Jag älskar dig inte

Stielli, Christina

| 2010

Hämnden smakar inte bäst serverad kall Lotten har en familj: en man hon älskar högt och rent och två barn hon sätter före allt annat. Definitivt före sig själv. Hon vet ju att äktenskap innebär kompromisser och vem skulle hon vara om hon inte först och främst såg till att Per och barnen mådde bra?Det Per säger till henne en dag ? "Jag älskar dig inte" ? slår i ett slag hål på idyllen. Men Lotten kraftsamlar, hon kan förändra sig. Hon ska försöka mer, bättre. Hon vet att hon kan. Hon bestämmer sig för att med alla medel rädda den familj som är mamma, pappa och två barn. Att hon raderar ut sina egna konturer i processen är bara en del av den nödvändiga kompromissen.Men inget hon gör fungerar. Eller kanske hon bara inte begrep bättre, som Per säger till henne när han till slut tar sin väska och lämnar familjen för gott. Det uns av självkänsla Lotten hade kvar raderas.Hela hennes...

2020-11-25

Jag älskar dig inte börjar i ett crescendo, en smäll i magen. Jag blev väldigt berörd, hade inte alls förväntat mig att boken skulle börja så starkt och så direkt. Berättelsen fortsätter så, den engagerar och väcker tankar, språket är fantastiskt målande och jag kan se både personer och händelser framför mig. Jag läser andlöst vidare.

Men sen händer plötsligt något, eller rättare sagt, det händer inte alls. Huvudpersonen Lotten stannar kvar i sorgen och beskriver någon slags ”kärlek” till sin man Per, som jag har mycket svårt att se exempel på någonstans i boken och därför har svårt att tro på. Vare sig från henne, från honom eller mellan dem.

Maken Per beskrivs som en vidrig skuggfigur som är helt omöjlig att få någon som helst sympati för. Inga nyanser, enbart skuld, kyla och ondska. Lotten beskrivs som sårad, oskyldig godhet. Där slutade min andlösa fascination, tyvärr.

Det kommer heller inte någon reflektion eller försök till förklaring till hur Lotten har kunnat bli denna person, en kvinna som fullkomligt har tappat sig själv - utan självkänsla, egen vilja eller eget liv. Inte heller om Per betett sig så illa under hela deras liv tillsammans. Det finns inte en enda ledtråd till hur deras gemensamma liv såg ut innan Per lämnar Lotten, vad som till slut ledde fram till det dramatiska uppbrottet.

Jag älskar dig inte hade kunnat vara längre och då kanske innehållit mer av det jag saknade? Fler nyanser, bakgrund, två olika ”verkligheter” sedda ur två personers synvinklar. Mer från Lottens samtal med terapeuten, mer från Pers samtal med sin bror.

Det blir 3 för boken i sin helhet och 5 för inledningen.

Maria B Hansson

2013-08-03

Närgången skildring av en skilsmässa i Sverige. Men jag blev aldrig riktigt engagerad i Lotten och inte heller i Per. Något i språket var lite för jolmigt för att jag skulle sugas in i berättelsen och vara _där_ med dem.

Sabina Wangenfors

2012-11-28

Tjatig och ospännande. Hatade slutet.

Desirée Strömberg

2012-10-07

Den här boken gjorde ont i hela mig. Otroligt bra beskrivning om skilsmässor.

Sofia S

2012-07-05

3,5 får denna bok av mig. Den gav mig en känslomässig omgång som jag inte var beredd på.

Elisabeth E

2012-03-16

Stämmer in i hyllningskören.

Ann-Lis Engbom

2012-02-20

Jag sätter en fyra för språket som kryper under huden men själva berättelsen känns inte trovärdig hela vägen.

Ewa Franzén

2011-11-28

Bästa jag läst på länge i relationskategori. Förutom slutet som var för happy ending.

