läsa om hans liv och hur han faktiskt lyckades att nå sin dröm trots att hans förutsättningar inte var de bästa. Rekommenderas även till dem som inte gillar fotboll.

Erika Hedéen

2021-02-17

Trots mitt bristande intresse på fotboll måste jag säga att boken är bra! Intressant, välskriven & jag gillar den. Att betyget inte är topp är för att jag kanske ändå tyckte den var liiite för lång. Men jag antar att är man intresserad av fotboll eller honom som spelare, kan det vara en mycket bra bok att läsa. Jag rekommenderar den vidare, även om jag själv inte skulle läsa den mer än en gång :P

Anders Jansson

2019-10-13

Välskriven självbiografi (tack vare David Lagercrantz) och visst är det till en början intressant att få en inblick i fotbollsstjärnans liv. Det blir dock snabbt aningen tjatigt och smått deprimerande när en bild växer fram av att det enda han är riktigt intresserad av förutom fotboll verkar vara att spela data/tv-spel. Skulle helt klart ha kunnat vara kortare och tätare.

Bokslukerskan 93

2019-01-19

Izabela Horn

2018-10-16

Hur kan man låta bli att gilla Zlatan, det kan man inte om man har läst boken. Zlatan har lyckats att visa vem han är och att hans väg till framgång har varit en kamp

Tove Jonsson

2017-06-13

Underhållande och får en att tänka till om livet. Riktigt bra bok!

Emil Vikström

2017-05-19

Har fått en bra inblick i Zlatans liv

Annika Lindqvist

2017-01-30

Tjatigt med alla fotbollsdetaljer och hans övertro på sin egen roll i med och motgång.

Bra bok

Hanna W-E

2016-01-12

En fängslande bok. Jag gillar den skarpt!

Jonella Metzmaa

2015-11-29

Det är intressant att höra om Zlatan och hans uppväxt, ändå måste jag säga att boken är ganska risig till och från. Den hoppar bland händelser som man skulle vilja grotta ner sig mer i. Det känns som att mycket utav hans beskrivningar av honom själv är påspädda. Men jag älskar att få befinna mig i hans fotbollsvärld!

Rebecka Fagerström

2015-11-20

Jag gillar'en! :-)

Sigfrid Lindhe

2015-05-15

En oerhört intressant bok. På två plan. I första hand Zlatans syn på sig själv. Föraktet och stoltheten som hela tiden slingrar sig runt varandra. Han har en vag aning om sina egna personlighetsproblem även om han i mitt tycke aldrig lyckas hantera dem fullt ut i boken. Den andra dimensionen är insikten i proffsfotbollen. Kontrasten mellan polare som får sova på varandras golv och enorma pengar som orsakar förbud mot att köra Ferrari till träningen. Jag har nog aldrig förstått hur avgörande personkemi är på de här höga nivåerna, men Zlatan är kanske lite av ett extremfall där. Överlag är det här en modern klassresa som alla svenskar borde läsa.

Jesper Svensson

2015-04-23

En nästan ikonisk bok. Så intressant.

Jennifer Tydén

2014-11-27

Fotboll är inte min grej men den här boken är fantastiskt bra!

Ingrid Sköld

2014-11-08

Fascinerande ett tag men till slut tröttnade jag på allt skryt.

Nicholas Jacobsen

2014-09-20

Intressant och fascinerande beskrivning av uppväxt och fotbollsvärld!

Ally Regins

2014-07-04

Vilket jävla as!

Jasminka Sojtaric

2014-06-29

Älskar Zlatan och älskade hans bok. Den är äkta, det är han som skrivit/godkänt denna bok och man ifrågasätter inte fakta, eller "fakta" i boken.

August Larsson

2014-05-21

Zlatan<3

Inger Jonsson

2014-03-15

Intressant även för den som inte är fotbollsintresserad.

Helen Börjesson

2013-11-27

Gillade boken mycket, rättfram o hela tiden ett snabbt tempo. Dessutom älskar man ju bara Zlatan!:-)

Claes Nilsson

2013-08-28

Gillar Zlatans bok som får en att vilja läsa vidare hela tiden. Känns som det är Zlatan som skriver.

