Glitterscenen

Monika Fagerholm

| 2009

Man tror man ska ha en historia så har man en annan. Det är några år in på 2000-talet, Johanna växer upp, bor med Solveig bredvid Randskogen som gränsar till det fina, inhägnade bostadsområdet Rosengården 2 i närheten av Vinterträdgården. Vinterträdgården med sina berättelser från trakten och sitt speciella ljus, och Randskogen, inte stor, men ändå för Johanna, en hel värld. Och Johanna som står i Randskogen, ser upp mot Bäckströms hus i Rosengården 2. Högt över stängslet reser det sig. Det är där Ulla Bäckström bor i vindsvåningen allra överst, i ett rum som hon kallar för "Glitterscenen" bland alla sina scenkostymer, alla manuskripten. Ulla i många olika skepnader, roller, bl.a. som den amerikanska flickan, som bygger på en gammal historia om ond bråd död som en gång utspelade sig i trakten. Fast kanske är det bara fantasier, en dröm, en föreställning. För allt det där av berättelser,...

Martina Bergman

2018-08-25

Det här är en bok jag verkligen fått kämpa mig igenom (kändes som att den ALDRIG skulle ta slut!) och när jag nu lägger den ifrån mig inser jag att jag endast till del förstått vad den handlar om (och detta trots att jag läst Den amerikanska flickan). Betyget 3 för att språket är i grunden bra och för att persongalleriet är till del fascinerande, men jag kan inte rekommendera någon att läsa den här berättelsen.

2015-03-31

Nej den här boken var helt obegriplig. Den amerikanska flickan var en helt underbar bok och detta är ju uppföljaren. Ryckig och fragmentariska klipp ur verkligheten. Och som någon annan kommenterade känns det som fel ordföljd och konstiga meningar. Att det kan vara så otrolig skillnad på två efterföljande böcker av samma författare. Den här borde hon aldrig skrivit.

Marie Cedereke

2013-07-20

Fragmentarisk.

Kenneth Olausson

2013-03-11

Med "Glitterscenen" fullföljer Fagerholm och avslutar vad hon började med "Den amerikanska flickan". Här återser vi både tidigare händelser och personer men nu på en vridscen som gör att deras ensamhet, utsatthet och rädsla sätts i relief till och förstärks av delvis nya romanfigurer som tillsammans driver romanen framåt mot det oundvikliga slutet.

Ingeborg Amnéus

2013-01-22

Hon har verkligen ett speciellt sätt att skriva på, Monika Fagerholm, och jag gillar det verkligen! Handlingen är egentligen som en vanlig deckare, men det blir så mycket mer på det sätt historien berättas.

Annika Lönneborg

2010-04-18

Den var fascinerande, men inte lika stark som Den Amerikanska Flickan.

Lena Sletteberg

2010-03-01

har läst de 2 tidigare böckerna och tyckte bäst om "Den Amerikanska flickan"
Den här anser jag vara totalt oläslig. Orden i fel följd, därför får man läsa om för att förstå hela tiden. Hoppig inget sammanhang om man inte läste Den Amerikanska flickan precis inann.
Har fått lära mig att om man inte kommer in i en bok efter 40 sidor så är det ingen ide.
gav den ändå 107 sidor men nú får de räcka. URDÅLIG

FranZone c”,)

2010-02-01

Mera upprepning än uppföljning (av "Den amerikanska flickan")...

Fiona *

2009-09-29

Somliga böcker låter sig bara skrivas en gång. Med noll utrymme för uppföljare. De är helt enkelt så bra denna enda gång, att en andra gång aldrig kan upprepas. Glitterscenen är en sådan bok. Den skulle aldrig skrivits till skillnad från Monika Fagerholms första Den amerikanska flickan. Personerna delvis desamma, bara äldre. Glitterscenen återknyter till den amerikanska flickans drunkningsdöd och hennes pojkväns självmord i den förra boken. Men nu ställs alla tidigare teorier på ända och fullkomligt oväntade motiv bakom händelserna presenteras.

Där Monika Fagerholm tidigare visade en njutbar berättarteknik, har den språkliga egensinnigheten nu drivits för långt. I virrvarret av alla händelser trasslar man in sig och hittar enbart sammanhangen efter större möda.

Kontentan är att somliga böcker INTE ska ha en uppföljare. Det går inte alltid som så många författare gör idag, att ta lite ”grädde” i stället för ”mjölk” i nästa bok. Lite ”salt” istället för ”peppar”. ”Shaken not stirred.” Låta samma personer vimsa runt i tillvaron och den ena intrigen blir mer osannolik än den andre.

Tarja Ahlgrén

2009-09-05

Absolut koncentration och stor inlevelse avkrävs läsaren, helst ska man också ha läst Den amerikanska flickan.