Gustavs grabb

Persson, Leif GW

| 2011

"Mycket läsvärd. Tät och skarp och levande." Aftonbladet "Tillhör stilistiskt sett det bästa han någonsin skrivit." Norrköpings tidningar "Och om nu detta är sant, att romanen om Madame Bovary i själva verket var Flauberts självbiografi, så är denna berättelse om min egen klassresa en roman om mitt liv och eftersom jag ännu en gång är fri att välja är det i vart fall ett sätt för mig att återförsäkra mig i min roll som författare, trots att det mesta som står här säkert är sant. Vad det nu spelar för roll, den här gången." Ur inledningen av Gustavs grabb - en roman om min klassresa.

Elisabeth Svensson

2019-04-07

Sträckläste. Intressant hur hans liv varit. Har läst ett par av hans böcker tidigare med blandade betyg, Men nu ska jag ge mig på Grisfesten

Mattias Lönnqvist

2018-04-10

Jag är inget fan av deckare, men det råder inget tvivel om att GW kan skriva och det här är en självbiografi med bra driv som gör den till en bladvändare.

Den gjorde mig inte mer sugen på att läsa någon av GWs andra böcker, men definitivt en bra bok.

Björn Belfrage

2018-03-12

En bra bok om GW och hans stora intresse för kriminologi redan från barndomen. Dock tycker jag att allt för stor del av boken handlar om Geijeraffären.

Tommy -

2017-07-31

Väldigt välskriven och ärlig. En inblick i GW:s uppväxt och liv.

Johan CB

2015-12-03

Annelie S

2015-04-09

Tyckte att det började bra med barndomsskildring, sedan blev det segt.... En svag trea.

John Simonsson

2015-02-25

Leif GW Perssons självbiografi är intressant, underhållande och självutlämnande. Han beskriver sig själv som en väldigt svår och narcisistisk missbrukapersonlighet. Upplägget är hoppigt och förvirrande, och ibland går han in på förvisso intressantamen dock utdragna sidospår.

Inger Jonsson

2014-03-14

En intressant bok om en intressant man. Levande skildring av en uppväxt i vår huvudstad. Hur påverkas vi av våra föräldrar, syskon, kamrater, skola och uppväxtmiljön i övrigt?

Klinga

2014-03-04

Jag tillhör dem som har svårt att lyssna på Leif GW Persson. Efter tips från andra trodde jag att jag kanske skulle gilla hans självbiografi. Men det är så tråkigt. Segt malande med små lustiga anekdoter. Jag bläddrade förbi en hel del. En stark 2:a men inte mer.

2014-01-23

Till stor del en intressant berättelse speciellt barndomen och beskrivningen av Geijeraffären. Senare delen kunde han hoppat över. GW är uppriktig och utlämnade om en del saker som sin alkoholism men det känns samtidigt som han förskönar sig själv alltför mycket. Narcissismen personifierad tycker jag. Någon större författare är GW inte heller. Trots det en helt ok och läsvärd bok.

Filosofisk, djup och utlämnande. Dock var den första delen av boken bättre och blev lite "flummig" i slutet, därav betyget. Ändock

Ingrid Selnes

2013-09-28

Äntligen fick jag läsa boken som haft historiens längsta kö på biblioteket sedan den kom ut. Gillade den skarpt, GW skriver väldigt bra om sina minnen och sin klassresa. Lite tjatigt dock om Geijeraffären som upptar många sidor, de skummade jag igenom.

Liselotte Wijkmark

2013-05-21

GW beskriver sin klassresa så uppenbart och äkta. Hans hat till mamman är äkta liksom kärleken till pappan. Hans tillhörighet finns kvar trots resan...

Helén Torstensson

2013-05-09

Boken började bra! En klar 5:a i betyg. Sen kom Geijeravsnittet och raserade, fruktansvärt ointressant avsnitt och jag lyckades aldrig komma tillbaka till läsarglädjen.

2013-04-30

Till en början läsvärd.

Anne M

2013-04-19

Jag har aldrig läst (ut) någon av GW´s böcker men den här tyckte jag om. Blev fruktansvärt uttråkad av Geijeravsnittet i boken men annars läste jag med stort intresse, framförallt om hans förhållande till modern.

Ann-Sofie Jaredal

2013-04-12

Jag tycker att GW är en väldigt fascinerande personlighet och jag ville bilda mig en uppfattning om honom och få en bild av hans barndom. Boken är stundtals rätt långtråkig för att sekunden efter briljera. Ger också en bild av samtida Sverige och en liten inblick i det politiska spelet.

Frida Ingerhage

2013-02-12

Blev positivt överraskad av den här boken. I stort sett sträckläste den, mycket bra skriven!

annika åberg

2013-02-01

Bra och intressant bok som jag i stort sett sträckläste.

