Glaskupan

Plath, Sylvia

| 1978

2023-12-20

Jag har generellt svårt både för 50-talet och för neurotiska amerikanska kvinnor - den värld huvudpersonen vill bryta sig loss från - så det är en tråkig miljö för mig men just därför bra kontraster. Jag förstår betydelsen av boken i kvinnolitteratur även om män såklart också läser den med behållning. Välskrivet om psykisk sjukdom och den tidens syn på det och behandlingar och ändå mycket lättläst med en hel del humor i det svarta som gör att jag ser hur Plath i verkligheten hittade en engelsman. Välförtjänt klassiker men mycket kortare än jag trott och slutet lämnar frågor.

Jina Elander

2022-10-08

Fantastisk! Sylvasst språk!

Malin Johansson

2022-07-09

Vilket språk, viktigt ämne. Varför har jag inte läst den tidigare!!

Mikaela86

2020-07-17

Viktigt ämne. Skildrar en kvinna som inte klarar av att leva efter de rådande normerna. Och vad de gör med henne. Hon är likgiltig till livet. Tycker varken boken är tung eller rolig. Hade nog väntat mig mer även om välskriven. En svag trea.

Lars B.

2019-08-08

Ett mästerverk. Dra en linje från Virginia Woolf till Kate Zambreno, och Sylvia Plath kommer att placera sig i mitten. Lysande alla tre. Har du inte läst så LÄS!

2017-09-22

En bok som egentligen är väldigt sorglig, men det finns också så mycket humor i den.

Solveig Andersson

2015-09-08

Stark, hemsk och melankolisk. Men ändå med en viss skönhet därunder raderna. Första gånge jag läste den här måste ha varit som ung kvinna på sextiotalet, men jag kan konstatera att den håller än idag.

Nina Gustafsson

2015-08-13

Jag fångas inte riktigt av Esthers breakdown och ifrågasättande av hur livet ska/skullevara även om den tar upp viktiga teman, En bok som tar sig med en uppföljande diskussion.

2015-07-07

Bra bok om hur det är att gå över gränsen från "frisk" till psykiskt "sjuk". Den är bra men hade nog förväntat mig mer. Den griper inte tag i mig så som jag förväntat mig att den skulle göra men visst är den riktigt läsvärd. Stark 3:a

Sandra Björn

2014-10-06

Jag tycker om hennes sätt att skriva, men är inte jätteförtjust i själva historien. Har svårt att relatera till karaktärerna och stör mig ganska mycket på Esther. Samtidigt är det intressant att se världen från ett "inifrån-perspektiv" och ta del av dåtidens syn på psykisk vård.

Siri Salminen

2014-08-21

Mmm jag vet inte riktigt, tyckte inte den gjorde så starkt intryck på mig. hantverksmässigt bra men inte något som grep tag. men den va la okej.

Sofia Grundtman

2014-03-02

"En liten punkt i min egen kropp svarade och flög emot den. Jag kände hur lungorna fylldes av naturen som strömmade emot mig - luft, berg, träd, människor. Jag tänkte: så här är det att vara lycklig."

Louise Olsson

2013-10-27

Det tog ett tag att komma in i den, men den var helt okej!

Maria Eriksson

2013-09-29

Glaskupan är den första bok jag läst av Plath, den är enklare än jag föreställt mig. Det bästa är hennes språk och hur hon skildrar huvudpersonens eget universium. Jag får känslan av en fiktiv glaskupa i det som händer henne i bokens sista del.

Alekzandra K.

2013-09-27

Stark, emotionell, men också riktigt rolig stundvis. Läste den på gymnasiet och är glad att jag nu läst om den. Suverän.

Saskia Rubensson

2013-04-04

Vacker, mörk, brilljant.

Emma Fägerlind

2013-03-16

En favorit för mig som ung, men det känns inte lika mycket längre (efter omläsning).

Maria Brusewitz

2012-12-08

Mycket länge sedan jag läste den, men denbetydde mycket för mig då. Jag identifierade mig med henne på vissa sätt. Men jag är ingen författarbegåvning som hon utan mera på det biografiska planet, alla stora olikheter till trots. Läste om den långt senare och blev lite bortstött av hur tokig hon faktiskt var. Hade bortsett från det vid första läsningen, då jag snarare romantiserade hennes sjukdom. Men en ovanlig bok var det. I synnerhet då!

Sanna Carlborg

2012-11-13

Det är så härligt att som omväxling läsa en bok som är lätt och trevlig (kanske är märkliga ordval med tanke på att det handlar om vansinne och dödslängtan) att läsa. Många formuleringar etsar sig ändå poetiskt fast i mig. Men historien tar snabbt slut och är inte så chockerande längre. Det finns så många böcker i den här stilen nuförtiden och detta är bara en av många. En stark trea eller svag fyra.

Helena Flemström

2012-10-07

Ett måste att läsa

Emma Nordenberg

2011-10-06

Vet inte om det var för att jag inte förstod, men tyckte inte om den är boken, tyvärr

Christina Ahlberg

2011-08-19

Fastnade inte riktigt för boken. Hade nog för höga förväntningar.

Sofie Petersson

2011-05-30

Glaskupan är en knivskarp skildring om en intelligent ung kvinna som en dag inte vet vad hon vill göra med sitt liv, depressionen gör anspelande på hennes hjärna och hon insjuknar till sist i ett mardrömliknande tillstånd.

