Hetta

McEwan, Ian

| 2010

Nobelpristagaren i fysik Michael Beard har sin yrkesmässiga storhetstid bakom sig. Han lever dock gott på sitt namn och åker på konferenser världen över och sprider glans med sin närvaro. Han är också en beryktad kvinnokarl, inne på sitt femte äktenskap, men även det är på upphällningen. När såväl Beards yrkesliv som privatliv krisar lägger han all sin kraft på att ge sin karriär en ny skjuts. Den här gången ska han rädda världen från de hotande klimatförändringarna. Från den arktiska kylan vid polcirkeln till de heta öknarna i New Mexico utspelar sig denna mörka och farsartade satir över en mans girighet och självbedrägeri. Ian McEwan är född 1948 i England. Han är författare till bland annat Amsterdam, Lördag, Försoning och På Chesil Beach. Hetta är hans tolfte roman. Han anses vara en av Englands största författare idag.

Henrik Johansson

2020-04-11

En aning annorlunda än övriga. Inte vad jag väntade mig. Som vanligt oerhört välskriven, om män som lever efter nån slags one hit wonder. Uttråkad och bara för man kan

Fantastiskt rolig beskrivning av den självrättfärdigande, Michael Beard. Briljanta personporträtt, målande detaljer och träffande beskrivningar, som alltid hos McEwan.

2016-11-07

Jag har hört mycket gott om Ian McEwan, speciellt det senaste året eller så. Just därför var jag väldigt positivt inställd till <i>Hetta</i> när jag började läsa. Den inställningen byttes tyvärr ut ganska så snabbt. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/11/hetta-av-ian-mcewan.html

Ursula Stålhandske

2015-03-25

Jag höll på att ge upp för den var seg, men blev lite bättre efter hand.

Anna Hedenstedt

2014-03-18

Läste halva. För jädra tråkig. Inte ALLS som McEwans andra böcker, som ju har ett driv och en underliggande "bidande" tråd.

Catta Cat On Hat

2012-10-29

Rolig, oväntat rolig men tappade lite intresset...

2012-08-07

Nix, trist och gubbig bok. Såväl i bokform (där jag lade undan den efter ett tag) som i den (mycket bra!) uppläsningen av Rabaeus på P1.

Josefine Ejebjörk

2012-07-23

Ganska rolig på sina ställen, men inte jättebra man kan inte hjälpa att jämföra Hetta med hans övriga böcker och då håller den inte riktigt måttet. Översättningen var konstig på vissa ställen också, där man använt ett försvenskat engelskt ord istället för det svenska som skulle varit mest naturligt.

Ciccis bokblogg

2012-05-10

Reine Brynolfsson är en bra uppläsare men jag tror ändå att om jag läst boken så hade den fått högre poäng eftersom det känns som jag ibland "missar" en del när jag lyssnar på vissa böcker istället för att läsa dem. Det här är en sådan bok!

Magnus Bergström

2012-02-17

Det känns som att mycket av McEwans språkliga skicklighet har försvunnit i den svenska översättningen. Jag gillar själva storyn, men jag kan inte sluta känna att mycket av satiren och underfundigheten uteblir utan originalformuleringarna.

Johan Gröndahl

2012-01-08

Rikt språk. Underbart humoristiska skildringar av många, ofta otrevliga, karaktärer. En bok att fångas av.

Kaleida Läslus

2011-12-06

Den var svår att ta till sig. Sista tredjedelen var en kamp att ta sig igenom.

Lena Ullén

2011-04-12

På gränsen till att jag orkade läsa klart den.

Karaktären Beard var inte lätt att ta till sig, en riktig mullig mansgris som spelade med kvinnors känslor. Det står att det ska vara en rolig bok, njaa några episoder fanns det men för det mesta tyckte jag den var rätt tråkig. Däremot gillar jag Reine Brynolfsson som uppläsare

Ola Janåker

2011-03-17

Första tredjedelen håller helt klart måttet men därefter tappar berättelsen betänkligt i både tempo och intensitet .

Janita sundblad

2011-01-22

Ganska rolig satir bitvis , mycket fakta , ganska snaskiga kvinnohistorier , blir lite trött på denna ofräscha man mot slutet

D

Daniel G

2011-01-09

Detta var en riktig besvikelse. Platt och livlöst. Levde inte upp till mina förhoppningar alls.

Pia Stendahl

2010-11-26

Jag har inte läst så många av McEwans böcker. Hetta kan nog vara min tredje i raden.

Karaktärern Beard är inte lätt att tycka om. Är jag snäll kan jag kalla honom för mansgris och självgod men egentligen är han betydligt mycket värre än så. Dessutom kan jag inte låta bli att tycka att han er en extremt tragisk varelse. Skildringen av honom är klockren och jag tycker att det är lite roligt att läsa om karaktärer som man inte tycker om trots att boken är bra.

Hetta är nog den roligaste boken jag lästa av McEwans. Jag har skrattat högt många gånger. Det finns en scen i boken som utspelar sig på ett tåg där Beard är osams med en medpassagerare om en chipspåse (vill inte avslöja mer). Då kunde jag inte hålla mig och började skratta högt trots att jag var ute och gick en promenad för mig själv. Jag måste ha sett rätt dum ut .

Vill du läsa något lättläst och underhållande så kan jag rekomendera boken

www.bokbrus.se finns skriver jag mina ljudboksrecensioner.

/Pia

Jimmy Bodén

2010-11-18

Lade ifrån mig boken efter drygt 100 sidor då jag tyckte att storyn blev alltmer platt och ointressant

Tobias Wahlberg

2010-11-16

Fruktansvärt dålig.

Camilla Blumenthal

2010-11-14

I början var den riktigt medryckande sen dalade den mer och mer och slutet var uselt.

Sigge Eklund

2010-09-16

Bra recension som sammanfattar mina egna åsikter: http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/03/30/AR2010033003376.html

Sigge Eklund

2010-09-16

Föredrar den eftertänksamme McEwan framför den "roliga". Hans tveklöst sämsta bok.

Tarja Ahlgrén

2010-06-19

Det roligaste McEwan har skrivit! Det är inte lätt att få läsaren att tycka om en osympatisk loser men här lyckas man. Avsnittet från Polarresan är obetalbar!