Hanteringen av odöda

Stockholm, 13 augusti 2002. Efter en långvarig värmebölja svävar ett elektriskt fält över staden. Lampor kan inte släckas, maskiner kan inte stängas av. Utbrottet når sin kulmen i en kollektiv huvudvärk och kaos hotar. Plötsligt är det över. Men något har hänt. John Ajvide Lindqvist, författare till succéromanen Låt den rätte komma in, har skrivit en roman om hur vi handskas med det omöjliga: De döda återvänder, och vad vill de? Bara det som alla vill: komma hem. Hanteringen av odöda är en berättelse om vår största skräck och om en kärlek som trotsar döden. ?Jag var väldigt imponerad av Hantering av odöda. Ajvide ser sig förmodligen som en skräckförfattare, inte som en särskilt höglitterär författare. Jag menar att den boken är ett mästerverk i sitt slag. Det är en av få böcker som får läsaren att känna vad döden är, och vad det innebär att en nära människa dör. Det är en fantastisk bok!?...

Jill Carlson

2021-10-18

Kusligt, trovärdigt, sympatisk huvudperson vars avlidna barnbarn kommer tillbaka som zombie

Gunilla Norström

2020-12-01

Boken var inte riktigt min stil av bok, dock rolig att det var en svensk bok.

Matilda Persson

2020-08-18

Jag förstår att Hanteringen av odöda inte är en bok för alla, men för mig som älskar skräck så var den helt okej, dock aldrig läskig. Till en början kunde jag inte sluta läsa och boken fick mig verkligen att fundera på hur jag skulle reagerat i en liknande situation. Den tappade dock mot slutet som bara kändes meh. Ajvide Lindqvist lyckas dock skriva på ett sätt som gör historien trovärdig, som att det faktiskt skulle kunna hända på riktigt. Kan tänka mig att boken hade varit intressant att diskutera i en bokcirkel.

Hanteringen av odöda är den första boken jag läser av John Ajvide Lindqvist men det absolut inte den sista.

Maria Jacobsson

2019-07-12

Inte alls min typ av bok, gillar inte övernaturliga väsen, men ändå fastnar jag för Ajvides sätt att beskriva karatärer och driva berättelsen framåt. Synd på det där med zombierna bara...

Jonas Qarlsson

2018-09-11

Intressant story som inte blir överdriven. Hade dock kunnat fortsätta ett hundratal sidor till då slutet lämnat en del frågetecken.

Danje Förlag

2017-01-10

Nja, halva boken var bra, parallellt med den halva som inte var bra.

Sara Frimodig

2016-03-28

Jag förstod inte riktigt meningen med den här boken. Tyckte inte att den var speciellt spännande och handlingen kändes spretig och långsam.

Magdalena Hanell

2015-12-29

Kul ide. Gillar hur han alltid sätter in sina skräckberättelser i vardagen. Extra trovärdigt, extra otäckt.

Malin Sundman

2015-03-31

Svår att betygsätta. Vissa delar var bra och spännande, andra delar lite tråkiga så det får bli ett medelbetyg. Bladvändare.

2014-12-13

Detta är tredje boken jag läser av John Ajvide Lindqvist. Först läste jag om vampyrer, som jag egentligen inte alls gillar, och blev helt såld. Därför tänkte jag nu att det var dags för Ajvides version av zombies. Zombies, som jag noga räknat gillar ännu mindre än vampyrer. Varför jag läser om något jag inte gillar? Ja, det kan man fråga sig. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/12/hanteringen-av-ododa-av-john-ajvide.html

Cindy Tigerlind

2014-11-01

Inte sådär skrämmande som resten av hans böcker men ändå en bok som sticker ut. En annorlunda vinkling när de döda vaknar.

Anna H

2013-10-04

Jag minns att jag såg denna bok i en pocketshop på Uppsalas tågstation. Jag SKULLE bara ha den, men var tvungen att springa till tåget. Glömde givetvis bort bokens titel och författare tills för några år sedan. Lyckan när jag ÄNTLIGEN fick läsa den. Bra bok och mycket annorlunda innehåll. Min favorit av Ajvide.

Anna Jensen

2013-08-27

Väldigt bra, känner mig lite nykär i herr Ajvide. Kunde dock ha varit lite mer läskig....

