I de lugnaste vatten

Sten, Viveca

| 2008

Det är en het julimorgon på Sandhamn i Stockholms skärgård. En man tar en tidig promenad med sin hund. Plötsligt gör han en makaber upptäckt: på stranden har en manskropp, inlindad i ett fisknät och med en repögla om midjan, flutit i land.   Kriminalinspektör Thomas Andreasson från Nackapolisen kallas till platsen. Med ett förflutet inom sjöpolisen och sommarskärgårdsbo sedan barnsben har han den perfekta lokalkännedomen.   Mannen identifieras som en Krister Berggren, anställd på Systembolaget, ungkarl och försvunnen sedan påsken. Ingenting tyder på att ett brott har begåtts och fallet är på väg att avskrivas som en olycka. Då hittas en kvinna brutalt mördad på ett av Sandhamns pensionat. Thomas känner genast igen henne: Kicki Berggren, Kristers kusin, som han talat med tidigare under veckan.   Nu är det ingen tvekan längre. En mördare går lös i sommaridyllen...

Elisabeth Svensson

2022-05-11

Tittade på morden i Sandhamn på tv och var bara tvungen att sätta i gång att läsa böckerna. Härliga deckare i hög klass.

2018-06-11

Typisk svensk dussindeckare. Viveca Sten skriver ganska bra med ett ok persongalleri som helt försvinner i de mediokra TV filmerna.Detta är första boken i serien och jag vet lite för mycket av vad som händer i det privata livet för karaktärerna för att göra det direkt spännande. Inte den bästa av Stens böcker som jag lyssnat på men helt ok slö lyssning i bilen. Stark 2:a.

Patrick Thulin

2016-08-24

Tämligen platt "något är unket i paradiset"-deckare. Svag tvåa.

Anne Hansson

2015-03-07

Någon rekommendera denna författare till mig och jag fastnade med ens för hennes böcker, jag har läst dem i ordning, och den här var spännande och lättläst, inte allt för långa kapitel, jag såg fram imot att läsa nästa av henne när jag läst denna slut

Therese Östman

2014-06-19

Gilla denna, bra bok! Betyg: 5

Sussie S

2014-04-17

Har läst hennes böcker i alldeles fel ordning (har läst dem hur jag har råkat få tag i dem på bibban) och därför kändes denna bok som om jag visste alltför mkt vad som "händer senare" efter några böcker... Hur som helst välskriven.

2013-10-24

Måste ha glömt att recensera hennes böcker. Den här tyckte jag var ganska så bra för att vara dussindeckare. Småspännande och med ett oväntat slut.

Ingen bok som föll mig i smaken precis

Jenny Jansson

2013-02-28

Boken är ganska händelselös mellan morden och inte föränn de sista sidorna blir det spännande.

Sussie Lindahl

2013-02-18

Helt ok

svensk deckare mall 1 a. Tämligen tråkig.

Jessica Nilsson

2012-10-03

Har läst bättre deckare. Ganska platt persongalleri.

Helena Wennergren

2012-08-19

Boken börjar som en östkustsvariant av Läckbergs böcker men utvecklas positivt. Blir spännande och människorna inte fullt så stereotypa.

Caroline Karlsson

2012-08-01

Den här deckarens stora fördel är att den är lättläst och lättsmält med alldeles lagom långa/korta kapitel. Men tyvärr är boken - och dess poliskår - alltför amatörmässig för att stå sig i den hårda konkurrensen om deckarsverige...

Patrik Fjällström

2012-07-30

Trivial deckare om simpla personer som löser ett brott på ren bondtur.

Maria Lindén

2012-01-15

Jag brukar ha svårt för deckare men den här var bra. Riktigt bra!

Linda Joona

2011-07-28

Oskar Henriksson

2011-05-16

En stabil deckare. Småmysig och en hyfsad intrig. Fina skildringar av Stockholms skärgård.

Mia Lundberg

2011-04-02

småmysig deckare som liksom bara puttrar på. En perfekt bok om man bara vill koppla av.

Anette Marcusson

2011-03-15

Gunilla Jönsson

2010-12-27

Helt ok deckare, men inte säskilt spännande.

Maria Bennet

2010-11-13

En seg och förutsägbar berättelse med oerhört stereotypa karaktärer och livsöden. Ständiga upprepningar och flera partier med text som inte fyller något som helst syfte. En riktig besvikelse.

Bitvis bra, men enligt min mening var den alldeles för förutsägbar. Det tog inte många kapitel för mig att lista ut vem som var skurken, och varför. Trist.

Pernilla Engström

2010-07-05

Mycket överaskande. Sträck läste denna.

Maria Larsson

2010-05-30

Sövande trist helylledeckare i skärgårdsmiljö.

Arne Johansson

2010-05-22

Skaplig för att vara en debutbok, men den saknar något, finner inget bra flyt i läsningen, känns bitvis som en skoluppsats med alla sina klyschor.

Anna Dybeck

2010-05-10

En habil insats men, som en del andra också påpekat, lite väl mycket Sandhamn...

Ann Simonsson

2010-02-25

För mycket Stockholms skärgård- För lite deckare.

Kerstin Andersson

2009-10-10

Ny underbar författare. Miljön är trivsam på detta paradis Sandhamn. Historien är oväntad och BRA

Izabelle Renlund

2009-09-10

Bra debutförfattare! Som seglare dessutom roligt att ta del av Sandhamn. Väntar ivrigt på nästa bok i pocketutgåva...

Izabelle Renlund

2009-09-10

Bra debutbok! I.o.m. att jag seglar så kändes den mer trovärdig, när allt stämde i Sandhamn. Spännande och välskrivet! Väntar på nästa pocketutgåva....

Tove Skarstedt

2009-08-15

Gäsp!

Anna Ljungdahl

2009-08-15

Bättre språk än Läckberg och Rosman. Bra story, men en riktigt bra deckare ska ha lite mer stämning och spänning. En stark trea.

Karin Pantzar

2009-07-26

Tämligen traditionell svensk kriminalroman från 2000-talet. Som jag eg inte gillar...Hettade till i slutet vilket höjde poängen. Bättre behandling av svenska språket än vad Läckberg presterar.

Cecilia Johansson

2009-06-14

Bra intrig, men tråkigt skriven. Ointressanta personer.

Lotta Grafström

2009-06-13

Jätte bra! en bok som var svår att lägga från sig!!!

Karin Karlsson

2009-06-12

Detta är en bok som man fastnar i och har svårt och lägga ifrån sig. Precis som en deckare ska vara. Gillar verkligen när historierna om mord och så blandas med huvudpersonernas privatliv.