God jul

Karlsson, Jonas

| 2013

Jul i kommunhuset - en julhälsning från Jonas Karlsson I Jonas Karlssons finurliga julhälsning skildrar han med sin sedvanliga pricksäkerhet och med ett stort mått av humor kontorslivets vedermödor under några hektiska veckor i december. Det lackar mot jul i kommunhuset och ledningen diskuterar hur de ska kunna göra något festligt med husets fasad. Trots nedskärningar och stundande eventuella varsel är alla överens om att det vore trevligt att i år överraska med en spännande julhälsning för att sprida lite glädje till kommuninvånarna. Något speciellt och lite extra läckert, dock med noggranna krav på nollbudget. Snart bjuds lokalpressen in för att dokumentera projektet som vittnar om den fina lagandan som råder i kommunhuset. Men julpyntningen visar sig vara svårare att genomföra än man först har trott. När Gunvald på fritidsförvaltningen har svårt att förstå vikten av att samarbeta...

Sara Johansson

2022-01-03

Lyssnade på den som ljudbok. Jonas Karlsson är bra uppläsare och oerhört träffsäker i sitt språk och ton och beskriver miljö och stämning på ett verklighetstroget sätt med en humoristisk tvist hela tiden.

Alltså slutet! Såå himla bra 😂

2021-11-18

Lite trögstartad, men sen!
Vilken historia! Galet nog med hög igenkänning. Heja Frida!

AC Collin

2017-11-02

Jonas Karlsson är mästerlig, både som novellist och uppläsare. Det här är ren njutning.

Solveig Andersson

2017-09-07

Väldigt bra. Synd att jag inte sparade den framemot julen. Läs den!

Hedvig Marklinder

2016-12-12

Fantastisk!

Stefan Wern

2016-01-19

Underbar liten julnovell av skådisfavoriten Jonas Karlsson. En klockren skildring av svensk byråkrati och kommunal tröghet. Slutet är en pärla i sig.

Monica Carlsson

2015-11-28

Så himla slående och lagom lång.

John C

2015-11-26

Härligt bisarr historia om hur en kommun försöker göra en kul sak till jul som inte skall kosta några pengar men som ändå leder till att arbetstid och energi spenderas mer än nödvändigt. De som jobbat inom kommunal verksamhet kan säkert känna igen en del turer här. Även om det har tagits till sin extrem här så är det ändå mycket träffande!

Jakob Nylin

2015-06-06

Underbar! Träffsäker.

Carola Sledd

2015-01-11

En liten bok om hur komplicerad en till en början till synes okomplicerad fråga kan bli.
Fyndig, underfundig, rolig och insiktsfull.
Jonas Karlsson är BRA!

2015-01-10

Jonas Karlsson tillhör mina favoritskådisar och när jag upptäckte att han dessutom är författare så var ju inte tvekan stor. Jag har tidigare läst noveller av honom, men detta är hans romandebut och den passar ju väldigt bra som julläsning. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/01/god-jul-av-jonas-karlsson.html

Eva Möller

2014-12-23

Småtrevlig berättelse som fick mig att känna igen en och annan karaktär.

Pernilla Lindholm

2014-12-15

Småtrevlig julberättelse som aldrig riktigt lyfter. Bra tidsfördriv, men jag hade önskat mig mer...

TÅV Sofia

2014-12-01

Rolig och lättsam och en underbar/hemsk twist i slutet som får en att grubbla över orättvisor och civilkurage.

Lotta Lettenström

2014-05-02

Lättläst och småtrevlig bok men inte så mycket mer.

Jenny Eriksson

2013-12-27

Sofia Grundtman

2013-12-05

Jonas Karlsson är alltid fantastisk! Längtar efter mer!