Hush Baby

Vråkören är ett villaområde vid kusten i Sibbo. En trygg ficka med en handfull hus och en dystert suckande skog. Ett perfekt ställe för äventyr, men också för fasansfulla hemligheter. Hit flyttar gryndaren Olof med sin hustru Henrika och de två bonusbarnen Lukas och Robin. Många år senare återvänder barnpsykologen Robin motvilligt. Vråkören med Vinqvists butik har inkorporerats med huvudstaden och blivit en tummelplats för de rika. De nya överklassvillorna är arkitektskapelser med enorma panoramafönster mot havet och höga murar mot insyn. Under den lyxiga ytan finns stark spänning. Alla är rädda, såväl barn som vuxna. Robin dras in i ett nät av intriger kring välgörenhetsorganisationen som hennes styvfar grundade innan han försvann utomlands. Är penninginsamlingen till barnhem i Östeuropa bara en fasad?Johanna Holmström har skrivit en Nordic Noir-thriller där fasader rämnar och lögnen byter...

2023-10-31

Helt okej, men inget mer.
Jag hade länge sett fram emot att läsa den här finlandssvenska thrillern som jag läst många fina recensioner om.
Men jag märkte redan från början att det ville sig inte riktigt. Jag hade otroligt svårt för att komma in i boken som är ganska så seg i början. Visserligen blir den bättre och den är välskriven, men jag hade förväntat mig mer spänning.
Slutbetyg, en medel 3:a!

Om man letar efter en "vanlig deckare" så är detta nog inte boken man ska välja, för den är helt klart lite annorlunda och lite mörk.. När man börja läsa boken så liksom smyger det på en obehagskänsla, nästan så att man inte vill läsa vidare. Det tar upp relation mellan Robin och hennes mamma som är minst sagt ansträngd, vilket man senare får förklaring till och lite till. Vråkörens villaområde beskrivs som ett ganska ogästvänligt ställe, har du semesterplaner är det inte hit du åker. Personerna som bor här verkar alla ha en mer eller mindre dold agenda. Allt detta är oerhört bra skrivet av Johanna och så kusligt att jag ibland vill dra täcket över huvudet, om det inte hade varit så himla svårt att läsa då.
Så vill du läsa en bra deckare, lite annorlunda och med kalla kårar varning. Läs Hush baby.

2015-05-14

Det här är den första boken som jag läser av den finländska, eller rättare sagt finlandssvenska författaren, Johanna Holmström, men definitivt inte den sista, för jag tyckte mycket om den här boken.

Det är inte så ofta som jag läser böcker från Finland, och det är alltid roligt med lite nya vyer i böckerna. Denna bok utspelar sig i en av dom finlandssvenska delarna av Finland, mellan Borgå och Helsingfors.

Boken är väl en blandning av en roman, en thriller, och ett familjedrama, tycker jag.

Välskriven är boken, karaktärerna är bra gestaltade, och handlingen grep tag i mig.

Så jag kan absolut rekommendera ?Hush baby?.