Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd

Joyce, Rachel

| 2012

En morgon får Harold Fry ett brev ifrån en tidigare kollega, Queenie Hennessy, som berättar att hon är döende i cancer. Harold vill skriva något till Queenie, men vad ska han skriva? Hon har gjort något oerhört fint för honom en gång, men han kan inte minnas riktigt vad. Han skriver några korta rader och säger till sin hustru Maureen att han går med ett brev till närmsta postlåda. Men när Harold kommer till postlådan kan han inte lägga på brevet. Han går vidare till nästa postlåda och nästa efter den. Harold stöter ihop med en ung flicka som berättar om sin faster som drabbats av cancer. Inspirerad av samtalet får Harold idén att han skall promenera hela vägen upp till sjukhuset där Queenie ligger för döden. Promenaden från södra delarna av England till Skottland blir till en resa genom Harolds liv och de många minnena. Här finns glimtar från ett äktenskap som allt mer kommit att bli till...

Sandra Katby

2018-01-23

Underbar bok som berör oerhört mycket. En liten twist i slutet gör den ännu bättre. Favorit

2015-12-30

Sommaren 2013 vann jag den här boken i en tävling hos Norstedts. Då hade jag inte hört talas om boken, men det jag fick höra om den lockade mig inte speciellt mycket. Hur kul kan det vara att läsa om en gubbe som vandrar genom hela England? Tänk vad fel man kan ha. Igen. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/12/harold-fry-och-hans-osannolika.html

Jenny Dahl

2015-06-26

Den bara stod där i hyllan ibokaffären. Tittade starkt på mig och sa... "Köp mig". Jag gjorde som jag blev tillsagd och det ångrat jag inte. En bok som gav en mycket eftertanke och varma känslor

Eva Pettersson

2015-06-03

Efter att ha läst författarens andra bok "Två sekunder i Byron Hemmings liv", så hade jag höga förväntningar på denna bok. Men ack, så besviken jag blev. En banal och flosklig historia om att fånga guldkornen i livet. Som en blandning mellan "Alkemisten" och "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann". Ingenting för mig, även om jag gillar författarens sätt att skriva, och det fanns någon oväntad vändning på slutet.

Maria Jönsson

2015-06-01

Härlig! Livsbejakande!

Laban Johansson

2014-12-12

Bitvis rolig. Men tröttnade efter ett tag.

2014-10-11

Fantastiskt fin berättelse som fick mig att känna det som om jag själv parallellt gjorde en inre pilgrimsfärd. Jag tycker om att boken behandlar både det lätta och svåra, det vackra och det fula. En nyanserad skildring med ett bra slut.

Thomas Karlsen

2014-09-15

Fint om Harold där vi får följa honom på hans vandring genom England samtidigt som fler pusselbitar läggs på plats så att vi till sist får klart för oss vad han varit med om på sin livsvandring.

Jennifer Tydén

2014-08-03

Läs den här boken om du vill läsa en annorlunda men fin historia. Även "Två sekunder i Byron Hemmings liv" rekommenderas.

Lotta Andrén

2014-04-09

En feel good bok. Handlar om Harolds vandring till en gammal arbetskamrat.Både han och hans fru genomgår en period där mycket händer på varsitt håll.

Mollie Möller

2014-03-06

Historien är rätt trevlig och tar sig i slutet. Tyvärr är mittenpartiet rätt segt.
Inte den bästa boken jag har läst, men den duger absolut att läsa ett avsnitt ur innan man somnar.

Sandra Björn

2014-02-11

lättsamt men svårt. inte som jag tänkt mig, på ett positivt sätt.

Henrik Johansson

2014-01-21

Lite för blödig för att riktigt gripa tag i mig.

Mona Hedestig

2013-12-14

Charmig bok som väcker tankar och drömmar om att bara gå ut- lämna ansvaret. Den visar också hur man kan hitta varandra efter ett långt svårt liv. Den talar också om att förlora sig själv och dras in i saker då det blir enklast att bara följa med. Det är vägen och inte målet som gör resan värd sitt pris i denna bok.

Påminde om En man som heter Ove. Samma personligheter, samma sorgliga kärlek. lättläst, underhållande och spännande.

Sara Eriksson

2013-10-17

Det var en fin bok, som var lätt att komma in i, även om det var lite förvirrat innan allt föll på plats i slutet :)

Gunnel Lindström

2013-08-30

En osannolik berättelse som verkligen berörde mig. Längtade efter att få läsa vidare.

Elin Rickmarker

2013-08-29

Långtråkig. Läste inte ens ut den.

Stefan J

2013-08-25

Överraskande och något att fundera på...

Karin Löfstrand

2013-08-16

130806: Börjar som någon slags skoj-bok men den blir allvarligare allt eftersom.

Stefan Grip

2013-08-13

Läste endast 1/5. Borde gett den mer tid men jag har svårt med komiska romaner, utan satir.

Stefan Grip

2013-08-13

Läste endast 1/5. Kanske borde gett den mer tid, men jag har svårt med komiska romaner, utan satir.

Ewa Hammarstedt

2013-05-18

Helt underbar bok, läs den!

Ola Janåker

2013-04-26

Börjar lite trevande men tar sig betydligt efter ett tag...

Monika Häägg

2013-02-21

Mycket bra och otroligt intressant bok. En bok som ger många tankar om livet och varför vi lever. Rekommenderas!

Marianne L

2013-01-07

En person går hemmifrån för att posta ett brev till en person han inte träffat på mycket länge. Han börjad med detta en lång svåra resa men har målet att gå från sydvästra England till nordöstra. Som läsare följer vi de tunga stegen, skavsåren, personerna på vägen, relationer och framför allt börjar vi förstå varför...

Allt kan beskrivas som osannolikt och ingen kan lämna denna bok helt oberörd. Själv kände jag som slutet gav mig en kraftig örfil. Skavsåren gjorde ont, men slutet innehöll enormt mycket mer smärta och vi får en stor insikt.

Christer Fasth

2012-11-24

En osannolikt bra bok. Jag lärde mig mycket om skavsår och möten mellan människor. Det kändes som ett privilegium att få följa med Harold. Vi är lika gamla/unga - han och jag. Jag tror att vi blev vänner.

2012-09-18

Harold Fry är en högst obetydlig man i pensionsåldern. Att följa honom är ingen bladvändare, men genom denna sakta lunk förstår vi mer om livet. Livsfilosofi för mognare åldrar.