Anki Vincent

2013-07-28

Rolig att läsa även för mig som är ointresserad av fotboll, vilken kämparglöd Zlatan haft. Tillockmed min 14-åring som aldrig läser läste boken med stort intresse/behållning. Stark 3:a

Ulrica Landqvist

2013-07-14

Jag gillade boken. När man läser den kan man riktigt höra Zlatan berätta. Intressant att veta mer om hur han haft det som barn och varför han är den person han är idag. En mycket bättre bok än vad jag innan hade trott att den skulle vara.

Peter Kronlöw

2013-07-06

Underhålllande och sympatiska små berättelser ur Zlatans liv. Man inser varför Z är den han är. Facinerande att Lagercrantz lyckats fånga Z personliga sätt att uttrycka sig.

Karin Lundberg

2013-06-29

Början var okej men sedan mest tjatig och långsam.

Sara Åman

2013-05-29

Oväntat bra! Spännande med vinklingarna hur man kan kämpa emot och bli vad man vill. Inspirerande

Gunnel Lindström

2013-05-08

Blev tyvärr besviken på denna bok. Hade sett fram emot att läsa den och blev förvånad över att finna den bitvis tråkig och enahanda. Bokens stora förtjänst, som jag ser det, är att ungdomar som annars har svårt att hitta till böcker läser den med nöje. Kan däremot bli förskräckt över en förebild som försöker imponera med stölder, vansinneskörningar med bil, en osympatisk kaxighet och aggressivitet.

Maria Mobiny

2013-04-14

För mig som inte är fotbollintresserad så var väl boken sådär. Det var intressant att läsa om hans uppväxt men för mig som inte vet alla namn inom fotbollsvärlden så var resten sådär.

Cecilia Grip

2013-03-14

Över förväntningarna ruskigt bra. Han har verkligen inte haft det lätt Zlatan!!

Ursula Stålhandske

2013-03-10

Läsvärd!

Kan man annat än gilla Zlatan?

2012-12-26

Jag är ingen fotbollsfantast, men inte heller totalt ointresserad. Mitt intresse ligger på nivån att jag tittar på EM, VM och OS. Inget annat. Jag kan villigt erkänna att jag inte alls gillade Zlatan i början. Han verkade vara på tok för kaxig och självcentrerad, om man skulle döma efter allt han sa och det som skrevs om honom. Men naturligtvis kan jag inte låta bli att vara intresserad av killen som började som en fattig liten kille i Rosengård och nu är en av världens bästa fotbollspelare. Vilken resa! Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2012/12/jag-ar-zlatan-ibrahimovic-av-zlatan.html

Malin H

2012-12-10

Som den bästa spegeln av vår samtid man kan tänka sig.

Ingeborg Amnéus

2012-10-25

Riktigt bra skriven, det känns "Zlatanskt". Intressantast är skildringarna av livet innan genombrottet.

Maria Jönsson

2012-10-21

Jag har alltid gillat Zlatan men efter denna bok är det mer än så. Helt fantastisk bok och det brukar jag inte tycka om biografier. Zlatan skyller aldrig från sig, han konstaterar bara att saker och ting hänt. Detta är också en bok om attityder, självkänsla och kärlek. Kärlek till fotboll och kärlek till familj och vänner. Har du inte läst den så gör det. Köp den! Den borde finnas i din bokhylla!

Maria Hjelm

2012-10-07

Mycket intressant läsning! Jag gillar Zlatan och jag gillar att han är så härligt osvensk. Hans resa är imponerande.

Tommy Forsman

2012-09-27

Intressant bok, men ingen bladvändare precis.

Gittan Bidemyr

2012-09-19

Viken kille han är ! Vilken resa han har gjort.

Marie U

2012-08-31

Orkade inte läsa klart den..! Är ganska ointresserad av fotboll men trodde att denna skulle funka ändå. Men nej.

Josefine Ejebjörk

2012-08-26

Jag är ett stort fan av Zlatan, jag gillar hans attityd och att läsa boken förstår man så mycket mer var det kommer från.

Angelica Persson

2012-08-22

Hade nästan glömt hur intressant en biografi kan vara. Tog ett litet tag att vänja sig vid talspråket, men sen flöt det på snabbt.

J LJ

2012-08-09

Hur många gånger kan man få med orden "ärligt talat" i en bok?
Inte fler än i Zlatans bok iallafall. Ärligt talat.