Horungen

Wihbi, Donya

| 2012

Som åttaåring kommer Donya till Sverige från Libanon - kidnappad av sin egen pappa och hans nya fru. Sedan Donyas mamma drev igenom skilsmässan från sin våldsamme make, har pappan bara haft sporadisk kontakt med dottern men nu rycker han upp henne från allt hon håller kärt. När Donya gråter och vill hem till sin mamma i Beirut, säger pappans nya fru: "Din mamma vill inte ha dig, hon är en lösaktig kvinna. Glöm att du har en mamma!" Livet med styvmamman blir snabbt ett helvete. Donya blir slagen av både henne och sin pappa och hålls mycket hårt. Hon får hela tiden höra att hon är en horunge och misshandlas alltmer brutalt i hemmet. När hon är femton rymmer hon och hamnar - efter dödshot från pappan - i ett familjehem på annan ort. Mannen i det par som tar hand om Donya hjälper henne att få kontakt med mamman i Libanon och sexton år gammal flyger Donya ensam till Beirut för att återse henne....

Ebba Rosisen

2017-09-22

Tycker om den här boken mycket då den faktiskt har hänt påriktigt. Tycker även så synd om Donya! Alla ska må braaa!

Leona Andersson

2017-06-28

Det finns en tråd på Flashback som framför saklig kritik kring sanningshalten i denna berättelse. Där finns tidigare partners och bekanta till Donya som uttalat sig om en helt annan bild av Donya samt någon som påstår sig vara hennes far. Själv är jag kritisk till självbiografier där man pekar ut människor som skyldiga för brott de aldrig straffats för (ex. boken "Gömda"). I Sverige är man oskyldig tills man är dömd för brott. Boken är ett rent förtal. Den här Donya verkar ha en form av personlighetsstörning och är en aning manipulativ vilket man ser i intervjuer hon medverkat i. Ingrid Carlqvist är även känd för sina fascistiska åsikter gällande muslimer och invandrare överlag vilket gör det hela uppenbart. Avråder er från att köpa boken utan kritiska glasögon.

Lisa K

2017-03-28

Gripande och hemsk historia!

Bokläsaren

2016-04-10

Det känns som om man är en fluga på väggen, den får med läsaren in i historien.

Monica Helmersson

2015-08-06

Stark 2

Nettan Holmér

2014-08-08

En mycket aktuell bok för alla och i synnerhet för människor som möter barn och ungdomar i sitt arbete.

Maria Sälg

2013-07-07

LÄS DEN!

Hanna *

2012-11-25

Finner inge orden efter att ha läst denna bok. Mycket stark och fängslande. Efter att ha läst så vill man rädda hela världen!

Detta är en mycket bra bok men ack så sorlig den är och hemsk.

Anne M

2012-07-23

Inte direkt min favorit genre.

2012-05-16

En intressant och gripande skildring. Tycker nästan alltid om att läsa biografier, och den här boken var inget undantag.