Garnethilltrilogin

Mina, Denise

| 2003

Maureen O'Donnell är en ung kvinna vars uppväxt präglats av sexuella övergrepp, alkoholproblem och vistelser på mentalsjukhus. I tre olika berättelser får vi följa när hon ofrivilligt dras in i en rad skrämmande och oförutsägbara händelser. Allting börjar när Maureen hittar sin gifte älskare med avskuren hals och själv blir misstänkt för mordet. Nätt och jämnt har hon tagit sig ur knipan när en bekant till henne plötsligt försvinner och en månad senare flyter upp på Themsens strand. För att ta reda på vad som hänt beger sig Maureen till London. När Maureen blir involverad i en tragisk familjefejd uppstår nya problem. Sakta men säkert inser hon att det inte längre finns någon som kan hjälpa henne - hon måste själv finna en väg ut... Sagt om boken " Med Garnethill-trilogin har Denise Mina befäst sin ställning som en av de verkligt stora deckarförfattarna." Maud Werner,...

2014-10-31

Jag kan väl inte påstå att jag såg fram emot att läsa denna andra del i trilogin om Garnethill, men det tog inte emot heller. Efter den första delen hade jag ett litet hopp om att Denise Mina och jag i alla fall skulle kunna skiljas åt som vänner. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/10/exil-av-denise-mina.html

Carin Lundberg Papp

2012-07-21

Dålig

Karin D

2010-05-07

Så, nu har jag läst den andra boken i Garnethill-triologin av Denise Mina. Första boken läste jag på engelska och det var faktiskt för svårt. Jag gick dessutom miste om mycket av de underbara formuleringarna.

Boken var bra och spännande, absolut, och fina personporträtt. Men största behållningen var ändå språket.

Hör själva:

"Leslies läderställ och smutsiga hår hade verkat chict på en motorcykelbar men inne på den glittriga gallerian passade hon lika bra som en svartnad tånagel i en remsandalett."

Jag kan nästan inte läsa mig mätt på det citatet.