Himmel över London

Nesser, Håkan

| 2011

Spänning i flera lager Det börjar klockan 4.50 på Paddington Station i hjärtat av London. Eller också börjar det en septemberkväll 1968 på Trafalgar Square. Eller möjligen längre tillbaka ändå med en lögnaktig stins i staden K- och hans son. Det är en spionhistoria, eller kanske en kärlekshistoria, eller kanske någonting helt annat, och det mesta utspelar sig i London, den eviga staden. Om en döende mångmiljonär och hans tänkbara arvingar handlar det. Och om böcker: varför det inte går att vara utan dem. Om tiden som stjäl våra liv och hjärtats obotliga ensamhet handlar det också, och kanske är det rentav själva berättaren som är huvudperson. Men vem är berättaren? "...en riktig bladvändare." SvD

Kerstin Kolm

2022-02-02

En roman som skriver sin egen historia och lever sitt eget liv.
Lita aldrig på en författare, säger Nesser- det gäller nog denna bok. Men roligt hade jag. Var får du allt ifrån, Håkan Nesser?

Maria Linder

2019-01-01

Den tog tid att ta sig igenom pga alla karaktärer, scener och det kompakta språket. Men innehållsrik och spännande!

Anders H

2016-08-13

Hade fått högre betyg men historien är rörig och kräver att boken läses i långa stycken per gång. Slutet är också lite som en antiklimax.

Tobbe Fransson

2016-01-23

Tidvis underhållande men mest förvirrande. Även här är handlingen till viss del i Kymlinge och Maardam

Marita Ryen

2015-06-17

Betyg 4+. Helt underbart att lyssna på Håkan Nesser när han läser sina egna böcker. Tycker om språket så mycket. Historien är knepig men bra. Funderar på vad som egentligen hände?

Ulf Pettersson

2015-03-04

lite svårt få överblick av handlingen, kanske medvetet, i vilket fall spännande avslutning

Katarina Sjöö

2014-06-09

Nesser är alltid Nesser.

Gunnel Lindström

2014-02-24

Stundtals fängslande, stundtals rörig och tråkig.

Ingeborg Amnéus

2014-01-08

Inte helt lyckat experiment, kanske pga att de båda historierna inte är särskilt intressanta.

Ingela Nyström

2013-11-10

Härligt språk. Rafflande scenario.

D

Diesolina .

2013-08-28

Den som inte gett denna bok fyra eller fem stjärnor har inte fattat poängen och måste läsa/lyssna om!
Den är helt briljant. Som sagt.
Den som säger att den är rörig - visst, men det är ju genialiteten. Fattar man inte första gången gör man det den tredje - och denna historia har författaren lyckats hålla i minnet under skrivandet.
Fantastiskt språk, underbart vävd historia.
Som ljudbok håller den många, många gånger om.

2013-04-20

Egentligen kan jag sammanfatta hela boken med ett enda ord: Briljant! En bok som i första meningen refererar till deckardrottningen nummer ett kan jag ju inte annat än gilla. Även om det nu inte är en deckare. Eller kärleksroman. Eller spionthriller. Eller så är den helt enkelt allt på en gång. Och så har den en huvudperson vars namn betyder ohyra, parasit... Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/04/himmel-over-london-av-hakan-nesser.html

Anna Nilsson

2013-03-31

Pretentiöst, mångordigt, egotrippat. Meningslöst. Halva sidantalet hade varit lagom. Det enda som för fram berättelsen är hoppet om ett bra slut, som också sviker, är platt och kommer på sid 512 av 524. Trots att jag skummade många sidor, tog denna andefattiga berättelse några timmar av mitt liv, timmar som jag hellre hade lagt på en god bok. Men nu är det definitivt slut på Nesser-alster för min del./

Lena L

2013-03-13

Svag fyra. Välskriven men en aning rörig handling.