Boken är skriven som Leif GW pratar, dvs på ett väldigt speciellt och igenkännbart sätt. Han är knepig karln. Och samtidigt en bra karl. Jag har jättesvårt att säga vad jag tycker om boken. Lite tröttsam och långtråkig. Och självgod vad gäller hans egen framgång i yrke och pengar.

Innehållsmässigt är det kul att få reda på Perssons bakgrund. Han beskriver den i kronologisk ordning. Trots att allt i boken handlar om svunnen tid använder han presens. Det lurar mig flera gånger, men är säkert ett bra val. Att läsa "jag hade" och "vi gjorde" och "de pratade" hela tiden i detaljrikt skildrade händelseförlopp skulle nog ha känts styltigt.

Kapitlen är korta och upptar oftast separata händelser. Undantaget är ett långt avsnitt (även om också det är uppdelat i korta kapital) som uteslutande handlar om Geijeraffären. Eftersom jag tycker det är intressant nutidshistoria, och eftersom det utspelades sig när jag själv var lite för ung för att hänga med i vad som hände, när det hände, tycker jag det är bra med detta långa avsnitt, även om det lite faller ur ramen jämfört med boken i övrigt.

Det som jag tycker är jobbigast för min egen del med att läsa den här boken är nog att han uppvisar så stora likheter med mig själv, vad gäller personlighet. Som att titta sig i en spegel, och inte en förskönande sådan. Så jag borde kanske hylla boken förbehållslöst!

se min recension

Emma Kindholm

2013-01-04

Bra början men lite långdragen på slutet!

Lena lind

2012-12-14

Läsvärd och målande beskrivning <3

Lena lind

2012-12-14

Läsvärd och målande beskrivning <3

Anders Hildingsson

2012-12-11

Delen om Geijeraffären var intressant. Övriga boken var ok. Inte mer.

Eva Pettersson

2012-11-26

Mycket läsvärd och välskriven skildring av Leif GW Perssons barndom och vuxna liv. Lite minuspoäng för något virrig mittendel av boken, och för att samtliga kvinnor och barn i hans liv inte omnämns med särskilt många meningar...

Björn Math

2012-11-19

Ingen vanlig GW bok. Dock intressant att läsa om hans relation med sin mor.

Ulf Pettersson

2012-11-05

underhållande men den långa hanteringen av Geijeraffären drar ner betyget även om jag förstår att denna del är betydelsefull för författaren

Gunnel Lindström

2012-10-14

En bok som verkligen berörde mig, främst för beskrivningen av förhållandet mellan barn och föräldrar. Härligt att läsa den kärleksfulla relationen mellan far och son. Lika sorgligt att läsa om hatet mellan mor och son. Bokens mittparti om Geijeraffären hade jag kunnat vara utan.

Linda Dahlhöjd

2012-10-09

Fantastisk bok. Älskar GW så det påverkar nog... :-) Den tappade lite på slutet och hade nog kunnat kortas lite på slutet. Klart läsvärd! Gripande och full av humor på samma gång!

Eva Grufman

2012-10-04

Gillar GW som person men den här boken var helt onödig att skriva. Den berörde mig inte alls och var stundtals rent trist. Banala/privata händelser i hans barndom intresserar mest hans närmaste.

Å

Åsa Sjögren

2012-09-12

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga om den här boken. Har läst all tidigare romaner av GW och tyckt väldigt bra om dom, nu är ju detta en biografi och ingen roman men känner inte att den fångar mej. Mycket om barndomen, likaså om arbetslivet men väldigt lite om privata Leif GW Persson, blir långtråkigt och oengagerande.

Elisabeth Karlberg

2012-09-09

Intressant och välskriven. Jag har aldrig "orkat" läsa någon av hans andra böcker. Börjat men sedan slutat så denna bok är "annorlunda"

Stefan Teppas

2012-08-22

Ingen riktigt klar röd tråd i tid, händelser, utan flackar lite hit och dit... förmodligen skriven rakt av utan större reflektion på sådant...

Maria Eriksson

2012-08-21

Leif GW Persson, alias Wille Vingmutter, har skrivit en väldigt personlig bok om sina föräldrar och sin klassresa. Intressant är också avsnittet om Geijer-affären. Måste tillstå att hans machostil kan var underhållande i all sin självsäkerhet och när han gör sitt ur val kan det se ut så här: "Vad mer kan en riktig man begära än att själv få välja sitt liv? Att mina iakttagelser som barn ofta är förenklade, idealiserade eller rent fel i sak är inte intressant. Det är entydigheten, förenklingen, som fostrar mig och om hur det verkligen var bakom det som jag tyckte mig se och höra vet jag kanske föga. Vill inte veta heller, för den delen."

