Gatukatten Bob

Bowen, James

| 2013

När James Bowen hittade en skadad, röd gatukatt hopkrupen i huset där han nyss fått en träningslägenhet hade han ingen aning om hur stor betydelse katten skulle få i hans liv. James levde ur hand i mun på Londons gator och det sista han behövde var ett husdjur. Ändå kunde James inte låta bli att hjälpa den slående intelligenta hankatten, som han snart döpte till Bob. Inom kort var de två oskiljaktiga och deras skiftande, lustiga och emellanåt farliga äventyr skulle komma att förändra deras liv och långsamt läka såren från det förflutna. Gatukatten Bob är en rörande och upplyftande berättelse som går rakt in i hjärtat på alla som läser den. Bob har hänfört...

Karolina Jonsson

2022-09-05

Jag älskade den här berättelsen. Den var alldeles lagom under en pågående lässvacka och jag blev både rörd och sorgsen över händelser i James liv. Jag hade förväntat mig en väldigt lättsam gullig historia om Bob men den hade också så mycket mer djup. Som handlade om James liv på Londons gator under tio år och hur han finner lösningar för att överleva och komma ur sitt drogberoende. Sedan är det en fantastisk relation som byggs upp mellan James och Bob och den är otroligt vacker minst sagt. Allting var verkligen menat och det är så fint. De båda har berört mitt hjärta, det är en sak som är säker. Jag är glad att det finns fler böcker om Bob, för jag vill definitivt veta mer!

Andie Lindskog

2019-07-31

För mig som kattälskare är det nästan självklart att läsa den här boken. Det här är en gripande och härlig historia om hur gatumusikern och gatukatten finner varandra, och blir till ett ovärderligt stöd för varandra. Det har kommenterats en del om att boken är lite dåligt skriven, och att James Bowen inte är någon särskilt lysande författare. För mig har det ingen som helst betydelse. Det är en otroligt fin och hjärtknipande solskenshistoria om den fina gemenskapen och ömsesidiga kärleken som uppstår mellan katten Bob och gatumusikern James. Klart läsvärd och jag tänker definitivt läsa fortsättningsboken ”Mitt liv med Bob” också!

Helena Flemström

2018-04-19

Kärlek

2018-01-14

Mysig och kärleksfull berättelse!

Sara AK

2017-12-27

Som kattperson älskade jag boken. Den sanna berättelsen är både mysig och charmig!

Erica S

2017-01-06

Så fin berättelse.. Alla är djur är värda ett kärleksfullt hem. Liv på gatan är inget kul men tänk att hitta en sådan fin vän för livet som Bob gjorde <3

Eva Pettersson

2016-04-17

Tänk att hitta en vän som Bob! Mycket fin historia om kärleken mellan en man och den katt som väljer honom till sin husse.

Boken "Gatukatten Bob" av James Bowen sträckläste jag och blev berörd av. En fin sann historia om James och Bob. James har varit hemlös och har missbrukat heroin. Han har fått en försökslägenhet och påbörjat sin rehabilitering för att kunna bli fri från sitt missbruk. Han hittar katten skadad i portuppgången där han bor och förvissar sig om att ingen i huset saknar katten. Han tar hand om katten som han kallar Bob. Han anar inte då hur hur mycket Bob kommer att betyda för honom. James tar på sig ett stort ansvar för katten, tar Bob till en veterinär,trots att han knappt har råd till mat. Bob tas väl hand om och det är bra för dem båda som ger varandra en andra chans i livet.Jag fick insikt hur tufft det är att vara gatumusikant och tidningsförsäljare på Londons gator. En fin relationsberättelse mellan en katt och människa. Köpte sedan boken "Mitt mitt liv med Bob" samma dag jag läst ut den första boken, för jag ville veta hur det skulle gå i fortsättningen.

elinore järlehag

2015-09-01

Otrolig fin historia om samspelet mellan djur och människa. Det enda som oroade mig hela tiden var att lille Bob skulle råka illa ut eller kommer att råka illa ut.