Katarina Nord

2013-02-28

Stark trea eller svag fyra? Språket är fantastiskt men kände mig snopen på slutet!

2013-01-12

MYCKET skum bok. Lovande på sina ställen men mest bara... Skum!

Johanna Stenberg

2013-01-05

En magnifik roman. Storslagen, välskriven. Oavbrutet spännande - nästan för spännande mot slutet.

Författaren leker med läsaren

D

Daniel Petersson

2012-10-13

Jättebra.

Karin Löfstrand

2012-09-13

120905: Gillar verkligen Nesser! När han inte skriver om någon "kommisarie" är han som bäst. Himmel över London är därivd inget undantag där en osannolik historia spelas upp där man på slutet lämnas undrande - hur var det egentligen?

Marianne Eduards

2012-07-13

Fängslande, dubbelbottnad (minst). Tappar fart ett tag, men kommer igen. Annorlunda verkligen.

Andreas Wallgren

2012-07-13

Håkan Nesser's Londondeckare får en inbiten Londonälskare att känna igen sig i miljöerna. Det starka persongalleriet och den spännande historien som utvecklar sig bidrar till Nesser's popularitet som deckarförfattare.

Eva Grufman

2012-07-12

En mycket rörig historia med alltför många personer att hålla reda på. Dock är den skickligt skriven men inte någon av Nessers bästa böcker.

Carolina E

2012-06-08

Leonard Vermin har återvänt till London
för att fira sin sjuttionde födelsedag
som också kommer att bli hans sista.
Han är mycket sjuk och har inte lång tid kvar.

Till firandet har han bjudit in
sin närmaste familj,
som är en ganska främmande skara.
De är dessutom mest ute efter hans pengar.

Det är en del av historien.

En annan del av historien
utspelar sig i sextiotalets London,
där samma man av en slump eller
på grund av att någon ville det,
träffar Carla som är någon form av spion.
Hon ska komma att bli hans livs kärlek.

En tredje del av historien
står Lars Gustav Selén för
någonstans i Sverige i en stad som börjar på K-.
Han har varit taxiförare i större delen av sitt liv
men vill nu ägna sina sista dagar
åt att skriva klart sin roman.

Tre historier med till synes olika öden
men som på ett eller annat sätt spelar en viktig roll hos varandra.

Jag vet inte vad jag tycker om boken
eller om historien, annorlunda antar jag.
Språket nästintill älskar jag
och jag vet inte varför men varje gång
jag återkommer till boken så känns den så vänlig,
som något att räkna med.
Svårt att förklara.

Och karaktärerna känns också trovärdiga
och varje sådan har ett eget språk,
en egen stil och det är skickligt gjort.

Det är inte en bok för den ovana läsaren,
det är många trådar att hålla isär
och på slutet kan den te sig förvillande.
Men jag tycker att man kan ge den en chans.

Nils Thor

2012-05-23

Vad är det här för historia? En spionhistoria, en kärlekshistoria eller en metaroman? Eller bara ett sammelsurium av allt?
Resultatet blir i alla fall en rörig, obegriplig, tråkig och alldeles för lång roman.

Lena Sletteberg

2012-05-11

Hade räckt med en 3:edel.
Alldeles för mycket att hålla reda< på i flera historier.

Patrik Andersson

2012-05-01

En underbar berättelse av Nesser! Älskade känslan i boken. En lite annorlunda, snirklig historia i olika plan, där allt vävs ihop på en skickligt sätt. Gillar de flesta av Nessers böcker, men denna är kanske enligt mig hans bästa, i stark konkurrens med "Maskarna på..."

Conny J

2012-04-27

Slog igen boken, tänkte bara Jaha, vad hände med det som Nesser så skickligt byggde upp i första halvan av boken, det rasade sakta men säkert ihop och slutet på boken var ganska ljummet förutsägbart.
Nej, en av dem sämsta böcker jag läst av Håkan Nesser och då har jag läst alla..