Anna-Karin L

2011-09-26

Kröp inunder huden på mig. Tyckte först den var jobbig och gjorde mig förbannad, men kunde sen ändå inte släppa den.

Sofie Petersson

2011-08-25

Det börjar så bra, men sedan blir det lite väl tjatigt. Men bra om den smärta som kan finnas i samband med en skilsmässa. Vill läsa mer av Christina Stielli.

Bodil Persson

2011-08-15

Står inte ut med att läsa böcker där jag inte får någon sympati för någon av karaktärerna. Här framstår mannen som en hjärtlös idiot och hon som en kvinna med noll självrespekt och styrka. Fullkomligt ointressant i mitt tycke. Blir bara irriterad.

eva winkle

2011-08-07

gnälligt hysteriskt patetiskt - vad mer kan man säga? round up i grannens rabatter för att de inte bjöd till festen? vem vill bo granne med en så galen människa?

2011-08-01

Oj, så bra! Mycket som jag känner igen mig själv i dessutom, tyvärr.

Marina Trenkoska

2011-07-13

Den här boken kryper in under huden på dig och lämnar dig inte ifred förrän du läst klart den. Dock tyckte jag att slutet var lite oklart?

eva arkelid

2011-07-12

Det är första boken jag läst av denna författare men inte den sista. Jag sträckläste boken och jag var förbannad hela tiden men vem jag var mest förbannad på är oklart. Han är en ynkrygg men hon, herregud bli förbannad och ta tag i ditt liv och det gör hon. Jag är inte säker på att hon kommer att fatta rätt beslut till slut, alltså stänga dörren i ansiktet på honom. Oftast vet vi vad som bör göras men att göra det är en annan sak.

Caroline J

2011-05-01

funkade, men är inte någon wow feeling.

Annelie S

2011-03-05

Har lite svårt att betygsätta, skulle gärna ge 3,5. Sträckläste boken visserligen, ville verkligen veta hur det skulle sluta.

Lina Forss

2011-03-02

Jag älskar Christina Stiellis Lotten, även när hon mår skit är hon min hjältinna. Hennes hämnbegär tar aldrig slut, och hon kan de allra bästa tricken! Christina borde skriva en handbok i att hämnas. Skön snyftare!

Gunilla Jönsson

2011-02-14

Har svårt för kvinnor som lever sitt liv genom man och barn.

Eva Bommelin

2010-12-30

Bra skrivet men det var för långt hur jobbigt det var för henne. Kan förstå att författaren vill visa hur lång tid det kan ta men detta var för mycket. Tyvärr kändes det som boken redan var läst. Den var bra men hoppas att vi får fler böcker ifrån Christina. Slutet var en höjdare.

Anna Lindström

2010-11-24

Historien var fängslande och jag sträckläste boken, vilket förstås är ett plus. Jag ville verkligen veta att det gick bra för Lotten. Samtidigt var jag mest förbannad, på både Per och Lotten, och får erkänna att jag skummade vissa partier för jag att inte orkade med allt ältande.

Camilla Eriksson

2010-10-20

En relations roman som handlar om Lotten som blir lämnade av sin man en bok som berör .En roman om Svek,Otrohet,hämnd,humor. Rekommenderas.

Johanna Lundin

2010-10-18

Jag blev så besviken på mig själv. De andra recensionerna jag läst av boken var så lovprisande och alla tyckte så mycket om den. Jag såg inte alls det storartade, berörande och pricksäkra. Visst Stielli skriver bra men jag blir inte berörd av boken. Det känns mest jaha. Trist för jag ville verkligen få samma läsupplevelse som många andra tycks ha fått. Men smaken är som baken och denna föll mig inte i smaken, tyvärr.

Anna Forsberg

2010-10-13

Hade väldigt höga förväntningar på den här boken. Den är bra, men den är inte så fascinerande som jag trodde och hoppades. Jag tycker inte bara att mannen är en skurk och idiot, jag tycker även Lotten är det ibland. Hon är blind och förnekande, kanske orsakat av saker som vi inte fått veta. Saknar berättelsen om varför hon är som hon är. Slutet känns liksom.. jaha.. La i från mig boken och somnade direkt när jag var klar. Har sen inte funderat mer på den. Trodde den skulle sitta kvar lite.

