Handen

Mankell, Henning

| 2013

En höstdag 2002 får Kurt Wallander möjligheten att förverkliga en gammal dröm, att flytta från Ystad till landet. Men drömmen förvandlas snabbt till en mardröm. I husets trädgård hittar Wallander först ett nedgrävt lik, sedan ytterligare ett.Den kriminaltekniska undersökningen visar att de har legat ett halvt sekel i jorden. Men vilka var dessa personer? Och hur kommer det sig att ingen har anmält dem saknade?Wallander och hans kollegor tvingas söka sig bakåt i det förflutna för att hitta svaret på gåtan. Spåren leder mot en tragedi, där det är svårt att veta vem som egentligen är offer och vem som är förövare.Handen är en kortroman som utspelar sig före den avslutande boken Den orolige mannen. Ljudboken innehåller dessutom en exklusiv intervju med Krister Henrikson!"Henning Mankell skriver så självklart, medryckande och intressant... Storyn och dialogerna gör att sidorna vänder sig av sig...

Martin Ljungqvist

2019-12-29

Småputtrande deckare med den grubblande polisen Kurt Wallander som utreder ett mystiskt mord. Det är en lättläst kortroman med korta meningar, språket hade nog tjänat på att broderas ut en smula. Ibland byts berättarperspektiv i samma avsnitt. Boken innehåller även efterord samt Mankells tankar om Wallander tillsammans med en översikt av Wallanderland.

Emil Florell

2016-09-19

Ganska spännande men inte som vissa andra Wallanderhistorier. Kort o bra o ett avslut med trevlig sammanfattning av tidigare böcker o personer

Micael Erneborg

2014-07-16

Ok, många bra författare tycks falla för lockelsen att slå mynt av sitt namn och ger ut tvivelaktiga novellsamlingar osv, men det här är det sämsta jag sett från Mankell:
- en tunn bok på typ 100 sidor
- med en väldigt tunn historia
- som inte är färdigredigerat
- yxigt språk och klyschor
- med förvirrande perspektivhopp hela tiden
- med rena sakfel
- utfylld med Wallanders levnadshistoria (Wikipedia!!!) och
- en exposé av alla Wallander-böcker (Wikipedia!!!)

Jag som gillar Mankell!! Var tvungen att be om en andra åsikt och sågningen ligger kvar...

Helena Rasmusson

2014-07-08

Wallander är alltid Wallander! Bra språk, intressant historia! Kul med extra materialet om hur Wallander blev till!

Ett fall för Wallander där författaren skriver utan den vanliga gnistan.
Dock, Mankells berättelse därefter om skapandet av Kurt Wallander, böckernas tillkomst och det fantastiska registret av platser, namn, vänner etc som funnits i Wallanders väg, det är ett måste för alla Wallander-älskare.

En värdig avslutning - inte som deckare men som ett stilla farväl.

Kände mig lurad då det jag trodde var en roman egentligen var en novell. Mer än halva boken ar likgiltiga listor över personer och ställen som förekommit i samtliga Wallanderböcker. Hade jag vetat detta hade jag aldrig köpt boken.

Rasmusmatte .

2013-11-06

Klart medelmåtta. Känns som att det inte ska skrivas några fler Wallanderböcker. Mankell bör gå vidare

Karin Lundberg

2013-11-02

Mysig uppläsning men inte mycket mer än så. Ok helt enkelt.

Ida

2013-09-16

Novellen får en att vilja läsa mer böcker om Wallander. Mankell skriver bra! Resterande boken är information om romanfigurerna i Wallanders värld och även en några sidor, som är väldigt intressanta, om hur Wallander kom till.

Å

Åsa Sjögren

2013-09-02

UUrtrist att det bara är 120 sidor roman och resterande nån form av menigslöst uppslagsverk a`la Wallander.

Kenneth Olausson

2013-08-21

Boken är på 312 sidor, varav 190 är en från romanen helt fristående redogörelse över vad som kallas "Wallanders värld", där vi huvudsakligen i tabellform kan läsa oss till allt möjligt om Kurt Wallander. Måhända intressant för kalenderbitaren. Men för oss andra? Romanen, eller ska vi kalla den en lång novell, är dessutom något som Mankell tidigare gett ut i "för ganska många år sedan" i Holland. Genom falsk marknadsföring får oss således Mankell att köpa något han hittat i byrålådan och där vi i tron att vi får läsa en roman om mr Wallander i stället får läsa allt möjligt i huvudsak ointressant om "Wallanders värld". Själva novellen var dessutom ett dåligt hafsverk. Synd att Wallanderserien skulle sluta på detta snöpliga sätt.