Tanja Dianova

2012-02-21

Pia Stendahl

2012-02-02

Det är ett vackert språk och Himmel över London är välformulerad. Med andra ord så levererar Nesser den språkliga delen, vilket han brukar göra.

Denna gång har Nesser gjort berättelsen lite mer avancerad med texter och metatexter. Jag har inte läst allt för många böcker i kategorin med metatexter med det blir rätt raffinerat. Texternas nivåskillnader skulle kunna göra att det blir lite svårt att hänga med men jag tycker ändå att det fungerar rätt bra.

Nesser imponerar med porträtteringen av karaktärerna. Dom är slående och mycket övertygande. Karaktärerna känns verkliga och levande.

Nesser släpper fram historien stötvis vilket är ett kul sätt att presentera en historia på. Tyvärr blir det ibland lite för långt mellan stegen frammåt i historien vilket gör att boken tappar tempo. Men den är ändå spännande.

Himmel över London är nog ingen lämplig bok om man är en ovan ljudbokslyssnare. Jag tror det blir snurrigt med både tidshoppen och blandningen mellan texter och metatexter.

Trots att boken är lite för tjock och väl tillkrånglad kan jag inte låta bli att bli imponerad.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Stig Tonegran

2011-12-29

Nesser är en av mina abslouta favoriter. Även denna gång formulerar han sig fantastiskt bra. Men vad är det för historia? Tankarna går till manusförfattaren Charlie Kaufman som ju skriver högst egensinniga berättelser som man kan grubbla länge på efteråt. Men i motsats till Kaufmans berättelser blir den här boken bara obegriplig och besynnerlig. Vad är egentligen syftet med boken? Jag fattar ärligt talat ingenting. Det är bara konstigt och spretar åt alla håll. En kortare och mera koncentrerad berättelse med lite färre personer och stickspår hade kunnat bli bra. I synnerhet som slutet i denna roman känns lite avslaget och verkligen inte knyter ihop alla lösa trådar.
Trean i betyg är ärligt talat delvis baserad på gamla fina meriter.
Nej, bättre kan du, Nesser!

Ursula Stålhandske

2011-12-14

Håller med föregående "Anitor".

Anita Lundgren

2011-12-10

Inte så märkvärdig, men Håkan Nesser är ändå rätt pålitlig

A H

2011-11-13

Mysko - men man kan inte flyta läsa..

Louise A

2011-09-21

Efter 200 sidor, och flera funderingar på att sluta läsa...så öppnade sig plötsligt texten på vid gavel. Underhållning helt klart!

Fiona *

2011-09-15

Jag tyckte om den här boken ända fram till de sista kapitlen. Det kändes som att där tröt berättarglädjen och ett slut forcerades fram. Inte bra.

Ola Janåker

2011-09-14

Den får godkänt men det är precis. Storyn och karaktärerna engagerar inte riktigt och funderingarna om tid och rum och skrivande känns snåriga och otydliga. Gillar Nessers sätt att tränga in på djupet av sina karaktärer men i den här når det inte riktigt igenom. Överbruk av ord som t ex "ostentativ" och andra akademiska snickesnacke-ord stör också. Trots detta alltså ändå godkänd läsning...:-)

Marianne Strandberg

2011-09-07

Rätt snurrig, men han skriver bra bitvis så det blir en knapp trea ändå.

2011-08-22

Med sina förförelsekonster lockar mig Nesser långt in i romanen. Där börjar Lars Gustav Selén sin roman. Det blir en uppvisning av "kejsarens nya kläder". Varning för denna röriga röra.

Kenneth Olausson

2011-08-22

"Vad betyder detta e-g-e-n-t-l-i-g-e-n?", frågar sig en av bokens karaktärer vid ett tillfälle. Och jag mig efter att ha läst färdigt boken. Men tillfreds med att inget svar ges och nöjd med att ha fått ett par timmars kvalificerad underhållning,