Granne med döden

Marwood, Alex

| 2014

»Ännu bättre än Onda flickor. Seriöst otäck!« STEPHEN KING »Tät, självsäker, psykologisk? Mer än lever upp till löftet från Marwoods magnifika debut.« THE GUARDIAN Det gamla huset på Beulah Grove i södra London ruvar på många hemligheter. Hyresgästerna i de förfallna lägenheterna har alla mycket att dölja, för omvärlden och för varandra. När Collette flyttar in lär hon snart känna Cher, en femtonårig tjej som i likhet med henne själv befinner sig på flykt. Båda har svårt att begripa sig på den tafatt vänlige Thomas i lägenheten högst upp, och Collette dras i stället till Hossein, som flytt från Iran och nu väntar på besked angående sin asylansökan. Enstöringen Gerard Bright i lägenheten bredvid håller å sin sida på att driva henne till vansinne med sin klassiska musik. Längst ner bor den sextionioåriga Vesta, som levt i huset hela sitt liv och håller ett vakande öga på de andra....

Jan Banan

2020-05-28

Annorlunda och underhållande men med ett lökigt slut.

ElinsBokhylla

2020-05-27

Bokens handling är inte en typisk handling, i alla fall inte för mig, utan jag brukar mest läsa mordgåtor så detta var rätt så uppfriskande läsning, trots äckligheterna.
Jag är glad att boken inte endast handlar om död, kidnappning, mord, försvinnanden och hemska olyckor utan att boken även handlar om vänskap, kärlek och att förlåta varandra. Det är så lätt att en kriminalroman blir så tung på grund av att den är fylld med hemskheter, däremot tyckte jag att Marwood lyckades hitta en balans mellan grymheterna och de lite finare stunderna.

Trots det så uppskattar jag ändå nytänkandet kring miljöbeskrivning och detaljbeskrivningarna som Alex Marwood lyckades få in i sin bok. Detaljer som kanske inte är så vanliga men som verkligen gjorde boken unik och lite extra äcklig och hemsk. Jag kan många gånger uppleva att författare håller tillbaka lite när det handlar om att beskriva döda kroppar, mordgåtor och hur saker och ting luktar samt ser ut och känns men det var inget som Marwood hade gjort i Granne med Döden, vilket jag uppskattade.

För mig personligen så var det lite annorlunda att läsa en bok som till största del utspelar sig på endast en plats. Jag trodde att jag skulle bli uttråkad utav det men det visade sig att den mystiska lägenhetshuset hade så många olika rum och miljöer att jag knappt märkte att det bara utspelade sig på en och samma plats.

Det var även lite annorlunda, på ett positivt sätt att läsa så ingående om mordet som skedde i huset och även alla andra hemskheter som framskrider under bokens gång. Det var många gånger som jag mådde riktigt illa av det jag läste och fick pausa för att tänka på någonting annat. Det var väldigt detaljerade miljöbeskrivningar och beskrivningarna på alla lukter, det var nästan som att man var med i händelsens mittpunkt. Som tur var så behövde man inte vara med utan det räckte med att man läste om händelserna. Det är mycket i boken som inte är så trovärdigt men ändå blir det äkta i och med det absurda och obehagliga som sker innanför de olika lägenheterna i huset.

Boken hade lite väl många karaktärer, vilket gjorde det lite rörigt för mig. Jag blandar lätt ihop de olika karaktärerna och har svårt att hänga med i handlingen fullt ut. För övrigt var karaktärerna välskrivna och kompletterade varandra på ett bra sätt, något som man lade märke till ju längre in i boken man kom och deras vänskap utvecklades.

