de la Motte, Anders

| 2010

Årets deckardebut! Svenska Deckarakademins debutpris gick till Anders de la Motte för [geim] med motiveringen "En roman, förankrad i vår tid, skriven på dagens språk, med humor och spänning". Henrik HP Pettersson är en småhustlare som skiter i det mesta. En dag kommer han över en mobiltelefon som märkligt nog verkar veta det mesta om honom, och via den blir han inbjuden till en fascinerande ny upplevelse. Ett Alternate Reality Game som utspelar sig mitt i den intet ont anande Svennevärlden. Efter att han klarat inträdesprovet erbjuds han en rad olika kittlande uppdrag som alla filmas för att senare visas upp på en rankinglista och bedömas av ett slutet nätcommunity. I takt med att spänningen, belöningarna och inte minst creden från fansen växer tar HP allt större risker och snart är han beredd att göra nästan vad som helst för att få fortsätta spela. Polisinspektör Rebecca Normén...

Håkan Carlsson

2022-10-31

[Geim], [Buzz] och [Bubble] är en trilogi skriven Anders De La Motte utgiven på Alfabeta. De bör läsas i ordning, då får man ut mest av böckerna.

Språket är snabbt och medryckande. Det händer något hela tiden i handlingen och det känns väldigt filmiskt. Det är spännande hela tiden. Rakt igenom alla tre böcker så följer man två händelser/personer som De La Motte hoppar mellan i korta stycken (ibland bara en sida innan han byter till den andre personen). Så det är som två parallella berättelser som hänger ihop. De som inte gillar att man växlar mellan två berättelser kommer kanske inte att uppskatta böckerna. Det var inga problem att hänga med i dessa två berättelser, de hänger tätt ihop och binds samman då och då.

Jag gillade språket och handlingen. Det jag hade lite svårt för i första boken var den manlige huvudkaraktärens eget språk. I första boken så slängde han lite väl mycket med engelska ord i sina meningar. Det var en halv mening på svenska och andra halvan på engelska. Visst finns det personer som pratar så, men har personligt svårt att kunna lyssna på det, det känns så konstgjort bara för att verka häftig. Dock så ändrar det sig i de andra två böckerna och karaktären slänger inte alls lika mycket med engelskan, utan något ord då och då, det gillade jag bättre.

Jag kan verkligen rekommendera dessa böcker och själv kommer jag absolut att läsa mera av Anders De La Motte.

Kim Dahlback

2020-09-29

Spännande handling, men tyvärr stör de engelska fraserna mig otroligt mycket. Tappar en stjärna på grund av det.

den_stressade

2019-04-10

Ett mycket intressant tankeexperiment.
Och ett väldigt spännande genomförande.
Den perfekta sommarläsningen.

Malin Magnander

2018-11-14

Konrad Sundström

2017-06-28

Spännande.

2016-12-19

Underhållande men lite väl långsökt tema. HP:s utläggningar blir pratiga och slutet känns konstigt. Lättläst och roande dock.

Teresia Kjellgren

2016-10-14

Spännande från första sidan. Gick knappt att lägga ifrån sig. Läs den!

E H

2016-06-02

Modern. Spännande. Högt tempo.
Gillar't!

Ursula Stålhandske

2016-04-04

Underhållande, lättsmält för mig ny bekantskap med det där lilla extra som ger mersmak.

2014-12-10

Detta är ännu en av de där böckerna som fått bli stående olästa i flera år. För mig, som tekniknörd, så låter ju det här som en passande historia, men sedan började jag höra en del negativa saker om språket i den, att det var krystat och mängder av engelska uttryck. Något som jag normalt avskyr. Alltså lät jag bli att läsa den. Tills nu. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/12/geim-av-anders-de-la-motte.html

Marianne L

2014-07-23

Mycket bra bok som jag sträckläste. HP som missbrukar allt och blir missbrukad genom spelet, ett realityspel. Rebeca, livakten är han motsats, eller är hon det i allt?
Jag upplever att Anders dela Motte har kokat ihop mycket från milleniumböckerna, polisromaner och datanödrar typ NCIS, Ciminalmind. Älskar HP:s kreativa språk. Det gäller att hänga med i alla vändningar. Jag njuter och skrattar.

Stefan J

2014-07-19

sträckläsningsbok!

August Larsson

2014-05-14

Väldigt spännande

Kristina Jonsson

2014-02-01

När jag vant mig vid språket är den oerhört spännande, svårt att lägga boken ifrån sig. Det finns inga transportsträckor.