Helena S

2013-07-25

Intressant, men kanske inte så skrämmande som vissa av hans andra böcker.

Kristina Kex

2013-03-11

Alltså.... Ja. Ajvide Lindqvist. Han lurar mig in tillräckligt långt i boken för att jag inte ska kunna sluta läsa den, innan han smäller till med skräcken. Jag låg en hel natt med ansiktet förvridet av spänning och äckel och läste ut boken. Ruggigt bra, och ruggigt obehaglig. Det har nu gått ett och ett halv år sedan jag läste den, och den tiden har behövts för att avdramatisera läsupplevelsen såpass att jag klarar av att se framsidan igen.

Kul upplägg, men inte en av Ajvide Lindqvists bästa.

Malin Bredenberg

2012-08-04

Ganska tråkig. Inte alls så bra som jag hade förväntat mig.

Amanda Kinnander

2012-07-01

Ajvide Lindquist är bra, och storyn är otroligt trovärdig. En liten nagelbitare!

Nanna Naumann

2012-04-27

Spännande och äcklig, hela vägen till slutet som dock var lite... jaha. För plötsligt och för simpelt. Slutet tog ner betyget, annars hade jag nog gett en 4:a för det spännande berättandet.

Jeanette K

2012-01-31

Jag läste den här sent på natten när jag låg på sjukhuset och skulle opereras dagen efter. Inget bra tillfälle, boken var riktigt läskig och miljöerna så realistiska och kliniska att jag var helt säker på att jag var omgiven av odöda...
Jag gillar John Ajvide Lindqvists sätt att berätta, man har svårt att släppa hans böcker även om man stundtals mår lite illa...

Johan Gröndahl

2012-01-11

Helt ok! Men läs hellre Människohamn eller Låt den rätte komma in

Maria Gustavsson

2011-09-14

Det tog mig lååång tid att orka läsa ut den här. Det segade till rejält efter 200 sidor. Och jag förstod inte riktigt slutet. Det kändes som om det var menat att vara en slags förklaring till varför allt detta hänt, men det kändes så orealistiskt och bortförklarat som det kan bli. Ändå får den här boken en trea. Den hade sina spännande stunder - vilket räddade den från att få en etta - men segheten och det andliga temat som kommer efter ett tag och som nästan tar över helt sänkte betyget avsevärt.

Maria Klamas

2011-09-13

Uppstånden igen! Döda lever igen, eller ja lever gör de ju inte men de rör ju på sig iaf... och dessa omlevare som då möter upp sina närstående med all deras sorg o längtan efter att åter ha sina kära hos sig... Det är väl bokens upplägg... och ja jag läser fort vidare så nån form av driv har den ju... men sådär görbra är den ändå inte... Jag får liksom inte grepp om tanken bakom... det ger mig ingen känsla för hur människorna i boken känner, vad som driver dem, själa storyn bakom är för mig dold... det blir liksom aldrig starkt utan mer skruvat... och kanske var det för att jag heller inte helt förstod grejen med larverna...

Nja, nu har jag läst om denna bok igen och jag skulle inte rekommendera denna i alla fall.
Jag låter betyget bestå från förra gången men skulle jag ha satt betyget i dag så skulle det ha blivit en 2a. =(

Sofie Petersson

2011-06-19

En äkta bladvändare! Spännande från första sidan, men visste kan hålla med de som tycker att de religiösa inslagen förtar lite av känslan. Är imponerad av John Ajvide Lindqvist och hoppas att han inte lämnar skräckgenren.

Anette K

2011-05-11

Svårt att fastna både för handlingen och karaktärerna. :/

Magnus Bergström

2011-03-30

Börjar riktigt bra, med en bra balans mellan övernaturlig skräck och realism (genom fiktiva nyhetssändningar, artiklar med mera), men i den andra halvan av boken dyker det upp mer andliga element i storyn, vilket stör det universum den tidigare byggt upp.

Mel Stor

2011-03-02

Av någon anledning som jag inte riktigt kan sätta fingret på så blev jag lite besviken på den här boken. Det känns som att han hade kunnat göra den bättre. Dock så var det tillräckligt bra för att jag skulle börja skriksjunga Mors lilla Olle på väg till bussen om morgnarna. (När du har läst boken så förstår du..)