Det tog ett tag att komma in i boken och en del av kapitlen var väldigt sega och tråkiga. Det kändes som att det fattades någonting, jag vet inte riktigt vad.. kanske var det bokens slut. Kanske är det att slutet är lite för glatt och lyckligt, jag hade nog hoppats på ett lite mörkare slut i och med hur mörk resten av boken var.
Kanske var det att författaren mer hade fokuserat på att få vissa delar av boken så äckliga och hemska som möjligt och hon helt glömde bort varför händelserna skedde. Det är någonting med boken som får mig att vilja ha mer, läsa mer och få mer förståelse för varför vissa saker skedde, saker som jag inte vill ta upp för de spoilar hela boken för er som inte läst den. Men kort och gott så kändes det som att någonting fattas och det var definitivt inte mängden av äckel och grova detaljer kring mord och den mänskliga kroppen.

Granne med Döden av Alex Marwood är en detaljerad och välskriven bok, en bok som överraskar och tar med läsaren på ett äckligt men ändå intressant resa. Bokens karaktärer är välskrivna och detaljerade, det är något som jag saknar i bokens slut men jag vet inte riktigt vad. Men för den som gillar blod, mord, skelett och riktigt obehagliga karaktärer så kan jag starkt rekommendera denna bok!

2019-09-17

Nästan en femma faktiskt. Spännande och med en rad intressanta karaktärer. Husets sammansättning och hur de boende gemensamt möter svåra utmaningar och sin utsatthet är riktigt medryckande. Bihistorien är också otroligt äcklig och det sparas inte på osmakliga detaljer. Trots allt detta och att det är mycket mörker i berättelsen lyfter den också fram gemenskap, mod och omtanke mot sina medmänniskor. Kommer definitivt att läsa mer av Marwood. Det finns ett djup här och boken känns väl bearbetad till skillnad från många andra kriminalromaner.

Marianne Skoglund

2017-09-26

Skräckel! Riktigt vidrig. Jag gillar.

Något så ovanligt som en splash-thriller i feelgood-anda. Här flödar kroppsvätskor i form av grönbrunt slem, blod och spyor, kroppsdelar i diverse skick, igenkorkade kloaker som beskrivs detaljerat och människors värsta beteenden som missbruk, våldtäkt och ... ja, ännu värre saker. Allt är mycket grafiskt beskrivet så den som är äckelmagad gillar inte den här boken. Detta om splashet.
Vad gäller thrillern finns det ett par spänningsmoment, främst vad gäller karaktären Colette som är på flykt mellan olika länder för att hon är vittne till ett bestialiskt brott och skurkarna vill tysta henne. Men det är inte spänningen som är bokens största förtjänst, jag har läst betydligt mer gastkramande böcker.
Nej, det som finns kvar i mig när jag har läst ut boken är känslan av feelgood. Det finns både kärlek och vänskap genom hela boken, relationer mellan föräldrar och barn, mellan grannar och amorös kärlek behandlas, om än inte på djupet. Språket är livfullt och humorfyllt genom hela boken. Dessutom är det ett lyckligt slut.
Draget med att låta en handfull huvudpersoner bo i samma hyreshus är en smart berättarform och jag gillar att karaktärerna tillåts vara helt vanliga, men trasiga, människor som ser ut som folk ser ut och kan vara omtänksamma och tänka främst på sitt eget bästa samtidigt.

Jenny Majgren

2016-07-05

Precis som med onda flickor tar det halva boken innan man kommer in i den.

Anna Jensen

2016-03-05

Mycket bra! Helt fristående, välskriven, spännande och intressant.

maria wålme

2016-01-17

Ok

Magdalena Hanell

2015-12-29

Spännande med karaktärer jag gillade. Lite för lyckligt slut.

Marc Moore

2015-11-01

Absurd historia med en dos svart humor och rätt kul. Den var inte våldsamt, det som kan äckla rörde ju främst behandlingen av kropparna av redan döda personer. Men varför kan det inte vara en vit eller asiat som är tjuv utan den enda svarta i berättelse, lite stereotypt. Bra mycket bättre än Onda flickor.

Lady Solsken

2015-10-06

Något så märkligt som en feel good-deckare.