Johanna Smeds

2011-04-21

Böcker om depression och psykisk sjukdom överlag finns det ett stort (över?)utbud på idag. Mera originellt och kontroversiellt var ämnet för snart femtio år sedan, då Sylvia Plaths mest kända roman Glaskupan utkom. Romanen anses vara åtminstone delvis självbiografisk och handlar om nittonåriga Esther, en lovande skribent som under en sommarmånad bor i New York och skriver för en modetidning. Efteråt har hon tänkt gå på en ansedd skrivkurs, men när hon inte blir antagen till den så rämnar hennes liv. Den unga kvinnan är självmordsbenägen och ångestfylld och hamnar slutligen på mentalsjukhus.

Glaskupan är en skarp skildring på många plan; av övergången från flicka till kvinna, av den psykiska sjukdomens förlopp, av tillvaron på ett mentalsjukhus för femtio år sedan samt av det amerikanska samhället i samma tid. Jag förvånades över hur lättillgänglig boken var; jag hade uppfattningen att det var en djup och ”svår” bok som skulle vara lite trögläst. Tvärtom, känns det som att läsa en flickbok, men av djupare karaktär och större kvalitet. Jag är nyfiken på hur män uppfattar denna bok, då skildringen av den unga kvinnans  liv, det yttre liksom det inre, är bokens röda tråd. Finner de den mera ”trögläst”? Själv kände jag igen mig på många sätt, även om den unga kvinnans förutsättningar var helt andra i mitten av det förra seklets USA än i dagens Finland.

Bokens genomslagskraft tyder dock på att den är en bok både för kvinnor och män. (Enbart den svenska upplagan har sålt i över 100 000 exemplar). Att författaren tog sitt liv några veckor efter att boken publicerades 1963 har säkert inte heller minskat allmänhetens intresse för detta verk…

Matilda Palmqvist

2011-04-11

Kom mig inte in på livet.

Linda Åslund

2011-03-22

Just nu, när jag precis har läst ut den, känner jag mig tom. Under läsningen tänkte jag flera gånger på Catcher in the rye, knivskarp skildring av ungdomlig cynism och leda, fast ur starkt flickperspektiv där Salingers bok gör upp med pojkjaget. Plath går ner genom jaget utan att förlösa, men ännu längre ner än Salinger gick. Jag hade velat ha några kapitel till, lite mer, men jag förstår att det är rätt att berättelsen lämnar mig med just den här känslan av tomhet och oro.

Mattias Ingo

2010-06-03

Mycket intressant bok med tanke på att den är delvis självbiografisk. Kanske till en ganska stor del. Bra skriven och jag är väldigt imponerad och förtjust i hennes liknelser och vissa fyndiga formuleringar. Bra skildring av en växande psykisk ohälsa som blir allt större. Toppbetyg!

susanna h

2010-04-04

sylvia plath skildring av en kvinna i sen tonår är helt fantastisk

susanna h

2010-04-04

sylvia plath skildring av en kvinna i sen tonår är helt fantastisk

2010-02-03

Lättsam och humoristisk bok trots ämnet. Delvis självbiografisk och publicerades därför inte i USA förrän mycket senare. Plath tog sitt liv strax efter den getts ut i England år 1963.

C L

2010-02-02

Jag tycker det är synd att alla människor tänker på Plath och Glaskupan som en person och roman, som beskriver tonårsångesten i en ny och modern form. De flesta verkar missa detalj arbetet i orden och meningarna, samt det som finns bakom orden, det underbara korthuggna ironiska språket. En kvinna med raffinerad stil och som vet vad det innebär att hungra efter vetgirighet och existensberättigande!

Frank Berglund

2009-10-27

Hade väntat mig något lite bättre och lite mindre överskattat, och jag kunde inte riktigt relatera till någon av karaktärerna.

sonja ek

2009-09-11

Boken tilltalade mig inte när jag var tonåring,fattade inte grejen, men nu måste jag säga att den drabbade mig starkt. Tragiken finns där, självklart, men fastnade nu för språket, sättet att beskriva det som sker. Det är ett helt glasklart språk, en så cool stil. Älskade det råa och träffsäkra sättet som författaren får den unga huvudpersonen att kommentera människorna hon stöter på i N.Y. där hon praktiserar på en tidning.

Thomas Rosswall

2009-09-05

En kultroman som jag läst först nu. Mycket välskriven. Fascinerande och skrämmande, speciellt eftersom Sylvia Plath begick självmord två veckor efter att boken publicerats. Undrar hur det gick för bokens huvudperson, som vi lämnar just när hon skall få veta om hon skall utskrivas från sinnessjukhuset.

BOKMANIA bokblogg

2009-08-31

Har läst boken på svenska, inköpt på loppis. Det är en roman som håller än! Här finns min recension: http://www.bokmania.net/2009/08/glaskupan.html

Jeanette Algeson

2009-06-23

Den får lite högre betyg än ja annars hade gett den med tanke på när den är skriven och till vilken ålder. Men annars var den rätt platt förvirrande och inte tillräckligt för att inponera.

Jack Russel

2009-05-23

Känns lite tunn för att ha varit sin tids "bibel", som baksidan menade, men bitvis ganska intressanta funderingar. Dock lite rörig emellanåt och som helhet känns historien ganska så tunn.

Carina Rydberg

2009-05-05

En ungdomsfavorit. Egendomligt att tänka på det, men Glaskupan var för mig lika oumbärlig som Doktor Glas.
Det är berättelsen om en ung kvinnas väg in i depression och psykos. Som jag har förstått det, är den till stor del självbiografisk.
En bok som måste läsas. En författare som inte får glömmas bort.