Jag är Pilgrimen

Hayes, Terry

| 2015

"En klockren femma!" - Magnus Utvik, Gomorron Sverige En ung kvinna mördas på ett sunkigt hotell i New York, alla identifierande kännetecken upplösta av syra. En far blir offentligt halshuggen i den pulserande hettan på ett saudiarabiskt torg. Liket av en expert på bioteknologi hittas utan ögon på en soptipp i Damaskus. Mänskliga lämningar upptäcks i ett avsides bergsområde i Afghanistan. Pilgrimen har dragit sig tillbaka. Underbarnet på den hemligaste organisationen inom amerikanska underrättelsetjänsten lever numera sitt liv som en vanlig man på Paris gator. Men han är den enda som ser sambanden mellan de bestialiska morden på olika platser i världen, när en perfekt plan rullas ut för att begå ett fruktansvärt brott mot mänskligheten. Vad som börjar som en ovanligt komplicerad brottsundersökning utvecklas till en gastkramande kapplöpning mot tiden. Pilgrimen dras oundvikligt in i...

Malin Sundman

2023-02-15

Alldeles för våldsam och obehaglig för mig. Läste ej färdigt.

Johanna L

2020-12-31

En riktig bladvändare! Kanske inte någon litterär storhet men det verkar som att författaren har gjort gedigen efterforskning och lyckas hålla uppe spänningen under de ca 800 sidorna och man önskar snarare att det fanns mer att läsa.

Tomas Karlsson

2020-06-22

Spännande historia, som att läsa en film på gott och ont, En lång roman som ändå håller spänningen vid liv. Mycket bra.

Jag älskar spionböcker och spionserier. Jag är Pilgrim är definitivt en spännande bok. Ger den en 4:a.
Minus för att känslan av filmmanus är lite för stark samt att det känns som författaren fått betalt per sida.
Plus för boven är smart och att historien bygger på "smartaste terroristen vs. smartaste agenten", vilket blir väldigt spännande och underhållande.
Hade fått 5:a om den hade hade haft mer intellektuell skärpa.

Karin Johansson

2018-02-12

Bland den bästa bok jag har läst, aktuell med allt som händer i världen.
När de cirka 800 sidorna närmade sig sitt slut önskade jag att det var 800 sidor till.

Kitty W

2017-08-13

Mycket bra bok, slukar den under semestern även om den är en "tjock bok" går den fort att läsa. Den innehåller många delar och många personligheter vilket gör att den aldrig blir tråkig eller långsam.

Gunilla Jönsson

2017-04-09

Boken är lite jobbig att komma in i, det är många berättelser i början av boken från olika tider i berättarens liv och andras. Efterhand så klarnar alltsammans och blir både bra och spännande.

2017-02-21

Jag ville så gärna tycka om den, men tyvärr.... Har svårt för att läsa böcker som är skrivna som filmmanus.

guidegirl

2016-12-21

Jag läser den här just nu men kommer lägga undan den vilket är något jag nästan aldrig gör men jag kommer inte in i boken. Har läst rätt långt men den griper inte tag i mig.

Anna Törnquist

2016-10-27

Spännande, intressant och välskriven. Sträckläsning svårt att undvika.

Karl Nordström

2016-07-21

not that good. Sure it's a page turner, but it doesn't give very much and it appears much thicker with the sparse sides it sports than it actually is. I found it boring

Karin Löfstrand

2016-07-05

160704: Lyckades inte hålla mitt intresse hela vägen. Den är väldigt "amerikansk" i sitt uttryck vilket inte passar mig.

2016-02-10

Jag hade egentligen bestämt mig för att inte läsa denna, eftersom jag hade läst en recension på Goodreads om hur kass och sexistisk den var. När det sedan började dyke upp den ena positiva recensionen efter den andra så reviderade jag mitt beslut. Och nu har jag läst den. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/02/jag-ar-pilgrimen-av-terry-hayes.html

2015-11-26

Spännande från första till sista sidan!