Katarina Nord

2015-04-16

Inget för känsliga personer. Men bra, spännande och bra beskrivningar av karaktärerna. Precis som i författarens förra bok har jag svårt att komma in i den först. Uppläsaren Mats Eklund gör en fantastisk bra uppläsning och jag är glad att jag inte gav upp. Svårt att sluta lyssna och göra annat. Jag vill hela tiden höra hur det går.

Kim M. Kimselius

2015-03-08

En fängslande bok som är otäck utan att vara alltför detaljrik så att det känns outhärdligt.

Spänningen griper tag redan från början och stegras hela tiden fram till sista raden.

Boken utspelar sig i ett sjaskigt hyreshus i södra London. Alla som bor där har något att dölja, men en av grannarna döljer betydligt mer än någon av de andra.

En riktig nagelbitarbok som inte går att lägga ifrån sig. Vill du ha en riktigt spännande bok kan jag varmt rekommendera den här.

Kim M. Kimselius

2015-03-08

Kickie Boman

2015-01-28

Den bästa bok jag lyssnat på/läst hittills den här vintern. Inget för kräsmagade, mycket målande berättat om otäckheter! Men om du klarar sånt, läs den!! Mycket bra :)

2015-01-17

Betyg: 4,5 av 5.

Jag har tidigare läst en bok av Alex Marwood, ?Onda flickor? (The Wicked Girls), som jag tyckte var mycket bra. Här är en länk till min recension av den.

Nu har jag läst, eller rättare sagt lyssnat, på hennes andra bok, ?Granne med döden? (The Killer Next Door), och den var precis lika bra, om inte ännu lite bättre.

Men boken är verkligen inte något för känsliga, för den är både detaljerad och makaber.

Men till icke känsliga, rekommenderar jag absolut boken, som är både spännande, har härliga personligheter som karaktärer, och väl beskriven London-miljö.

Jag lyssnade på boken som ljudbok, via Storytel, på 1,25 gånger hastigheten, i uppläsning av Mats Eklund. Boken tog elva timmar att lyssna på, och jag tyckte att uppläsningen var bra.

2015-01-17

Betyg: 4,5 av 5.

Monica Brandts

2015-01-16

Riktigt bra i bästa Stephen King anda.

2014-11-15

I våras läste jag Marwoods Onda flickor och blev väldigt förtjust i hennes sätt att skriva. Därför blev jag glad när hennes nästa bok i stort sett redan var på väg. Nu är även den läst och jag tror jag kan ha hittat en ny favorit. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/11/granne-med-doden-av-alex-marwood.html

Jag läste Onda flickor och blev inte jätteimponerad, så när jag såg att hon kommit ut med en ny bok mejlade jag INTE förlaget och bad att få ett exemplar. Men boken kom i alla fall och tack för det Modernista, för jag gillade den skarpt.
Det är dock inget för äckelmagade eller känsliga personer.
Boken börjar med att beskriva var och en av hyresgästerna vilket jag tycker är toppen.Också hyresvärden är VÄLDIGT noga beskriven han har väl till det yttre inget fördelaktigt utseende minst sagt. Alla personer i huset har en dold agenda, vilket gör att de kanske inte riktigt reagerar som gemene man.
Och när vi väl fått lära känna de olika hyresgästerna börjar det hända saker.
Även om karaktärerna är udda så fastnar man för dem och vill läsa mer om dem. Nästan så man önskar en del 2.
Sammanfattning: En bisarr deckare med beskrivningar som får en att tro att det är en luktbok.

Denna bok var helt okej

Fanny Gunnarsson

2014-09-19

Är du äckelmagad så hantera denna bok varsamt! Ät inte samtidigt som du läser. Den är ovanligt brutal i sin äckelnivå. Vi snackar typ När-lammen-tystnar-äckel. Och se till att du har lästid. Du vill inte lägga den ifrån dig.