I stället för dig

Sarenbrant, Sofie

| 2011

Det har gått sexton år sedan en gravid kvinna försvann i sommaridyllen Brantevik. I dag är fallet nedlagt sedan länge fastän ingen egentligen vet vad som skedde den där fruktansvärda sommarveckan. Men en person har inte glömt och mer beslutsam än någonsin beger hon sig till Brantevik för att äntligen finna svaren på sin familjs mörka hemlighet ...

Erika Hedéen

2020-07-31

Inte lika bra som "Vecka 36" men helt okej ändå. Tror mest för att den kändes mer snurrig och mycket att hålla reda på.

Sara AK

2020-07-08

Inte lika bra som Vecka 36 tyvärr men ändå läsvärd!

2020-05-29

Inte lika bra som debuten vecka 36. Lite mer av en dussindeckare som känns hafsigt skriven.

Mycket bra och gripande!

Nina Larsson Lange

2019-02-25

Jag gillade den!

Elin

2018-10-26

Lite väl långsam i handlingen. Kändes som att historien var uttömd till det yttersta i och med denna bok. Bra skildringar dock om familjelivet. Känns bra att författaren går vidare med en ny historia efter detta.

Helena Flemström

2018-04-18

Grymt bra!

Lena

2017-12-29

X

Therese

2017-07-22

Lite trög till en början och trots att den klassas som en fristående fortsättning till "Vecka 36" så kan det nog vara svårt att riktigt hänga med i handlingen om man inte först läst första boken. Denna bok artar sig dock och blir riktigt spännande mot slutet, trots att själva handlingen känns lite spretig.

Karin Axell

2017-04-29

Första och sista boken jag läser av denna författare. Jag fick tvinga mig igenom pocketen jag köpt då det annars varit slöseri med pengar. Somliga författares skrivsätt fastnar man bara inte för. Denna bok är snudd på barnsligt skriven och exceptionellt trist. Inget i storyn känns trovärdigt, vilket är ett måste om jag ska fastna i den här genren. Att Marcus Birro hade gjort uttalande om författaren på bokens framsida att detta är "Sveriges nya deckadrottning" lämnade mig i besvikelse. Jag hade hoppas på så mycket mer efter ett sådant uttalande.

Marina Pedersen

2016-10-15

Bra

Läst 2012-10-08, Kul story, man vill veta hur det går men ganska tråkigt skriven. Lär inte läsa någon mer bok av denna författare.

Bra bok

Jenny Majgren

2015-06-13

Får ta tillbaka vad jag skrivit om Sofie's böcker tidigare.
Var tvungen att ge henne en andra chans. Det gav mersmak och jag har nu gått igenom 6st av hennes böcker. Spännande läsning.
(Att jag bara några timmar innan jag lyssnat klart på boken dessutom körde igenom Sankt Olof bidrar en smula till spänningen. )
Ser fram emot mer läsning/lyssning.

Anci Bergman

2014-12-28

Bra bok och ett måste att läsa när man läst "Vecka 36". Tycker mycket om Sofie Sarenbrants böcker. Mycket intressant läsning om hur fam har påverkats under dessa 16 årsomsättning gått.

Katarina Nord

2014-07-21

Ingen höjdare i min smak! Lättläst men känns banal, lämnar ingen go känsla efter sig. Tveksamt om jag kommer att läsa något mer av denna författare.

Anna Jensen

2014-06-29

Lite lagom spännande (men borde ej kallas deckare) och lättläst. Bra skriven.

JätteBra men lite tråkig i början.. Allt händer i slutet!!!

Erica S

2013-09-22

mycket bra men gillade första bättre

2013-06-05

Så förutsägbar och barnsligt skriven att det blir pinsamt!

Monica Brandts

2013-05-06

Lika platt och intetsägande, på gränsen tilll patetisk, som Vecka 36. Lättläst som en novell från Mitt Livs Novell på 70-talet.

Elisabeth E

2012-12-12

Riktigt dålig. Allting känns överdrivet och påminner mer om en novell från Story.

Cecilia Grip

2012-12-02

Kanon bok och en super författare som får en att vilja sluka rad för rad för rad.

Jessica Appelqvist

2012-11-11

Första boken var toppen men denna bok blev en besvikelse med slutet.

Rasmusmatte .

