Historien om Leila K

Wallenberg, Petter

| 2013

Historien om Leila K är på en och samma gång ett inträngande och kärleksfullt porträtt av en av Sveriges mest färgstarka och omtalade artister och ett undersökande reportage från Stockholms undre värld. Boken utforskar och slår hål på myter kring huvudpersonen och undersöker vad som är sant bakom allt som påståtts och sagts om Leila K. Författaren Petter Wallenberg har växt upp med Leila K som idol och långt senare - när hon själv sedan länge hade lämnat musiklivet - sökt upp henne för ett musikaliskt samarbete. Den här berättelsen har sin upprinnelse i det mötet och tiden efter det. När Leila K slog igenom som rapartist med låten "Got to get" sommaren 1989, var det många som i henne såg...

Emma B

2015-08-02

En ärligare skildring av Leila K går nog inte att återskapa. Längst sidorna älskar jag henne, samtidigt som en stundtals hyser agg. Framför allt väcker KÄNSLOR, både med och för - även om en önskade att det gick att känna mer MED men närmare än så går nog inte. Jag kan ändock känna något motsträvigt med att hålla hennes liv i min hand, av oro för att inte göra Leila rättvisa, att uppgifter som ges ut om henne inte skulle vara på hennes villkor.

C J

2014-08-06

Fint porträtt av en sargad person. Inte helt ok att författaren använde info som ej var godkänd men detta gör inte boken sämre utan tvärt om.

Det är inte bara ett porträtt av en fd stjärna utan även av hemlösheten i Stockholm.