Illdåd

Erikson, Thomas

| 1905

Under en efterfest på lucianatten blir Sara Leijon brutalt våldtagen av fyra män. Chockad och skadad tar hon sig till polishuset och gör sin anmälan. Fallet tycks glasklart, alla bevisen finns där, på Saras kropp och i hennes berättelse. Men när det gäller en våldtäktsrättegång är ingenting enkelt. När Sara lyckades ta sig ur lägenheten den där ödesdigra natten trodde hon att hon hade överlevt det värsta, men det visar sig snart att det bara var början. Kriminalinspektör Nina Mander vet vad Sara ger sig in på när hon anmäler männen, hon vet att Sara har alla odds emot sig och i ett försök att hjälpa henne kallar Nina in beteendevetaren Alex King. Kanske kan han stötta och lotsa Sara genom den extrema påfrestningen. Alex tar sig an uppdraget, men vad han inte räknar med är hur starkt situationen kommer att påverka honom. Rättegången river upp fula sår ur det förflutna och för sent inser...

2019-02-06

Thriller? Nej. En rätt tröttsam skildring av hur illa rättssystemet kan "ta hand om" ett våldtäktsoffer och en lika tröttsam, om än färggrann, redogörelse för Alex Kings kvasipsykologi.

2015-10-31

Lite sorgligt är det att erkänna att jag vann den här boken för över tre år sedan (tack Lotten) och att jag först nu läste den. Detta trots att jag faktiskt tyckte väldigt mycket om första delen. Men det är väl lite så, i jakten på något nytt så får gamla favoriter stå åt sidan. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/10/illdad-av-thomas-erikson.html

Jan Banan

2015-02-25

Helt OK...en svag 3:a!

Anna Johansson

2015-01-26

Snäppet bättre än Eriksons första bok "Bländverk". Mycket hemsk berättelse, både gruppvåldtäkten och dess detaljer och själva rättegångens råhet. Boken når upp till en svag fyra för mig, då den känns rätt "platt" i berättandet och jag kommer (tyvärr) glömma vad boken handlar om efter ett tag. Dock är en den läsvärd.

Marita Ryen

2014-10-22

Bok nr 2 om Alex King. Spännande och otäck berättelse om hur ett våldtäcksoffer kan behandlas i Sverige idag.

Mats Karlsson

2014-10-12

Helt okej bok, men inte lika bra som "Bländverk".

Anette Tunius

2013-07-27

Mycket obehaglig bok om våldtäkt och rättegång i Sverige. Läs den!

Kristina Wiklundh

2013-07-19

Riktigt bra. Läs den!

Kickie Boman

2013-01-20

Ruggigt bra bok. Ruggig för att det ämne den tar upp är alltför verkligt. Tyvärr är det så här det fungerar :(

2013-01-10

För lite drygt ett år sedan så läste jag Thomas Eriksons första bok, ”Bländverk”, och jag tyckte mycket, mycket om den. Här är en länk till min recension av den.

”Illdåd” är en fristående fortsättning på ”Bländverk” med samma huvudpersoner i, och den var absolut minst lika bra.

Boken är riktigt otäck, och handlar om en gruppvåldtäkt och rättegången efter den.

”Illdåd” känns mycket realistisk, och är väldigt närgången och utlämnande. Hemsk att läsa, men väldigt, väldigt bra.

Så jag kan helt klart rekommendera boken, och hoppas på att det kommer fler böcker om Alex King.

Jenny Hjärtberg

2012-11-09

Usch vilken otrevlig läsning. Det värsta är att det känns som om historien skulle kunna vara sann.

Det var mycket personer att hålla reda på i början, jag förstår inte varför man inte kan ha en lista på persongalleriet i början av boken.
Man får följa Sara och hur hon mår under hela rättegången och detta blandas också med vad som hände när Sara blev våldtagen. Ibland byter man redan i samma kapitel, vilket är lite förvirrande. Man får också följa vad som hände med Alex Kings syster, när hon blev våldtagen.
Det är mycket rättegång i boken och vad som händer där, jag tycker att det gör boken lite småseg ibland.Thomas skriver jättebra och handlingen är väldigt trovärdig, snudd på att man tror den är sann

Bella BokBloggare

2012-08-13

Otroligt viktigt ämne som borde tas upp oftare!