Ida Holmén

2013-12-18

Inte min typ av bok. Språket var riktigt irriterande med alla svordomar och engelska fraser/ord. Själva idén till boken är fascinerande, men jag tycker inte att författaren har byggt upp någon bra story kring den. Väldigt förutsägbar och seg.

Vilken fart, vilken spänning! Kommer säkert bli film. Helt ok bok.

Yvonne Larsson

2013-10-20

Jag tyckte den var lite trist. Tror dock den skulle göra sig rätt bra som film.

Jessica Karlsson

2013-10-08

En spännande historia som inte liknar något jag läst tidigare.

Jessica Karlsson

2013-10-08

En spännande historia som inte liknar något jag läst tidigare.

Karin Löfstrand

2013-09-30

130929: Så väldigt underhållande! Hunden fick gå extra långa prommenader för att jag ville höra hur det skulle gå för HP. Ett härligt språkbruk och en fantastisk uppläsare.

Marina Kajgård

2013-09-07

Riktigt bra. Klockrena kommentarer och ett slängd-i-käften-språk som är mycket underhållande. Oväntade vändningar, vilket alltid tillför en extra krydda.

Lars Willfors

2013-08-09

Underhållande smörja vars sökta stil blir pinsamt lomhörd bredvid förebilden (?) Lapidus.

Olof Bergvall

2013-07-31

Spännande och unik med en twist

Katarina Nord

2013-07-13

Svag trea. Har lite svårt för språket. Berättelsen har dock en viss knorr måste jag erkänna.

Kerstin Hellgren

2013-07-03

Inget för mig, kanske bättre för ungdomar. Slutade lyssna när jag kommit drygt till mitten. Många tekniska facktermer/slang som jag inte förstod.

Lotta Strandberg

2013-06-30

Efter ett långt läsuppehåll kändes den här helt rätt. Omöjlig att lägga ifrån sig, med ett rappt språk och häftiga vändningar, var riktigt kul att läsa och det bästa fick mersmak och lite ny läslust! Syskonparet Rebecca och HP får man säkert se på film och läsa mer om. Slutet dock lite väl snabbt kanske och sista sidan läste jag både 2 och 3 gånger.

Ola Janåker

2013-05-21

Bitvis spännande men slutet känns något hafsigt skrivet...

Louise Olsson

2013-03-30

Tyckte att den var väldigt tråkig!

Annelie Andersson

2013-02-09

Jag bara älskar det moderna språket i boken + att den var jävligt spännande Nu har jag börjat på uppföljaren Buzz

Marita Ryen

2013-01-29

Spännande bok med högt tempo. Blev bättre och bättre efter en lite seg inledning. Lite jobbigt med mycket engelska uttryck och kommentarer.

Agnetha Vesterdahl

2013-01-08

Bra och spännande, hade den som ljudbok och ville knappt sluta lyssna.

Jan Banan

2013-01-07

Snabb, rapp och modern. Underhållande med spänning och humor.

Ola Hultin

2012-12-21

Mycket spännande och tänkvärd nutids-SF i högt tempo, förslagsvis för dig som gillar William Gibson.

Elisabeth E

2012-11-28

Spännande deckare med en bra antihjälte som huvudperson. Vill läsa mer!

Daniel Petersson

2012-10-13

Helt ok. Lite barnslig och tråkig rytm. Inte dålig rytm, bara tråkig.

Med tanke på hur upphaussad Stieg Larssons trilogi blev (och de är spännande) - varför blev inte den här lika omtalad, den är minst lika spännande och bra, den är välskriven och dessutom föredömligt kort, dvs inga onödiga utlägg, bara den fantastiska och otäcka historien rakt av. Bladvändare av minst samma rang som Milleniumböckerna!

Max Lundberg

2012-10-07

Uppfriskande spänning i det svenska kriminal-träsket.

Carolina E

2012-10-05

Personligen tycker jag, njaa.. jag vet inte riktigt.

Det blev så illa att jag skumläste lite på slutet

även om tempot var högt, blev det för mig lite tråkigt ibland

lite för förutsägbart.

Jag såg twisterna redan innan jag läst dem

och det gjorde mig besviken varje gång,

att jag faktiskt hade rätt.

För mig blev den här boken helt enkelt inte ny.

Katarina Strid

2012-10-01

Intressant och spännande ide! Boken var svår att lägga ifrån sig. På minussidan hamnar det svengelska språket som blev lite tröttsamt. 3,5 i betyg.

Marcus Minnema

2012-09-20

Får 3,5 i betyg.

En annorlunda deckare, som passar bra in i vår tid med alla teknikprylar vi har.
Den var riktigt spännande även om språket kändes som man vände sig till yngre lyssnare. Jag vill definitivt läsa nummer 2, Buzz och även trea kommer visst också som heter Bubble

Daniel Langkilde

2012-07-29

Lätt läst deckare/thriller. Inte supervälskriven men det gör inte så mycket eftersom den är spännande och stundtals rolig.

