Inga kelgrisar, inga styvbarn

Sigesgård, Cia

| 2014

Ett typiskt hyreshus. En trappuppgång med fyra lägenheter. På utsidan liknar det gula tegelstenshuset en folkhemsidyll, men innanför väggarna lurar ondskan. Astrid har alltid vetat att det var något fel på hennes son. Ingen trodde henne. De sade att hon var en dålig mor. Att det var henne det var fel på. Men ingen visste det som Astrid visste. För de hemliga gästerna som plötsligt börjar dyka upp kan hon berätta sanningen om vad som hände Caroline och de andra. Någon gör inbrott i Annas lägenhet. Ingen tror henne. De säger att hon inbillar sig. Anna har ju alltid varit annorlunda. Speciell, som Kristoffer sade. En enda person tar henne på allvar. Långsamt förs läsaren djupare in i husets hjärta där skuld, vrede och galenskap brottas med hopp och naivitet, och där alla inblandades tillvaro redan står på ända. Samtidigt sänker sig en stank av förruttnelse över byggnaden. En stank av ruttnande...

Jenny A

2021-08-25

Den här boken var ju minst sagt udda. Jag älskar den!

Birgittta Svenbring

2018-01-16

Inte i min smak! Den sämsta bok jag läst!

2017-02-21

Hoppsan, här kom det en riktigt bra bok! Spännande, lite äcklig ibland men så bra.

Ilona

2017-02-05

Bra, men förväntade mig ett mer spännande slut.

En riktigt, riktigt bra debut! Levande personbeskrivningar och spännande. Trots att den är rätt makaber bitvis, så är den ändå trovärdig på något sätt. Jag ville inte gärna ta paus fr den, då fanns den hela tiden i mitt huvud.

Karin Granander

2016-07-06

Annorlunda thriller/deckare/rysare. Sträckläste på 1 dag. Kunde inte sluta läsa. Spännande o väldigt äcklig emellanåt. Bra språk.

Solveig Andersson

2015-09-08

Den här boken är egentligen i otäckaste laget för att passa mig. Ändå kunde jag knappt bärga mig från dag till dag att få veta vad som skull hända.

2015-07-26

Betyg: 5 av 5.

(Den här boken var en av dom tretton böcker som jag läste under mina två semesterveckor i Turkiet. Skriver lite kortare och enklare omdömen på dessa böcker, mot vad jag brukar göra på dom recensionsböckerna som jag vanligtvis läser.)

Men, åh! Vilken bok! Ibland blir man ju bara så otroligt tagen av en bok, och det blev jag verkligen av den här.

Hade ju läst en hel del åsikter om boken, och förstått att den skulle vara bra. Men så här bra, det trodde jag inte. Helt klart en av årets bästa böcker.

Boken är ju en thriller, och den är både spännande, otäck, och makaber. Man ska nog inte vara så känslig om man ska läsa den, för den är ganska så detaljerad, och innehåller en hel del starka scener.

Men det som tog mig allra mest, det var dom känslosamma bitarna i boken. Det finns scener i boken, som kommer att sitta kvar i mig, länge, länge. Dom scenerna gick rätt in i både magen och hjärtat. Och i hjärnan och själen. Och det finns personer i boken, Anna och Kasper, som jag kommer att tänka på, och minnas länge.

(Min man läste också boken under vår Turkiet-semester, och han gav den också högsta betyget).

Jag rekommenderar absolut den här boken till alla. Ett måste! Missa den inte, för den är så otroligt bra. Och jag hoppas verkligen att författaren kommer ut med fler böcker, för hon har ett fantastiskt språk, och boken är så välskriven.

Och, Tack!, Cia Sigesgård, för en fantastisk läsupplevelse!

Bra bok men lite äcklig var den i vissa perioder men helt klart läsvärd,
Denna kan jag allt rekommendera till er andra

2014-11-28

Otäck, äcklig men jäkligt bra.
Finns i bakhuvet när man får rysningar av dammråttor!!

Jennifer Tydén

2014-09-20

Spännande, annorlunda och intressant även om den är lite äcklig ibland. Helt klart läsvärd.

Glada Gunvor

2014-08-20

Spännande och ganska välskriven, men samtidigt väldigt osmaklig.

2014-06-14

Den här boken blev jag nyfiken på så fort jag såg den i förlagets nyhetsbrev. Den kallades folkhemsrysare och det kan jag ju bara inte stå emot. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/06/inga-kelgrisar-inga-styvbarn-av-cia.html

Marie Nicklasson

2014-06-01

Otäckaste boken jag läst, men trovärdig i sin hemskhet

2014-05-30

Jag kan enbart hålla med Ylva här. En otroligt spännande, klaustrofobisk rysare som jag omöjligt kunde lägga ifrån mig. Sveriges svar på Stephen King skulle jag vilja påstå. Boken sticker verkligen ut i deckarträsket och slår lätt ut Läckberg & Stens mesdeckare! Jag ser verkligen fram emot att få följa Cias nästkommande rysare! Det här är en bok jag varmt kan rekommendera!

Jag har läst Inga kelgrisar , inga styvbarn och det var den bästa rysare jag läst på bra länge. Man får rysningar, kväljningar och man undrar om man verkligen läste det man just läste. Men det är just detta som gör att det blir så otroligt bra. Det är helt omöjligt att lägga ifrån sig boken. Jag uppmanar alla rysarälskare att läsa den här boken.