2012-09-08

Jättespännande. Lika bra som föregångaren Vecka 36

Carolina Svensson

2012-08-16

Bra och spännande men Vecka 36 var bättre.

2012-07-11

Ännu bättre än "Vecka 36". Jag tycker om uppföljare där man verkligen får veta hur det går.

Elin Rickmarker

2012-06-30

Mycket spännande!!

Kristina Wiklundh

2012-06-23

Urdålig

Carolina E

2012-04-09

För det första, en sexton år senare historia? Really?
Nej, det stora tidspannet gör ingen uppföljare.

Sedan är boken precis lika lättläst som den innan,
jag läste ut båda på samma dag,
vilket kan verka lite konstigt då jag inte gillade någon.
Jag ville väl bara bli av med dem antar jag.

Det är inga direkt nya karaktärer,
utan precis samma som vävs ihop sexton år senare
vilket jag kan tycka är lite konstigt.
Borde hänt lite mer i livet på sexton år.

Sedan känns historien lite osannolik,
till och med ännu värre än den där gravida kvinnor blev bortrövade.

Jag är ledsen Sofie Sarenbrant
för mig hamnar du i samma bås som Camilla Läckberg
och det är inget bra betyg.

2012-04-09

Med inte så speciellt höga förväntningar gav jag mig på den här fortsättningen på Vecka 36. Det enda jag egentligen hoppades var att mina frågetecken skulle rätas ut och att inga lösa trådar skulle vara kvar efteråt. När boken är utläst och jag funderar på allt jag fått veta, så upptäcker jag att de flesta lösa trådarna är ihopknutna. Det är bara ett påstående och en person jag fortfarande funderar över. Läs resten på http://bokslut.blogspot.se/2012/04/i-stallet-for-dig-av-sofie-sarenbrant.html

Hanna *

2012-03-03

Fantastiskt bra och fängslande! Sofie Sarenbrant är min nya favorit!

cecilia westman

2012-02-09

Riktigt bra!! slänger mig över nästa så fort den kommer ut!!

Sussie S

2012-01-16

Bra story men språket kändes lite tunt. Jag hade inte läst 1:an men man hängde med iallafall.

Mycket bra bok, läste direkt efter den första.

Annione H

2011-08-30

Bra story men väldigt enkelt språk. Sträcklästes.

2011-08-03

Förra året så läste jag Sofie Sarenbrants debutbok, "Vecka 36", och jag tyckte mycket om den.

Nu har jag läst Sofie Sarenbrants andra bok, "I stället för dig" som är en fortsättning på "Vecka 36".

Och jag tyckte att den här andra boken var precis lika bra som den första boken. Det var kul och intressant att få läsa hur det gick för huvudpersonerna. För man förstod ju i slutet av första boken att det skulle komma en fortsättning.

Boken var välskriven, lättläst, spännande, och engagerande. Och absolut inte förutsägbar.

Jag kan varmt rekommendra boken, fast läs i så fall "Vecka 36" först.

( Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bim.blogg.se/category/bokrecensioner.html )

För att läsa denna bok krävs nästan att man läst ettan, fast hon fräschar upp det som hände i ettan på ett bra sätt. Jag sträckläste denna bok,,så himla bra alltså.Ettan var bra men denna är nog ännu bättre, skulle vara kul om det blev film.

Kristina Simar

2011-05-12

Jag tyckte väldigt mycket om Vecka 36 och hade stora förväntningar på den här boken, för att äntligen få veta upplösningen på Adams försvinnande. Det hände visserligen mycket spännande och boken var lättläst och fängslande skrivet. Men jag tyckte att Tobbes otrohet tog lite för mycket plats, det kunde tonats ner lite och berättelsen varit mer fokuserad på själva försvinnandet och vad som hänt Adam. Så tyckte jag, fast jag hade ändå en trevlig lässtund och jag hade inte velat missa den här delen för då hade jag missat upplösningen, och den vill man ju veta efter att ha läst Vecka 36.

Camilla Eriksson

2011-05-11

Fortsättning från förra boken vecka 36 inte lika bra men spännande särskilt upplösningen.

Sofia Rylander

2011-04-27

Uppföljaren till Vecka 36. Jag hade mycket höga förväntningar och de uppfylldes! Tät dramatik, bra story, välskrivet, bra personporträtt man kan identifiera sig i. Nu väntar vi på bok nummer tre!