Peter Jungerfelt

2010-10-08

Christina har skrivit en bok som skapar fysiska avtryck i mig. Dramaturgin och det påtagliga ångest som kommer fram ur bokens första hälft drabbar mig obevekligt och jag ser ett filmmanus; mannen som går, kaoset som uppstår och den påbörjade landningen.
Bokens andra hälft engagerar mig inte på samma vis. Lottens dåliga mående börjar mer likna ett normaltillstånd och . Bilden av mannen som en genuin bad guy växer också fram.
De vändningar och twister som kommer mot slutet av boken har jag svårt att ta till mig; hämnden är i mina ögon alltför blek och Pers förändring (skall inte avslöja på vilket sätt) upplever jag inte som helt trovärdig.
Sammanfattningsvis tycker jag mycket om bokens språk. Det är en njutning att läsa metaforer och bildliga liknelser som balanseras väl och inte överlastar handlingen. Det är också en bok, som jag med påtagna genusglasögon undrar om den någonsin skulle förlagts och getts ut om det var mannen som blev kvar med barn och hus och kvinnan som gick. Och vem som skulle vara intresserad av att köpa den.
Jag kan varmt rekommendera boken. Det är läsning som väsentligt höjer sig jämfört med andra böcker i relationsgenren

Linda Åslund

2010-10-06

Mycket läsvärd och bra beskrivning av en kvinna som försöker bära, men ärligt övermannas av sina känslor. Framför allt de avsnitt där Lotten gör allt för att täcka upp inför barnen är hjärteknipande.

Kan tycka att maken är lite för endimensionell för att man verkligen ska engagera sig i honom - och eftersom jag nyss läste en bok av Katarina Wennstam misstänkte jag att det fanns flera bottnar i hans beteende (kanske missbruk, misshandel) som gjorde att Lotten var så undfallande - för det skulle ha varit typiskt, i en av hennes böcker. Nu var det inte så. Och det är en styrka. Allt kan och får vara riktigt, riktigt dj-vligt när människor som älskar/älskat varandra går i sär. Det är den här bokens styrka. Och att man kan ta sig igenom det. Och faktiskt också le ibland. Härligt!

2010-09-28

Det blir 3 för boken i sin helhet och 5 för den magiskt bra inledningen

Helena Eriksson

2010-09-27

Handlingen i den här boken är på intet sätt unik. Det handlar om en skilsmässa, och skilsmässor är ju något (som tyvärr) händer hela tiden, överallt. Det som är unikt med den här boken är sättet som den ganska vanliga situationen beskrivs på.
Vi får följa med Lotten, från helt vanliga dagar då vardagskarusellen är i full gång, till dagen då allt slås i spillror. Den dagen då Per plötsligt säger att han inte älskar henne längre och går därifrån. Vi får vara med i hennes tankegånger när sorgen är som värst och vi får vara med när hon sakta reser sig och kommer tillbaka. Starkare än tidigare.
Det gör ont att följa Lotten. Det gör ont för att man känner igen sig, man vet hur det känns att vara på botten. Man vet hur det känns att knappt kunna andas för att allt känns så obeskrivligt hemskt. Det spelar ingen roll om anledningen till den bottenlösa sorgen beror på en skilsmässa eller på något helt annat. Sorg är sorg och det gör lika ont och är lika fruktansvärt vad än sorgen beror på.

Man blir arg också. Man blir skitförbannad på Per för att han beter sig illa och är elak. För att han strör salt i såren. Och jag blir arg på Lotten för att hon låter honom göra henne illa med sina ord.

