Hinsehäxan

Östlin, Lillemor

| 2006

Lillemor Östlin är inte vem som helst. Över 20 år av sitt liv har hon tillbringat i svenska fängelser. Tre gånger har hon rymt från kvinnoanstalten Hinseberg. Hinsehäxan är inte en bok om någon råbarkad kriminell person utan en gripande berättelse om en stark, självständig och begåvad kvinna som förlorar omsorgen om sina barn och som trots livets alla motgångar fortsätter att kämpa vidare. För första gången berättar Lillemor Östlin här om sitt förhållande till före detta justitieministern Lennart Geijer. Här ger hon sin version av Geijeraffären och bordellhärvan. "Lillemor Östlins bok strålar av begåvning" Maria Küchen, Expressen

Bokdjungeln

2018-08-16

Att höra om hur livet som kriminell kan te sig och vilka människor Lillemor träffat gör boken väldigt intressant. Jag gillar att man får följa hennes liv, från barndom till vuxenlivet. Att hon även nämner kärleken till sina barn gör att känner med Lillemor. Men det är alla galna historier som gör att man vill lyssna klart och få veta mer om allt hon varit med om.

Lika bra som filmen

Fiolsparv

2017-01-11

Den känns övertygande.

C J

2014-08-06

Oreflekterande biografi. Allt är alla andras fel.

Peter Kronlöw

2014-02-24

En intressant insyn i den kriminella världen. Men tyvärr får den personliga naiviteten mig att bli beklämd över hela berättelsen.

Maria Jönsson

2012-07-11

Har mycket svårt att känna något för denna bok. Tar mig bara genom den för att få något litet svar på varför. Får egentligen inte det.

Ruth Lezz

2011-04-25

Det är synnerligen intressant att få ta del av Lillemor Östlins erfarenheter. Man får en glimt av ett annat Sverige.

Camilla Forssén

2010-11-15

Lättsamt skriven bok av en kriminell. Ger en bra inblick i hennes liv och delvis hur svenskt rättsystem fungerar, eller inte fungerar. Dock inte så mycket inifrån fängelserna.

Maria Nordström

2010-10-09

Inte särskilt bra men intressant ändå.

Jag fick en känsla av att inte tycka huvudpersonen var särskilt sympatisk!

Therese Andersson

2009-09-03

Intressant att läsa historien bakom den så omtalade Lillemor Östlin. Stötte på henne några gånger när jag jobbade en sommar på Hinseberg, hon verkar vara otroligt skarp.