Isvittring

Skoterparadiset Gäddede i norra Jämtlands fjällvärld drabbas av en ofattbar tragedi när vaktmästaren på ett elevhem hittar en tioårig pojke hängd från en takbjälke.Det som först bedöms vara självmord visar sig snart vara resultatet av en hänsynslös gärningsmans vrede. Händelsen skakar om innevånarna och inte minst den fältstab som länskriminalen upprättar för att utreda mordet.Närpoliserna Ingrid Kvarnberg och Erland Skogmo kastas in i en utredning där deras lokalkännedom inte alltid uppskattas till fullo av kollegorna från Östersund.Misstankarna riktas åt flera håll och stämningen hårdnar - i synnerhet på elevhemmet där bröderna Varra håller Thomas bästis Myran och de andra barnen i skräck. När mordutredningen inte ser ut att kunna komma vidare försvinner en person spårlöst och under tiden polisen och byborna letar står det klart för Ingrid att fler människor svävar i fara. Isvittring är...

Här kastas man in i handlingen och spänningen växer ju mer man läser. Alla lösa trådar som sakta binds ihop till en härlig och spännande handling som inte har upplösningen förrän de sista sidorna. Att växla mellan de vuxna och barn gör hon så bra. Rekommenderas starkt för den som vill ha spänning.

Bokläsaren

2018-01-23

Jag hade förhoppning på denna bok men insåg rätt snart att den var alldeles för enkel. Enkel handling och inte ett genomtänkt skrivsätt. Den var ett tidsfördriv och ingen bok i min smak.

2016-09-21

Nja, jag kanske gick in i den här boken på fel sätt eller ed fel sinne. Jag har själv spenderat tid på sjukstugan i Gäddede och boken lockade mig. Men jag kan inte säga att det är en höjdare, knappt okej. Och den skyldige listade man ut alltför snabbt

Katarina Danielson

2015-07-05

Bra personporträtt och fin miljöbeskrivning tycker jag. Även om jag ganska snabbt förstod vem som var gärningsmannen så var det ändå spännande.
Tramset mellan poliserna Ingrid och Gordon hade gärna kunnat utelämnas imo då.
Bra debut - lite påminnande om Johan Theorins stil.

2015-05-13

Det kommer nog inte som någon överraskning att jag gillar deckare och då speciellt svenska deckare. Jag tycker om att känna igen mig i värdegrunder, miljöer och människor. Därför blev jag ju nyfiken när Isvittring första gången dök upp på en bokblogg. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/05/isvittring-av-solveig-vidarsdotter.html

2015-01-22

Den här boken gav mig absolut ingenting! Trist och med alldeles för många polis-nissar att hålla reda på!