Det är sättet som Christina Stielli skriver på som är så speciellt med den här boken, inte själva basen i berättelsen. Man dras in i bokens värld. Man känner att man är så nära Lotten, att man vill säga till henne att skärpa sig, att rycka upp sig, att sluta försvara Per när han är dum.

Man jublar inombords när Lotten börjar kravla sig upp igen. Man jublar när hon genomför en otroligt skön hämndaktion och man vill inte sluta läsa, för man vill veta vad som ska hända härnäst.

Igår kväll läste jag ut boken. I morse när jag vaknade kom jag på mig själv med att tänka på Lotten och undra hur det var med henne.

2010-09-21

Det här var en mycket, mycket bra bok. Den gick verkligen rakt in i mitt hjärta. Naken och utlämnande. Den berörde och rörde. Kändes oerhört verklighetstrogen. Och jag tror att många kan känna igen sig i den. Välskriven och lättläst var den också.

Jag kan verkligen rekommendera boken till alla. Och jag hoppas, hoppas att Christina Stielli kommer att skriva många fler romaner.

Ullis N

2010-09-19

Jag börjar med orsakeran till att den inte fick en femma. Jag störde mig på att Lotten enda önskan i livet var att göra sin man och sina barn nöjda. Jag har svårt att identifiera mig med en sådan kvinna. Självklart vill jag också att min man ska vara nöjd och glad, men inte till den grad att jag försakar alla mina egna önskningar och behov. Men kanske är Lottens inställningen vanligare än jag känner till?
Sen var det här med hämnden, det kändes i boken som om den på något sätt var okej medan jag tyckte att det var långt över alla gränser. Andras handlingar förklarar möjligen, men ursäktar inte, ens egna.
Men jag har trots allt gett den en fyra och det för att den i övrigt var en fantastisk roman. Även om jag inte råkat ut för det själv var det inte svårt att identifiera sig med vad det leder till, den djupaste av förtvivlan samtidigt som hon var ensam om att göra tillvaron för barnen dräglig. Det var naket, detaljrikt och gick rakt in i hjärtat och jag hoppas på fler böcker. Fantastiskt skrivet!

Ehwa Lindström

2010-09-17

Christina skriver naket och modigt om den svåra smärtan hos en kvinna som blir ratad och kastad på soporna efter tjugo års äktenskap. Aldrig förut har jag läst en bok som fått mig att känna med mage och hjärta samtidigt. Hade konstant adrenalinpåslag när jag läste boken.
Läste den först själv i rasande tempo och lyssnade sedan på boken igen när min man läste högt för mig (han gillade den också).
Strålande, Christina Stielli!! Mina komplimanger!

Anna Ström Åhlén

2010-09-14

Nu har jag läst. Och från hjärtat: Lysande bra! Det var så ... på RIKTIGT! Som om jag läste någons alldeles privata dagbok, som om jag kände Lottens känslor ... ja, som om jag VAR Lotten. Har inte varit med om detta i någon svensk roman förut. Lägg därtill språket, som är lika viktigt som handlingen i min bokvärld. Här följer språket sinnesstämningarna, ömsom staccatoartat, ömsom flödande utan kommatering. Mycket imponerande. Tack, Christina!

Mona Lundgren

2010-09-13

Oerhört gripande och stor igenkänningsfaktor.

Ewa Blixt

2010-09-13

Det här är en av de starkaste böcker jag har läst, den går under och måste lägga den ifrån mig för att inte gå under själv. Den går under huden. Hela boken är otroligt bra skriven med ett bra språk. Jag är både rörd och berörd och blir riktigt riktigt glad för hämnden är ljuv även för läsaren

Ann Ljungberg

2010-09-13

Riktigt bra om uppslitande sorg.

Känslomässig resa med fart, humor tragik som lyfts av berättarens sinne för detaljer och kunskap om hur människor reagerar inför näst intill ohanterlig sorg o katastrof. En resa i mänsklig utveckling. Oerhört gripande och ger vilja till att sprida vidare....läs läs läs