Maria B Hansson

2012-07-22

Riktigt spännande historia om teknikens möjligheter och den drivkraft ett högt antal "likes" kan vara. Så finns det ett End Game på riktigt eller inte? Ja inte vet jag...

Kerstin K.

2012-06-18

Egentligen inte en bok. Jag tänker att jag läser ett filmmanus och nu ser jag fram emot filmen. Borde kunna falla mig på min biblioteksläpp.

2012-06-05

Dessutom ett plus för den intressanta och värmande syskonrelationen, och även i bakgrundshistorien fanns det bitar som tog oväntade vändningar (saker som inte var som jag trott).

2012-06-05

Väldigt blandade känslor inför den här boken. Större delen av boken var lite jobbig eftersom jag inte gillade HP:s språk, hans konstanta svengelska, men jag gillade verkligen delen med Rebecca. Dessutom blev den riktigt spännande mot slutet, och själva slutet var super. Sista sidan gjorde mig rätt förvirrad, jag hoppas att jag tolkade det hela rätt. I såna fall, väldigt oväntat och smart uttänkt.

Agnetha Vesterdahl

2012-05-19

Spännande i modern miljö

Ullis N

2012-05-18

Brukar göra en liten "delreflektion" efter ca hundra sidor. Den här gången blev det: Inte särskilt spännande och blodfattiga karaktärer.
Men sen blev det faktiskt spännande och t o m jag blev lite konspirationsteoretiker när författaren började blanda in händelser ur det verkliga livet.
Men de blodfattiga karaktärerna var inte så mycket mer levande när jag la ner boken efter sista sidan.
Kommer nog inte att läsa något mer av honom.

Elin Rickmarker

2012-05-05

Extremt läsvärd!!

Alva Ordnörden

2012-04-22

Antal sidor: 336
Första meningen: "Texten dök upp för femtioelfte gången i displayen och för samma gång i ordningen klickade HP irriterat bort den."
Favoritmeningar: "Hon förknippade alltid doften av böcker med trygghet." och "Blåhåriga tanter, barnfamiljer och högstadielärare bland borden samt naturligtvis den obligatoriska Twittergöken med näsan över sin elektroniska bästis."

Henrik Pettersson, kallad HP, är en lat och egotippad 32-åring som lever livet som han vill. Cigaretter och droger, vad spelar det för roll? Några få bra vänner, tråkiga jobb, inte rädd för snuten (har man suttit inne förr så är det en barnlek) och ingen kontakt med familjen. En dag hittar han en mobiltelefon på pendeltåget och eftersom ingen är där och Henrik är som han är - tar han den. Wanna play a game? dyker upp på displayen hela tiden. Nej, jag vill inte spela något jävla spel! tänker han och trycker bort det. Men efter att frågan kommit tillbaka femtioelva gånger trycker han på yes bara för att få den att sluta. Wanna play a game, Henrik Pettersson? Henrik trillar nästan av stolen och ser sig chockat omkring. Ingen verkade kännas vid honom eller mobilen, det var för varmt för att någon skulle orka annat än stirra ut genom fönstret. Någon jävlas bara, säkert Manga, tänker han och trycker igen på yes.

Men det är inte bästa kompisen Mange och inte någon annan kompis heller. Det är Spelet som har honom i sitt nät. Det verkar schysst i början, man ska göra några uppdrag för att få poäng och kan vinna pengar när man fått tillräckligt mycket poäng. Dessutom ska man filma sina uppdrag med mobilen och Henrik fastnar direkt i fällan då han får uppmärksamhet och pengar på samma gång. Men det finns en dold sanning bakom Spelet och när han får reda på den blir det inte lika roligt längre...

Det är spännande från första sidan och när sanningen närmar sig blir det skrämmande och man får sig en riktig tankeställare. Men språket är inte bra, tycker jag. Det är för mycket slang och svengelska. Uttryck som "Suck my ass, mosfos!" och "What the f...!?" blir för mycket i längden. Dessutom känns det inte realistiskt för mig som inte känner några 32-åringar som beter sig så. Det finns några fina stunder då man tycker om eller tycker synd om HP, annars är det mesta pusselthriller och action. Det är ingen bok som jag själv skulle ha valt från bokhyllan bara sådär, men min syster tipsade om den och sa precis som jag tycker bra och spännande, men jobbigt språk. Jag rekommenderar den till 13+ och såna som inte stör sig på hur en bok är skriven lika mycket som jag gör.