Ghostman

Hobbs, Roger

| 2014

Jag är den bästa i mitt slag. Jag kan råna en bank och försvinna i mörkret utan att någon fattar att jag ens varit där. Jag kan ta mig in var som helst, imitera vem som helst och förändra mitt utseende hur som helst. Mitt jobb är att få saker att gå upp i rök. Det är därför de kallar mig Ghostman. ATLANTIC CITY, NEW JERSEY. Ett välplanerat casinorån går fruktansvärt fel. Det blir ett blodbad. En av rånarna skjuts i magen, men lyckas fly med en miljon dollar. Pengarna är vakuumförpackade och försedda med en sprängladdning som exploderar om den inte inaktiveras inom fyrtioåtta timmar. Det är därför Jack Delton kallas in. Jack är en ghostman - han får saker att försvinna: rånbyte, rånare, vad som än krävs. Han är specialiserad på stora, spektakulära rån, men på grund av en skuld tvingas han nu städa upp efter det misslyckade casinorånet. Han är dock inte ensam. Han jagas av både FBI...

Lauri Solmupoika

2018-07-22

Intressant ny deckarförfattare som tappar många stjärnor pga 'superhjälte-takter' och några andra diskrepanser. Men avser ändå läsa bok #2

2018-02-14

Jag hade nog för höga förväntingar på den här boken då det sas att det var som en ny Jack Reacher. Då hoppades jag att den skulle vara lika bra som böckerna om Jack Reacher var i början men där tog jag fel. Den var rörig och det tog lång tid innan jag kom in i den, fick inget grepp om huvudpersonen. Den korta biografi som fanns bifogad i slutet var nästan mer intressant än hela boken tillsammans. Och den parallella historian från Kuala Lumpur.

Mikael Högström

2017-02-23

Riktigt bra! Gillar bägge böckerna från Hobbs.

Ari Pyykönen

2017-02-23

Slutade läsa efter 30 sidor. Kan man inte använda sig av ett språk som åtminstone till en viss grad hör till den kriminella värld som denna berättelse rör sig i, då ska man helt enkelt låta bli!
Boken känns bara tom och inte på något vis genomtänkt. I början när rånet begås så säger säger en kille att dom lyckades genomföra det på 30 sekunder, i samma stund hör han sirener närma sig, det är inte ens teoretiskt möjligt att detta kan ske.
Nåja. Den här berättelsen känns bara fånig rakt igenom och jag kan inte förstå hur Magnus Utvik gav denna en femma!?

Liza Bolin

2016-06-30

Skit.

Liza Bolin

2016-06-30

Skit.

Jan Banan

2015-11-26

Lite kort och inget speciellt alls. Kan inte heller riktigt förstå varför Magnus Utvik i morgonsoffan lovprisade denna författare så mycket.

Karin Löfstrand

2015-05-12

150511: Inte alls min smak egentligen, ett dålig avvägt inköp helt enkelt. Att det ändå blir betyg 2 beror på att tempot ändå är högt och viss spänning infinner sig. Det kommer garanterat att bli film av spektaklet.

Y

Yngve Samuelsson

2014-12-21

Någon här har skrivit att den liknar ett filmmanus, och det kan nog stämma. Man ser scener i olika miljöer framför sig, under tiden som man läser den. Och det är ett gott betyg om något. För detta är en spänningsdeckare och inget annat. Även om författaren hänvisar till klassisk litteratur och visar prov på att han kan både latin och historia. Den är smart skriven och driver på med två olika handlingsförlopp samtidigt. Det enda jag kan invända mot är den inriktning som håller på att ske både inom film och litteratur. Det handlar ofta om (psykopatiska) brottslingar och att vi ska förstå hur de tänker och handlar därefter. Och vad värre är - vi ska känna sympati för dem. Ta teveserien "Breaking bad" som exempel. Jag tycker att den är lysande och väl värd de två Emmys som den fick. Men moralen stinker.

Tomas Karlsson

2014-12-14

Förstår inte alls vad som fick Magnus Utvik på SVT att dundra ut en femma till den här boken. Fånig och macho, men funkar säkert som manus-underlag till en actionfilm alá Jason Statham. Ingen större läsupplevelse iaf.

Mats Karlsson

2014-10-12

Jag hade höga förväntningar på boken, men de infriades tyvärr inte trots att den lästes upp av Reine Brynolfsson som är en av de bästa.

Lars Hansson

2014-07-31

Det här är en riktig bladvändare som håller greppet om läsaren igenom hela boken. Som en tidigare kommentator skrev påminner den en hel del om Lee Childs böcker. Jag fick dock inte lika bra grepp om den här huvudkaraktären som om Jack Reacher. Så jag håller mig lite avvaktande till de kommande böckerna. "Ghostman" måste väcka mer känslor hos mig än i den här boken för att jag ska bli en trogen läsare.

Ursula Stålhandske

2014-06-21

Jag brukar inte ge upp, men denna bok tog jag mig inte igenom. Inte värd tiden, ansåg jag.

Samuel Karlsson

2014-06-14

Läst ut Ghostman och den var riktigt bra. Inget man funderar på efteråt men bra spänning för stunden.

2014-04-06

Den här thrillern är mycket amerikansk, mycket manlig, och mycket macho.

Boken är lättläst, spännande och underhållande. Men ingenting som jag kommer att minnas.

Rekommenderas om man vill ha underhållningsvåld för stunden.

2014-03-08

Först ville jag inte läsa den här boken, men sedan hörde jag talas om den mer och mer. Och årets bästa thriller? Då måste jag ju. Sagt och gjort. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/03/ghostman-av-roger-hobbs.html

Lars Sederlin

2014-02-25

Riktigt tråkig,börjar tröttna på psykapater som hjältar. Det finns bara enTom Ripley.

Kim M. Kimselius

2014-02-24

Ghostman av Roger Hobbs påminner mycket om Lee Childs böcker, med ett undantag: Den här är inte lika bra.

Ghostman är spännande och mycket intressant. Det som stör berättelsen är att det är två parallellhandlingar, en i förfluten tid och en i nutid. Ibland är det lite svårt att hålla isär dem. Visst, de knuts ihop i slutet, så jag förstår författarens ambition, men för mig blir det lite rörigt, även om båda handlingarna är otroligt spännande. På sätt och vis kanske boken hade blivit bättre om varje handling hade varit en egen del i boken.

Ändå tycker jag om Ghostman och lyssnar med spänning på boken som ger mig en inblick i en helt ny värld. Trots det kommer jag att hålla mig till Lee Child i fortsättningen! Läs hela recensionen här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2014/02/24/ghostman-av-roger-hobbs/

Kim M. Kimselius

2014-02-24

Ghostman är spännande och mycket intressant. Det som stör berättelsen är att det är två parallellhandlingar, en i förfluten tid och en i nutid. Ibland är det lite svårt att hålla isär dem. Visst, de knuts ihop i slutet, så jag förstår författarens ambition, men för mig blir det lite rörigt, även om båda handlingarna är otroligt spännande. Läs hela recensionen här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2014/02/24/ghostman-av-roger-hobbs/