Jag tycker om boken. Den är spännande och den berör men...någonting fattas. Jag kan inte säga vad dock. Tycker att Ajvide lyckas på många plan och jag kommer läsa fler av hans böcker...

2011-01-16

Minns inte jättebra, men jag minns att jag gillade den.

Amelie Adrielsson

2010-12-16

Och var var poängen med den här boken då? Man fick ju aldrig veta vad som hände eller hur det slutade... det bara var slut plötsligt...

johanna mörk

2010-10-06

OJ OJ OJ! Detta är den första bok som jag verkligen har fastnat för och sedan dess har jag läst alla Johns böcker. efter Människohamn så är denna absolut bäst!
Jag lånade ut den till min sambo också och han slukade boken på 2 dagar! Riktigt bra overkligt verklig bok - i love it!

Mattias Renström

2010-10-05

En bok som låter lovande men som inte alls levererar. Aldrig otäckt, aldrig intressant. Många karaktärer presenteras, men få av dessa vinner mitt intresse eller mina sympatier. Efter två Ajvide-böcker undrar jag hur det egentligen kommer sig att han får så mycket lovord som en svensk skräckkung? Då har jag dock inte läst Låt den rätte komma in ännu...

Liza Bolin

2010-06-19

Stundvis riktigt otäck.

Jan Kjellin

2010-06-10

Hade nog gillat den bättre om den "kompletterats" med den avslutande novellen i Pappersväggar. Eller inte.

Caroline J

2010-06-10

jag tvingade mig igenom boken och hade förhoppningar om en sväng om i slutet. runt sidorna 200 kom det igång lite. är egentligen en svag svag tvåa genom hela boken, men slutet gjorde en lite ökning till en svag trea.

Emma Johansson

2010-05-31

Annorlunda bok som börjar riktigt bra men spårar sedan ur något. Klart läsvärd!

Patricia B

2010-05-24

Nej, det håller inte. Låt den rätte komma in är riktigt bra, men det här är bara segt och...tråkigt.

Bengt Månsson

2010-04-04

Intresseväckande inledning men plötsligt slut. Vad hände egentligen och varför?

Jonas Rudberg

2010-02-28

Mycket läsvärd. Vacker, oroande och gripande. Om än lite rörigare än debuten "Låt den rätte..." Den som ännu inte bekantat sig med Ajvides världar rekommenderar jag att börja med den senare. Eller den helt magiskt fantastiska "Människohamn". Och missa för allt i världen inte heller "Pappersväggar" (noveller).

Hanna Andersson

2010-02-28

En bok om zoombies, alltså döda som vaknar till lv igen... Otippat att jag skulle tycka att en sådan bok känns fullkomligt realistisk. Fantastiskt bra, kan inte sluta tänka på den.

ÄLSKAR hans böcker! Nu har de tre jag läst alla fått fem stjärnor var. Spännande, bra, vacker, sorglig - allt på samma gång. Kärlek.

Henrik R.

2010-02-07

Precis som i Människohamn är en central del av berättelsen i denna bok förlusten av ett barn. Det skär djupt in i mitt blödiga föräldrahjärta! Jag tycker det här är en otroligt fin berättelse. Sedan finns det en massa Zombies som extre krydda ;).

Anette B

2010-02-05

Trodde verkligen på den här men blev gruvligt besviken. Visst kände jag sympati för de levande i boken men jag hade väntat mig kalla kårar

Johanna Galenpanna

2010-01-02

Spännande, sorgligt. Bra skrivet. En intressant tanke, även om den är högst osannolik.

Sofia Berg

2009-12-30

Lotta Blomkvist

2009-11-20

Trevligt med skräcklitteratur och speciellt svensk, men den här var inget för mig. Tjat och tjat och lite verkstad...

Thomas R

2009-11-17

Favoritscenen är när "dom" går runt i ring...

Ajvide levererar! Zombie-dramor finns det inte så många av.

Fast jag tror inte riktigt på elektricitetsfenomenet i början, och krokarna är lite långsökt. Men det är småsaker i sammanhanget.

Helena Eriksson

2009-11-14

Skrämmande liten historia som gav mig rysningar