Anki Vincent

2015-07-25

Lättsam läsning i solstolen

Malin Sundman

2015-04-29

Enkelt språk och egentligen händer det inte så mycket men den är en söt bladvändare och historien är ganska lik, på många punkter, den historia jag har med min egen katt så det ger pluspoäng :-)

John Simonsson

2015-03-01

James Bowen's och Bob's berättelse lär inte lämna div oberörd

Mita Zackrisson

2015-02-19

Kanon, inblick i en gatumusikants liv via sin katt, genialisk

Sara Krondahl

2015-02-15

Det är alltid svårt att sätta ett betyg på en sann historia. Men hur äkta och fin en historia än är, så når den aldrig sin fulla rätt med "fel" språk. Det här språket är enkelt och alldeles för ofta "kaka på kaka", vilket blir tråkig läsning för mig. Dock var det mycket intressant att få följa med i en gatumusikants vardag, och processen att bli drogfri.

Elin Nyström

2015-02-01

Fin historia. Platt och tråkigt skriven.

Cindy Tigerlind

2015-01-07

En relativt lätt och varm berättelse om en vänskap som man inte direkt hittar runt ett hörn.

Tanja Lindgren

2014-12-18

Varm härlig berättelse om hur en katt kan förändra livet.

Björn Engqvist

2014-11-16

Lättsam bagatell.

Lila .

2014-10-07

Fin historia.

Anna Hedenstedt

2014-09-30

En svag tvåa. Trist. Ungefär som mina högstadieelevers ändlösa berättelser om ingenting.

Ursula Stålhandske

2014-09-27

Välskivet och fint om kärlek och vänskap mellan människa och katt.

Nicklas Björk

2014-09-06

Mysig historia om vänskapen mellan en man och en katt. Som gjord för att bli till film. Lasse Hallström, var är du?

Malin Sjödahl

2014-08-30

Väldigt mysig bok!

C J

2014-08-06

Mycket fin berättelse om vad djur kan göra med människor genom att bara vara djur.

Linda V

2014-08-05

Intressant livsöde!

Michaela Forssén

2014-08-02

Feel good historia om en drogmissbrukande man och en gatukatt som finner varandra och startar en resa tillsammans. Baserad på verkliga händelser.

Emma

2014-07-25

Åh en sån härlig bok! En helt ljuvlig historia om en kille som räddar en katt i trapphuset och sedan räddar katten honom och får honom att ta tag i sitt liv. Så fiiint! Livet är märkligt och visst är det som meningen att den här katten skulle leta upp honom. Tänk vad det kan göra för en människa att ha någon att bry sig om och Bob är verkligen en speciell katt. Så bra han har beskrivit honom, känns som om man känner Bob nu och han är ingen man glömmer i första taget. En solklar bok för kattälskare :) Ville inte att den skulle ta slut.

Elli H

2014-07-11

En väldigt fin historia

Mia Swedberg

2014-07-07

En mysig bok.

Sabina Wangenfors

2014-06-21

Älskade allt med denna bok! Jag hoppas verkligen på en filmatisering :)

Maja Korpvinge

2014-05-30

Hjärtevärmande

Carin Lundberg Papp

2014-04-04

Underbart!

Nina Andersson

2014-02-10

Underbar! Jag har ingen katt men förstår hur gott ett djur kan göra för både gammal och ung.

Intressant att läsa om att arbeta på gatan.

My.loved.books

2013-12-02

En Helt Underbar bok om gatukatten Bob och hans husse James! Skulle mer än gärna ge den fler stjärnor än 5! :)

Agnetha Vesterdahl

2013-10-29

Jag tycker det är en så charmig berättelse, och jag vill gärna tro på den. Helt igenom feelgood utan att vara larvig.

Elin Rickmarker

2013-08-29

Söt och gullig...men inte mer...