Claes Nilsson

2012-08-18

Bra skriven, språket stimulerande osv... Tyvärr så är GW en självgod, uppblåst stropp som verkar se ner på många människor. Noga med att påtala sin ekonomiska framgång. Lite mycket försvarstal gällande Geijer-affären, typ halva boken...
Men som sagt, välskriven

Linda E

2012-08-09

Jag är inte alltid förtjust i memoarer, men den här var verkligen jättebra.

Lady Flanders

2012-07-11

Ett läsmåste för en som alltid gillat GW bara för kombinationen av extremt välmöblerat pall och bräkig stockholmska. Han är antagligen en skitstövel på många sätt, men kommet aldrig att bli ett pretto.

"Kill you darlings" är ett råd som någon redaktör borde ha tagit upp med honom, men de har antagligen inte vågat. Det är inget fel i hans formuleringskonst, men den tar aldrig slut. Poängerna som kanske fanns i GW:s huvud dog av överdos på väg ner till pappret och plötsligt förstår jag varför jag inte läst nåt av honom sen Grisfesten i slutet av 70-talet. Han är tråkig.

Ändå lite smårolig beskrivning av barn- och ungdomstiden. Innovativa försörjningsidéer. Ett lustmord på Cecilia Lindqvist. En rörande, närmast sentimental, kärlek till fadern och med åren tilltagande hat till modern. Som han är väldigt lik.

Geijeraffären är föredömligt väl beskriven och värd ett införskaffande av boken i sig. Sitt vuxna liv efter den pärsen behandlar han väldigt flyktigt och till ingen nytta. Nu är det varken "dödstädning" eller underhållning.

Han skulle ha klippt vid Geijer.

Elin Rickmarker

2012-07-08

Kul att läsa om hans uppväxt men när han mal på om geijer-affären på ca 100 sidor så tröttnade jag och skumläste resten av boken.

Victoria Antonsson

2012-05-28

Ärlig och utlämnande självbiografi som berörde mig djupt, särskilt beskrivningen av hans, antagligen, psykiskt sjuke mor och de själsliga sår hon orsakade.

Lotta Lettenström

2012-05-23

Jag som gillar Leif GW Persson tyckte verkligen om att läsa den här boken. Den innehöll en hel del självironi och det var väl först på slutet den började balla ur med för mycket självskryt. Bra bok!

Pia Stendahl

2012-05-15

Gustavs grabb är en medryckande och intressant läsning. Jag gillar Leif GW Perssons sätt att skriva romaner på och det fungerar precis lika bra i detta sammanhang. Svenska språket bemästrar han på ett fenomenalt sätt. Författaren är lika rakt på sak som vanligt, inga gråzoner, inget mörkande och inga ursäkter.

Boken är stundtals riktigt rolig på det där lite underfundiga och svarta sätt som Persson brukar vara i sina böcker. Jag fnissar högt flera gånger och andra gånger går jag runt och småler. Boken är även stundtals sorglig och det går inte att låta bli att bli berörd.

Jag tycker att det smeknamn Leif får i skolan som liten är fantastiskt bra, Professor Wille Vingmutter, även om det kanske inte var så kul då.

Gustavs grabb är en underhållande och välskriven biografi som jag varm rekomenderar.

www.bokbrus.se finns alla mina ljudboksrecensioner i sin helhet.

Thommy Stenström

2012-05-03

En bra bok som många borde läsa. Inte minst på grund av att många behöver veta vad saker och ting kostade förr i världen. Samt att allt inte var lika självklart som nu.
Hade dock klarat mig utan Geijer affären. Men det var ändå intressant att läsa om den.

Nina Johansson

2012-04-27

GW är ju bara bäst!

Marita Ryen

2012-04-11

Intressant historia om Leif GW Persson. Lite långrandig ibland.

Anna Olsson Svahn

2012-03-22

Jag tycker att Leif GW Persson har lyckats väldigt bra med sin bok om sitt liv och klassresa. Jag gillar Perssons språk och den är lättläst. Visst Persson gillar sig själv ;-). Men han är ödmjuk också! Läsvärd.

Mary G

2012-03-21

Väldigt personligt språk, man kan riktigt höra honom själv säga det han skriver. Jag föll mer för första halvan av boken, den som utspelar sig i hans barndom men genomgående är den välskriven och gripande.

2012-03-02

En helt okej självbiografi av Leif GW Persson. Bra skriven, men den intresserade mig kanske inte riktigt så mycket som jag trodde att den skulle göra. Men den var i alla fall helt klart läsvärd.

Catherine Nyström

2012-01-24

En av de bästa läsupplevelserna på senaste tid. Språket känns lite annorlunda jmf med hans tidigare böcker, jag fick ett bättre flyt i läsandet. Å andra sidan så fick jag stanna upp i flytet många gånger, stanna upp för att reflektera och tänka till. En bok som varje kotte borde läsa.

Elisabeth Dahlberg

2012-01-23