Ingenting är glömt

Sarafis, Adam

| 2015

Linda Olsson (författaren till bl.a Nu vill jag sjunga dig milda sånger) skriver politisk blandvändarthriller tillsammans med Tom Sainsbury. En ung man hittas död på ett bibliotek i Auckland, Nya Zeeland. Polisen är övertygad om att det var självmord, men mannens nära vän misstänker mord. Den döde mannen, Brent skrev på ett bokmanus som nu är spårlöst försvunnet. Vilka farliga hemligheter döljer sig i det försvunna bokmanuset? Sam Hallberg, med ett förflutet som expert på terrorism, tar sig an fallet. Han leds allt djupare in i en korrumperad värld där inget är som han tror. Samtidigt misstänker affärsjournalisten Lynette Church att hon är en smutsig politisk verksamhet på spåret. INGENTING ÄR GLÖMT är första delen i den planerade Matakana-trilogin, av Linda Olsson och Thomas Sainsbury. "Spännande bladvändare som blandar tragedier och maktobalanser inom näringsliv, politik och...

2016-03-23

Först tänker jag att jag inte tycker om boken, att upplägget för en deckare blir FÖR mycket. Ett par kapitel in märker jag att jag inte vill lägga ifrån mig boken, att den är spännande och välskriven. För att sammanfatta boken med ett ord: Intelligent.

Håkan Olsson

2015-11-08

Härligt stegrande tempo med udda karaktärer, ser fram mot nästa.

2015-08-31

Betyg: 3,5 av 5.

Linda Olsson har tidigare gett ut fyra stycken romaner, och jag har läst två av dom, ?Nu ska jag sjunga dig milda sånger? (som fick högsta betyget av mig), och ?Det goda inom oss?.

Nu har hon gett ut en thriller tillsammans med Thomas Sainsbury, och när dom skriver tillsammans så kallar dom sig då för Adam Sarafis. Boken är första delen i en planerad trilogi.

Boken var välskriven och lättläst. Och det är ju alltid trevligt att läsa böcker som utspelar sig i lite annorlunda miljö. Den här handlar om Nya Zeeland, och det är ju inte så ofta som jag läser om.

Jag tyckte om boken, även om det kanske inte var någon fullpoängare direkt, enligt mig. Men tillräckligt bra för att jag nog också vill läsa dom två följande böckerna i serien.

Det här är en lite svårbedömd bok, den är väldigt välskriven, men mitt problem var att jag hade oerhört svårt att hänga med. Det blev helt enkelt för många namn att hålla i huvudet, speciellt när en person hade två olika namn. Så är det inte så lätt att bläddra tillbaka i en e-bok heller. Men jag gillade Lynette och Sam och tyckte även intrigen var bra om den varit lite mindre snårig. Denna får godkänt men jag kommer absolut läsa del 2, jag tror och hoppas den kan utvecklas mer.

Tarja Ahlgrén

2015-08-24

Trevligt att läsa något nytt och annat av Linda Olsson, ena halvan bakom författarnamnet Sarafis. Men jag skulle gärna läst något med mer av det nyzeeländska, något som skulle fått detta att kännas mer spännande även miljömässigt.